Gå til innhold

hva skjer vis en bank går konkurs?


shozo

Anbefalte innlegg

hei!

 

har sittet og fundert på dette, hva skjer med pengene dine vis en bank går konkurs? hvis du har f.eks en formue på 100 mill kr, i en bank og den går konkurs? vil du da tape pengene, vet dette med sikrings fond som sikrer 2 mill trur jeg det var men, vil du ikke da få tilbake det som du eier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjemmesiden til bankenes sikringsfond oppsummererer det veldig bra :)

 

Den enkelte kunde er etter loven dekket for sine innskudd med inntil to millioner kroner, inklusive opptjente renter. Denne grensen gjelder selv om kunden har flere konti i samme bank. Har kunden innskudd i flere banker, gjelder to millioners grensen for hver av bankene. Hvorvidt innskyteren er en privatperson eller en juridisk person er uten betydning.

http://www.bankenessikringsfond.no/

 

Så alt over 2mill er blåst vekk, med mindre du setter pengene i fond, aksjer etc.

Lenke til kommentar

Hjemmesiden til bankenes sikringsfond oppsummererer det veldig bra :)

 

Den enkelte kunde er etter loven dekket for sine innskudd med inntil to millioner kroner, inklusive opptjente renter. Denne grensen gjelder selv om kunden har flere konti i samme bank. Har kunden innskudd i flere banker, gjelder to millioners grensen for hver av bankene. Hvorvidt innskyteren er en privatperson eller en juridisk person er uten betydning.

http://www.bankenessikringsfond.no/

 

Så alt over 2mill er blåst vekk, med mindre du setter pengene i fond, aksjer etc.

Og om du har 100 millioner så blir de vel gjerne satt i noe slikt. Å bare ha de på en konto lønner seg ikke noe særlig.

Lenke til kommentar

Du vil bli en kreditor i konkursboet. En bank er konk når den har tapt egenkapitalen, men innskutte penger er ikke egenkapital. Den vil derfor bli slått konkurs lenge før alle pengene er tapt. Problemet er at banken har lånt ut det meste av pengene som er satt inn, så for å få pengene med en gang må disse lånene selges til andre banker. De vil sannsynligvis gi mindre enn de er verd, så noe vil man tape.

 

Hvor mye man får avhenger derfor hovedsaklig av hvor mye banken har tapt, og hvor mye andre vil betale for verdiene den har. Det er også vanskelig å si hvor lang tid det kan ta før man får pengene, men det kan bli en stund. Så vidt jeg vet har f.eks. ikke kreditorene fått pengene etter at Kaupthing gikk konkurs enda. Der har det også vært div. tvilsomme avtaler, så det er vanskelig å si hvor mye de vil få.

Lenke til kommentar

hei!

 

har sittet og fundert på dette, hva skjer med pengene dine vis en bank går konkurs? hvis du har f.eks en formue på 100 mill kr, i en bank og den går konkurs? vil du da tape pengene, vet dette med sikrings fond som sikrer 2 mill trur jeg det var men, vil du ikke da få tilbake det som du eier?

Sett 2 mill i 50 forskjellige banker. Da får du tilbake alle pengene (hvis staten har noe igjen da).

Lenke til kommentar

hei!

 

har sittet og fundert på dette, hva skjer med pengene dine vis en bank går konkurs? hvis du har f.eks en formue på 100 mill kr, i en bank og den går konkurs? vil du da tape pengene, vet dette med sikrings fond som sikrer 2 mill trur jeg det var men, vil du ikke da få tilbake det som du eier?

Sett 2 mill i 50 forskjellige banker. Da får du tilbake alle pengene (hvis staten har noe igjen da).

 

takker for alle svar:) da har jeg klart svar på dette x) haha:D nei sitter selv med gjeld i håp om å vinne i lotto noen gang.. men uansett takker for alle svar:)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sett 2 mill i 50 forskjellige banker. Da får du tilbake alle pengene (hvis staten har noe igjen da).

Vanlig misforståelse, men sikringsfondet eies av bankene og de betaler inn avgift til fondet hele tiden ut fra deres dekningsrisiko,

 

Til TS. Hvis en bank går konkurs forfaller alle lån teoretisk til betaling (bobestyrer vil gå på den enkelte låntager). Dette under foutsetning at lånene ikke blir solgt til andre finansinstitusjoner.

Lenke til kommentar

hei!

 

har sittet og fundert på dette, hva skjer med pengene dine vis en bank går konkurs? hvis du har f.eks en formue på 100 mill kr, i en bank og den går konkurs? vil du da tape pengene, vet dette med sikrings fond som sikrer 2 mill trur jeg det var men, vil du ikke da få tilbake det som du eier?

Sett 2 mill i 50 forskjellige banker. Da får du tilbake alle pengene (hvis staten har noe igjen da).

 

takker for alle svar:) da har jeg klart svar på dette x) haha:D nei sitter selv med gjeld i håp om å vinne i lotto noen gang.. men uansett takker for alle svar:)

 

selv om du har gjeld i en bank så forsvinner ikke den viss banken går konk den blir bare flyttet til den banken som kjøper konkurs boet.....

 

viss jeg leste det du har skrevet riktig :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...