Gå til innhold

Proteinpulver i forsvaret


aafk

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med proteinpulver i forsvaret? Jeg har en 4-5 kilos sekk med 100% Whey Gold Standard. Kjøpte denne i Sverige for noen uker siden. Skal ikke inn i forsvaret før januar 2011. Jeg har lest flere steder på nettet at forseglede/uåpna bokser gikk greit å få med inn.

 

Bør jeg da vente med å åpne denne å spare denne til jeg skal inn eller går det greit at den er åpen når jeg tar den med meg inn?

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som de sa på FOS det er greit å ha med proteinpulver så lenge det ikke er noen fremmede stoffer (aka dop og lignende) og man ikke gikk rundt i gangene og shaket det skulle gjøres på rommet. (det var det krigsskolekadettene sa)

 

Tviler sterkt på at det har noe å si om den er åpna eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg ville likevel ikke tatt det med på selve første dagen av rekrutten. Hvis du likevel vil, så sørg for at den er uåpnet. De er så strenge på narkotesting og sånn på rekrutten at jeg ikke ville tatt sjansen på det..

Den skal heller ikke oppbevares synlig for andre på rommet.

Lenke til kommentar

Med tankte på innrykksdagen er det uvesentilig om proteinboksen er uåpnet eller ei. Det som vektlegges og som er av relevans er mengden av proteintilskudd og hvilken type. Om det eksempelvis avdekkes fire bokser med protein, to med kreatin og tre lommer med omega 3-tilskudd, vil man mest sannsynlig bli fratatt varene sine, og muligens bli pålagt å gi en urinprøve.

 

Tilskudd og pulver fra Proteinfabrikken og Gymgrossisten er ikke på svartelista og går greit å få gjennom, så sant den aktuelle tjenesten ikke forbyr alt av kosttilskudd.

 

Nå skal det likevel påpekes at enkelte varer som er lovlige i Norge fortsatt inneholder stoffer som kan slå ut på en urinprøve.

Endret av Anjunabeats
Lenke til kommentar

Tar meg den frihet og kopierer svaret angående proteinpulver en moderator på utvalgt.no kom med:

 

"Ja, enkelte typer er tillatt. Der anbefaler jeg å gå på olympiatoppen sine nettsider for veiledning.

Det skal også sies at all doping (og narkotika) er forbudt. Dere må signere såkalte “pisseprøver” hvor dere går med på å bli testa om dere har brukt narkotiskestoffer eller doping. Misbruk medfører uten unntak anmeldelse både sivilt og militært.

Grunnen til at jeg sier dette er at enkelte proteinpulver, som for det meste kjøpes i utlandet inneholder stoffer som er forbudt i Norge.

 

Det siste jeg vil kommentere er at dere trenger ikke ekstra inntak av proteiner i form av pulver, da riktig kosthold vil være nok. Og riktig kosthold er det fullt mulig å føre ved å spise i messa.

I tillegg har ny forskning vist at å drikke 6 dl melk rett etter trening gir samme effekt som pulver, da melk inneholder mye naturlig protein."

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du har vært.. Men her på HOS har vi kjempegrei mat. Men det er ikke alltid like lett å få i seg nok proteiner uten pulver. Det går til tider, da vi får mye laks, reker, melk, kjøttpålegg mm til frokost og lunsj. Men middagen er det verre med. Der kan det variere mellom sunt og usunt. Og vi får ikke melk til middag. Kvelds er skiver.

Lenke til kommentar

Har varierte erfaringer med dette. I førstegangstjenesten sa troppsjefen at han ikke likte det, at han ikke ville se det osv osv. Men det var lovlig. Men det skulle oppbevares i sivilskap og ikke drikkes i tjenesten. Kun etter endt tjeneste.

 

Som ansatt har jeg ikke hørt noe om det. Det er veldig mange i avdelingen min, inkludert meg som trener ganske tungt. Proteinshake osv til lunch er normalt for noe, eventuelt måltidserstattere osv. Det eneste sjefen har sagt om dette er at det ikke skal stå åpenlyst. Han var vist ikke helt fornøyd med at enkelte i avdelingen hadde 5 kgs poser med gainer stående ved kontorpulten. :p

 

Ifølge kompiser som har vært i både SBBN, SanBN, 2BN og PBN, så er det ikke noe problem. Det eneste som varierer er hvor man får oppbevare det (sivilskap eller på rom)

 

Bottom line: Du er selv ansvarlig for hva det pulveret inneholder. Om du har kjøpt det fra Proteinfabrikken ol så er det ikke noe stress. Men vær forsiktig når du bestiller fra utlandet. Selv om det ikke står på innholdsfortegnelsen, så er det du som blir straffet om det viser seg og inneholde noe ulovelig iht norsk lov.

