Gå til innhold

Hvordan er en lærers hverdag? Og andre lærerspørsmål =)


OddZen

Anbefalte innlegg

Hei!

Er veldig interessert i læreryrket og vurderer det sterkt.

Er litt usikker på hvilket alderstrinn jeg vil velge men det blir muligens 5-10 trinn med en master i bakhånda, som gjør at jeg også kan jobbe på VGS, får bredere og bedre kompetanse og får bedre lønn.

Jeg elsker å jobbe med mennesker og jeg får veldig mye tilbake i form av energi, glede/skuffelser, og følelse av å hjelpe noen og være til nytte =)

 

Jeg er en meget aktiv kar, og vil ha ihvertfall 1-2 fag som er litt mer praktis, hvertfall kroppsøving. Vil holde meg unna Matte og Norsk, siden det ikke interesserer meg særlig, kunne gjærne undervist i det på 5-10 men helst ikke.

 

Fagene jeg tenker er kroppsøvning som jeg skal ta årsstudie i til høste. Deretter flytter jeg og starter på 5-10 lærerutdanningen antageligvis ved Høgskolen i Bergen, hvor jeg satser på:

 

Fag 1. Samfunnsfag

Fag 2. Naturfag eller RLE, og muligens mat og helse.

 

Fag 3. Enten et fag de tilbyr som 4 år, eller gå videre på master, trolig master.

 

Fag 3 Master.

Master i Historie med samfunnsfagsdidaktikk eller idrett. Master i samfunnsdidaktikk er det eneste HiB har som kan interessere meg. Kan muligens flytte å ta master i idrett en annen plass men er veldig får plasser som har det. Men er mest ønskelig! (kom med forslag)

 

Mulig Oppbygning av 5-10 klasse ved HiB.

 

Jeg har lest litt rundt og funnet ut at det er mye negativt som er omtalt om læreryrket, dette blir jeg litt "redd" av og begynner å lure på om det virkelig er så dårlig stilt i læreryrket.

 

Lest en god del på rekruteringssidene til læreryrket: "Har du det i deg?" og diverse andre artikler.

Nødrop fra en norsklærer

Du må ikke bli norsklærer

Annen side

Det som er klaget på er:

 

Lønnen vs arbeidstiden. En lærer får betalt for ca 43-44 timer i uka, men får ikke overtidsbetaling, noe som gjør at mange lærere må jobbe dugnad hvis de vil være en god lærer. Dessuten er det noen fag som blir veldig straffet, mest av alt Norsklærerne, som må jobbe som noen galninger, overtid uten lønn. Dessuten er f.eks lektor 5-6 år, en av de dårligst betalte yrkene med så lang studietid. Husk, ingen overtidsbetaling, en lærer for det som står i papirene altså!

Å ha med seg jobben hjem tar veldig på og er vell en av de største faktorene til at læreryrket er så fullstappet med folk som lider av utbrenthet og folk som slutter i yrket etter en tid.

Politikerne presser også på lærerne mye ekstra papirarbeid, og virker ikke som om de har peiling på læreryrket.

Planer for alle slags ting.

Flere krav enn tidligere med å følge opp enkeltelever, noe som krever mye arbeid og tid.

 

Jeg forstår at det ikke gjelder alle fag i like stor grad. Og det blir muligens bedre etter de to første årene hvor man jobber som noen galninger for å komme seg inn i ting.

 

Så jeg vil gjerne høre fra dere lærere på forumet:

Hvordan en arbeidsdag er for dere?

 

Hvilke trinn dere har, hvilke fag dere har?

 

Hvordan de første årene var og hvordan situasjonen er nå?

 

Og litt om hva dere tenker om læreryrket og dagans situasjon som lærer i den norske skolen?

 

 

Så lurer jeg på om dere kunne fortelle meg kort om hvordan deres fag er å undervise i, med tanke på forarbeid, etterarbeid etc, i forhold til andre fag?

 

 

 

Ville dere valgt læreryrket igjen?

 

 

 

Er det verdt slitet å være lærer? Positive og negative sider!

 

 

 

Hvordan tror dere det er å være lærer i de fagene jeg vil velge? Er det mye jobb i disse fagene kontra Norsk og andre meget arbeidsomme fag?

Hvis dere tenker på de dere jobber med som har slike fag.

 

 

Vil også høre om det er vanlig at rektor/kommunen tar en adjunkt istedefor en lektor pga lønna?

