Gå til innhold

Gaming pc, Bygge selv 7k


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Ønsker å kjøpe deler til en God gaming pc, vet ikke om 7.000,- er et litt lavt budsjett men er det jeg hå og legge ut for en pc nå ;)

 

Tenkte jeg skulle bygge ut i fra denne prossesoren:

AMD Phenom II X4 965 Black Edition: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=518692

 

Noe av det jeg tenkte skulle inn var da 6 gb ddr3 ram av noe slag, psu, cpu kjøler, skjermkort,Hovedkort, praktisk kabinet(kansje litt tøft), +++ altså en komplett pc =)

 

Edit: gjerne en SSD til OS vis det er noe rom for det i budsjettet.

 

Resten er da opp til dere, som vil hjelpe med og sette opp en pc :)

På forhånd takk.

 

Mvh:

Fredrik

Endret av hissimann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabinettet bråker like mye, blir kalt et jetfly på komentarene til komplett ;D Du komme ikke til å høre stockvifta noe spesielt da. Kjøp deg en annen CPU vifte om du skal overklokke eller har "støyallergi".

Endret av Slaps'ærn
Lenke til kommentar

hehe, daså :p

 

var en fin liste det der, noe over pris ja =) den skal vurderes, jeg har jo cd-rom og hardisk så det kan vel utelukkes. så da gikk det faktisk innen for budsjettet, yey

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=819343&su=80CB527F-E39A-4CF8-8414-D056461B3BFD

 

Dette klarte jeg å raske i sammen, uten skjermkort da =( men har et "powercolor hd 5770" muligens det vil funke?

Endret av hissimann
Lenke til kommentar

- Du er bekymret for om stockviften bråker, men vil likevel ha fem kabinettvifter?

- Kabler følger stort sett med hovedkortet.

- Du har ikke noe skjermkort.

 

 

Dette er det beste forslaget til nå. Den inneholder HK med 890FX-chipset, som er godt egnet til Crossfire, og en 750W PSU som fint klarer å trekke et HD5850 til. Med denne maskinen kan du sette inn et ekstra skjermkort uten å bry deg med å oppgradere andre deler, når du skulle finne dette nødvendig :)

 

edit: Du har skjermkort fra før ja. Setter opp et forslag selv jeg :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

ja, mulig det :) har aldri bygg sammen en pc før, så jeg bare har prøvd og ta til meg noe av det som jeg har lest tidligere ;P men er jo derfor jeg har spurt om hjelp, takk for all hjelp og forslag til nå da.

 

Trur dere 5770 skjermkortet holder til det meste? i så fall er jo mye penger spart

Lenke til kommentar

Her er mitt forslag, basert på at du har et til av samme skjermkort. En løsning basert på 2*HD5770 yter i snitt litt i overkant av et enkelt HD5870, etter hva jeg har sett av diverse tester. Prisen ligger omkring 7300 fra billigste nettbutikk, og sammen med skjermkortet du allerede har byr oppsettet på bedre gamingytelse enn de andre forslagene i tråden.

 

Du kan evt. legge på enn SSD om du ønsker å bruke penger på det, men det spørs hvor mye det har for seg i en gamingrigg. Siterer meg selv fra en annen tråd:

SSD er uten tvil betraktelig mer responsivt enn en vanlig harddisk, og flashbasert lagring er definitivt fremtiden. I dag er det imidlertid endel dyrere enn tradisjonelle harddisker, og selv om det kan forsvares i et oppsett der man likevel fokuserer på å bruke mest mulig penger er jeg i stuss om hvorvidt man vil merke den helt store ytelsesforskjellen kontra en normal harddisk.

 

Dataoverføringshastighet til og fra harddisk er tross alt kun relevant når man faktisk overfører data til og fra harddisk, naturlig nok. De aller fleste spill lastes inn på RAM når man bytter bane, og således vil disse kun påvirkes av dataoverføringshastigheten mellom baner/runder. For en person som f.eks. driver mye emd video- eller fotoredigering, musikkproduksjon osv. der lesing og skriving til og fra disk skjer nærmest kontinuerlig, vil høy dataoverføringshastighet være alfa og omega.

 

For en gamer vil altså dataoverføringshastigheten stort sett bare være relevant ved boot, oppstart av spill og bane-/rundebytte. Selve spillbarheten vil ikke påvirkes. Spiller man online vil man dessuten i mange spill oppleve å måtte vente på at resten av spillerne skal laste inn sine data før spillet starter, og effekten av høy dataoverføringshastighet vil sånn sett være litt bortkastet. For all del, SSD er sikkert kjempekjekt å ha, men jeg personlig, økonomisk fornuftig, fattig student som jeg er, velger bort SSD så lenge jeg ikke finner det nødvendig. Dette er selvsagt opp til hver enkelt.

 

edit: Slaps'ærn var litt kjapp med å endre listen sin, men han mangler fortsatt harddisk ;)

I bunn og grunn har vi nesten samme forslag, men forslaget mitt er billigere (harddisk tatt i betraktning), og har sekskjerneprosessor :p

 

En ting til: du trenger en crossfirebridge for å bruke crossfire. En slik bridge er egentlig bare en bred, kort kabel, og følger vanligvis med skjermkortet, men ikke alltid. Hvis det ikke fulgte med en slik da du kjøpte ditt 5770, er det lite trolig at det følger en med når du kjøper enda ett heller. Dette fås kjøpt separat, jeg tipper det ligger rundt 50-100 kr.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Se der ja, et meget bra forslag "Slaps'ærn" ;)

 

men pc`n er jo ikke kun til gaming, det jeg tenkte på var en all round pc med, gaming i hoved fokus. er jo ikke så heldig å ha flere pc`er jeg da :p men det med ssd disken var vi det ble rom for det i budsjettet. ikke noe must

 

kunne du send lin til handleliste Slaps'ærn?

 

 

Fant ikke lista di jeg "srbz"

Endret av hissimann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...