Gå til innhold

Spørsmål om timelønn - Folkeskikk?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en kompis som er helt bestemt på at det er standar å spørre om lønn før man setter i gang med jobben, mens jeg er ganske bestemt på at min metode har fungert fint for meg, som er å ikke spørre om timelønn før første lønn av den enkle grunn, jeg annser det som folkeskikk!

 

Hva synes dere der ute? Noen som har erfaring med dette? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig spør man om hva man får betalt før man tar en jobb. :roll:

Jeg fikk hvertfall rådet fra min mor om å ikke spørre om lønn før man har tatt jobben / fått lønning, fordi noen arbeidsgivere kan finne dette litt frekt. Dessuten snakker vi ikke om heltidsjobb her, men en enkel sommerjobb bak kassa på Joker. Om vi snakker heltidsjobb i et firma eller lignende er jeg enig i deg, men jeg synes det er ganske greit av meg ovenfor sjefen å ikke mase om lønn før jeg har fått lønning :cool:

Lenke til kommentar

Jeg synes derimot det er frekt av en arbeidsgiver å ikke opplyse om lønn uoppfordret så der er vi ikke helt på nett.

Man skal uansett ha en skriftlig avtale før man tar noen som helst slags jobb og spesielt sommerjobber for ungdom, da det er endel sleipe arbeidsgivere som tror de kan betale med knapper og glansbilder hvis man ikke har satt noe ned på papir.

 

Det er massevis av ungdom som brenner seg på dette hver eneste sommer og hvis du ikke vil være en av dem anbefaler jeg at du enten fikser det selv, eller ringer LO og spør dem om råd. (De mener forøvrig det samme som meg.)

Lenke til kommentar

Jeg synes derimot det er frekt av en arbeidsgiver å ikke opplyse om lønn uoppfordret så der er vi ikke helt på nett.

Man skal uansett ha en skriftlig avtale før man tar noen som helst slags jobb og spesielt sommerjobber for ungdom, da det er endel sleipe arbeidsgivere som tror de kan betale med knapper og glansbilder hvis man ikke har satt noe ned på papir.

 

Det er massevis av ungdom som brenner seg på dette hver eneste sommer og hvis du ikke vil være en av dem anbefaler jeg at du enten fikser det selv, eller ringer LO og spør dem om råd. (De mener forøvrig det samme som meg.)

Vel, du har fullstendig rett, men siden arbeidsgiver er kjentfolk velger jeg å opptre rolig og høflig :) Men, saken er egentlig lagt død mellom meg og kompisen min.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Lønn er en naturlig del av et arbeidsforhold og noe eg mener er helt naturlig å avtale i forkant av å inngå en arbeidsavtale(som du har krav på). Hadde en mulig arbeidsgiver blitt fornærmet om eg ville ha avklart lønn før eg inngikk en avtale så hadde eg fint sett meg etter ny arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har flere ganger opplevd at potensielle arbeidsgivere blir sure hvis man ganske raskt tar opp lønn som tema, eneste grunnen til det er antagelig at de ikke ønsket og avsløre hvor dårlig betalt jobben var før man kunne se om man fikk lurt en tosk til og si ja og få 14 dager eller en mnd med billig arbeidskraft.

 

Dette var naturlig nok slike jobber som alle kunne ta så tilgangen på pengeløse og lettlurte var nok helt ubegrenset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...