Gå til innhold

Hjelp til kjøp av digitalt speilreflekskamera. 5000-6000,-


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg planlegger å gå til innkjøp av mitt første speilreflekskamera da mitt Canon Ixus 50 ikke strekker til lenger. Planen er å bruke 5-6000,-. Det jeg for det meste fotograferer er landskap og natur (en del makro), biler, båter og bygninger, dyr og mennesker. Det vil bli mer sportsfotografi siden mitt nåværende kamera ikke er noe særlig på det. Jeg liker også å ta nattbilder.

 

Spesielle egenskaper jeg er avhengig av:

- Video

- Serieopptak

- Lite støy ved høy ISO (for å kunne ta gode bilder på mørke steder)

- Gode sportsfotoeigenskapar (kunne ta klare bilder av ting i bevegelse)

 

Andre mindre viktige ting men som hadde vert kjekt å ha:

- Vanntett kamerahus (men det er vel bare de dyrere kameraene som er?)

- Vridbar skjerm

 

De kameraene jeg har vurdert til nå er Pentax K-x, Canon EOS 550D og Nikon D5000. Hadde vært fint om dere kunne dele deres meninger rundt det jeg har nevnt her. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de tre er 550D det som er best på video - siden man får full manuel kontroll over eksponeringa. For best resultat er halvparten så lang lukker som fps optimalt, altså for 24/25 fps burde man bruke 1/50 sec lukker, for 30fps er 1/60 sec optimalt. Verken K-x, 550D eller D5000 har noe særlig god autofokus mens man filmer, så man må i praksis bruke manuel fokus. Det er noe man venner seg til etterhvert, og er slettes ikke så vanskelig som det kanskje kan virke.

 

Ellers er alle tre ganske gjevnbyrdige på fotodelen. D5000 er det eneste med vridbar skjerm. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville ha dratt ned til fotobutikken og prøvd de kameraene som du nevner, det aller viktigste er at de passer nevene dine da grepet er forskjellig. Ut i fra det du har tenkt å fotografere, vil jeg tro at du er ute etter et allround kamera, ingen store forskjeller i specsa på de du nevner, men Canon 550D er det nyeste og dette kan ha betydning for bl.a støyreduksjon etc. DPreview.com har testa alle de du nevner - anbefaler at du tar en titt der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...