 

Her er lærernes lønn

 

Er veldig redd for at jeg må jobbe ræva av meg som lærer, jeg vil bruke tid med familien min etter jobb, ikke ta med meg jobben hjem!

Endret av OddZen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må skryte litt selv om jeg ikke svarer på spørsmålet. Kjempebra! Har selv jobbet litt som instruktør og der er veldig givende så lenge man passer på å fornye seg og ikke lager rutine i alt.

Du får en veldig god følelse når du ser elevene interesserer seg for det du presenterer og får oppleve sorger og gleder sammen med mange.

En god lærer mener jeg er en som klarer å engasjere og av og til utfordre litt slik at elevene må bruke hodet sitt og kanskje vurdere for og imot tanker man setter ut. I tillegg til å ha faglig tyngde selvfølgelig.

 

Lykke til og kjør på!

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...

Tror dette varierer. Jeg er nettopp ferdig med førsteåret mitt. Jeg har gått på HiB og tok samf og historie, men gadd ikke master. Kan dog varmt anbefale lærerne på samf seksjonen. Han ene beste ble tvangspensjonert for 2 år siden, men lusker nå litt i gangene og er med på turer enda.

 

Da jeg gikk der, kunne man ta idrett (krov) på 4. året. Litt usikker, men med ditt nåværende oppsett blir du vel lektor med opprykk, hvis jeg ikke tar feil. Ang. ditt siste punkt, så blir det del av en utvikling som jeg er spent på å se. JEG tror personlig at lektorer vil være for dyre i drift (totalt sett), slik at de uten master kan bli foretrukket ved 2 relativt like søkere, men dette vet man ikke.

 

Jeg har bevisst valgt vekk norsk. JEg hadde 2 klasser i engelsk, og det gikk relativt fint. Tok stort sett bare med meg hjem arbeid da det var tentamen/skriftlig arbeid å rette. Lite arbeid med meg hjem (dog hadde jeg en ekstrajobb som vakt hvor jeg gjør veldig lite som jeg kunne bruke til forberedelse av timer). Er du god til å ta ting på sparket vil det også lette arbeidsmengden vesentlig. Det skjer nemlig mye uforutsett og plutselig i hverdagen.

 

Hvor mye du tar med deg hjem avhenger nok litt av hva du gjør det til selv. Går du for å være en superlærer all day, every day, og at hver time skal være fantastisk, så kan du nok måtte jobbe ræven av deg og forsake masse fritid. 

 

Det er nok også ganske vesentlig om du er kontaktlærer eller bare faglærer. Du får et tillegg og litt mindre undervisningstid i antall timer pga kontaktlæreransvaret, men man bruker vesentlig mer enn dette totalt sett.

 

Jeg har selv idrettsbakgrunn, og synes det er dødsgreit med gym. Pga jeg har mye erfaring, hjelper det veldig på mtp aktiviteter, at jeg vet hva jeg skal gjøre når uforutsette ting skjer (skader, situasjoner osv). Det er litt stress å vurdere alle på en god måte, men ellers er gym et veldig greit fag. Svømming er litt stress, men går fint.

 

Jeg hadde stort sett 8. trinn i år, og synes de var helt konge. Jeg pleide å komme tidlig, gjerne mellom 6.30 og 7, men gikk stort sett alltid rundt 15, 1530 de dagene det var møter (2 dager i uken). Var veldig usikker på om det var riktig valg etter jeg var ferdigutdannet, men ble veldig fornøyd etter første året. Prøv deg som lærervikar mens du begynner å studere, så får du en liten feel for det, evt finner du det fort ut ila første praksisperiode. Men som sagt, du kan spare inn 1 år i planen din ved å ta gym på 3./4. året (har ikke sjekket om de har lagt om mulighetene pga masteren).

 

EDIT: så på linken din nå. Slik jeg oppfatter det, så er tabellen du har funnet WAY OFF. Jeg er adjunkt og hadde startlønn på 416k. Startlønn med master tror jeg var 480, lektor med opprykk er sikkert da rundt 500k. Mulig dette kun er nasjonal minstelønn, men vet hvertfall at 416k er minstelønn for Bergen Kommune.

EDIT2: Her er en oppdatert en, ser relativt korrekt ut.

http://www.norsklektorlag.no/kommunalt-tariffomrade-ks/hva-skal-du-tjene-som-lektor-article476-170.html

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...