Gå til innhold

Hjelp! Overklokke Amd XP 1600+


*Madnesst

Anbefalte innlegg

Har noen spm. ang. overklokking på mitt system. Nokså noob når det gjelder overklokking, så tenkte at jeg skulle høre litt før jeg satte i gang :smile:

 

Virker som om det er lagt til rette for overklokking dette i Bios-en min, men hva skal jeg stille på? CPU Clock: 133,134,135 osv., eller CPU Ratio: 9, 9.5, 10, 10.5, osv.

 

Kan jeg i det hele tatt stille på CPU Ratioen, eller er CPU-en min "låst" for dette. Hvis jeg prøver, vil det kunne skje noe galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet ditt ypper seg meget til overklokking, men cpu er nok låst. Det som du kan gjøre (som gir best ytelse) er å overklokke ved hjelp av fsb. Fsb kan økes i bios med +1 mhz per gang. orginal fsb er 133 mhz på ditt hk og med den cpuen. Det er viktig at du overklokker stegvis,ikke gjør store hopp i fsb-øking. Da må du i verstefall resette hovedkort. Med utstyret ditt klarer du ihvertfall 143 fsb, noe som gjør at du kommer til å kjøre på 1500 mhz. Prøv deg fram, og dersom maskinen blir ustabil, klokker du ned og prøver igjen til den kjører helt stabil. (Et par timer 3dmarks, eller et meget krevende 3d spill)

 

Happy overclocking

 

mvh Ørjan

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar!

 

Maskina kan ikke krasje totalt altså (noe som går i stykker, etc.), den vil kun bli litt ustabil hvis jeg stiller fsb-en for høyt. Har jeg forstått deg riktig på det?

 

Kan jeg prøve å stille på CPU Ratioen, har veldig lyst til å prøve :smile: , eller vil det ikke funke i det hele tatt?

Lenke til kommentar

i værste fall kan noe gå i stykker hvis du går for høyt. men da skal du rimelig høyt også. husk å skru opp vcore etterhvert som du øker.

hvor høyt kommer avhenger av ram, lydkort, nett-kort og hardisken. (alt som er med pci-bus). men regner med du klarer 1533Mhz eller no. bare pass på cpu temp.

Lenke til kommentar

Har en xp 1600+ jeg også og samme hovedkort som deg! Jeg kan kjøre stabilt opp til 150mhz fsb uten å sette opp volten. Prøv deg fram og prøv til slutt med 146mhz bus som blir 1533mhz! rammen min klarer 150mhz bus i turbo mode, vet ikke om din klarer det.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...