Lenke til kommentar

Med mindre praksis har endret seg mye siden jeg var inne, så skal det som ikke står på dopinglista være greit, uåpnet eller ei.

 

Bottom line: Du er selv ansvarlig for hva det pulveret inneholder. Om du har kjøpt det fra Proteinfabrikken ol så er det ikke noe stress. Men vær forsiktig når du bestiller fra utlandet. Selv om det ikke står på innholdsfortegnelsen, så er det du som blir straffet om det viser seg og inneholde noe ulovelig iht norsk lov.

 

To streker under denne! Som MP var jeg innvolvert i flere saker der folk hadde kjøpt tilsynelatende lovlige produkter fra utlandet, men avla urinprøver som viste spor av div. drit, herunder amfetamin og anabole steroider.

Lenke til kommentar

Jepp. Er mange som har gått på en smell der. Spesielt i utlandet hvor man kan handle på andre nasjoners butikker. Feks USA har veldig liberale regler på kosttilskudd kontra Norge, så der er det lett og gå på en smell.

 

Kan du si noe om hva konsekvensene ble i de tilfellene du nevner?

Lenke til kommentar

Som andre sier, så tror jeg det kommer litt an hvor du er og hvem som er sjefen din.

 

Da jeg var på grensen så kjøpte stasjonssjefen min proteinpulver til en av soldatene for å få han til å bli den størrste og barskeste grensejegeren noensinne...

 

Alle på stasjonen ble oppfordret til å trene og de fleste hadde hver sin stor boks med proteinpulver stående på kjøkkenet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som andre sier, så tror jeg det kommer litt an hvor du er og hvem som er sjefen din.

 

Da jeg var på grensen så kjøpte stasjonssjefen min proteinpulver til en av soldatene for å få han til å bli den størrste og barskeste grensejegeren noensinne...

 

Alle på stasjonen ble oppfordret til å trene og de fleste hadde hver sin stor boks med proteinpulver stående på kjøkkenet.

haha:P men tror nok grensa er litt i en særstilling her, som med en del annet også..

 

4898361242_b4093c180a.jpg

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Som andre sier, så tror jeg det kommer litt an hvor du er og hvem som er sjefen din.

 

Da jeg var på grensen så kjøpte stasjonssjefen min proteinpulver til en av soldatene for å få han til å bli den størrste og barskeste grensejegeren noensinne...

 

Alle på stasjonen ble oppfordret til å trene og de fleste hadde hver sin stor boks med proteinpulver stående på kjøkkenet.

haha:P men tror nok grensa er litt i en særstilling her, som med en del annet også..

 

4898361242_b4093c180a.jpg

 

haha.. Det bildet er kjøkkenet jeg skrev om :p

Gode gamle IHR :thumbup:

Lenke til kommentar

Som andre sier, så tror jeg det kommer litt an hvor du er og hvem som er sjefen din.

 

Da jeg var på grensen så kjøpte stasjonssjefen min proteinpulver til en av soldatene for å få han til å bli den størrste og barskeste grensejegeren noensinne...

 

Alle på stasjonen ble oppfordret til å trene og de fleste hadde hver sin stor boks med proteinpulver stående på kjøkkenet.

haha:P men tror nok grensa er litt i en særstilling her, som med en del annet også..

 

4898361242_b4093c180a.jpg

 

haha.. Det bildet er kjøkkenet jeg skrev om :p

Gode gamle IHR :thumbup:

hehe, ihr ja -når var du der?

Lenke til kommentar

Som andre sier, så tror jeg det kommer litt an hvor du er og hvem som er sjefen din.

 

Da jeg var på grensen så kjøpte stasjonssjefen min proteinpulver til en av soldatene for å få han til å bli den størrste og barskeste grensejegeren noensinne...

 

Alle på stasjonen ble oppfordret til å trene og de fleste hadde hver sin stor boks med proteinpulver stående på kjøkkenet.

haha:P men tror nok grensa er litt i en særstilling her, som med en del annet også..

 

4898361242_b4093c180a.jpg

 

haha.. Det bildet er kjøkkenet jeg skrev om :p

Gode gamle IHR :thumbup:

hehe, ihr ja -når var du der?

 

Sommer 2007 - januar 2008.

Lenke til kommentar

Som andre sier, så tror jeg det kommer litt an hvor du er og hvem som er sjefen din.

 

Da jeg var på grensen så kjøpte stasjonssjefen min proteinpulver til en av soldatene for å få han til å bli den størrste og barskeste grensejegeren noensinne...

 

Alle på stasjonen ble oppfordret til å trene og de fleste hadde hver sin stor boks med proteinpulver stående på kjøkkenet.

haha:P men tror nok grensa er litt i en særstilling her, som med en del annet også..

 

4898361242_b4093c180a.jpg

 

haha.. Det bildet er kjøkkenet jeg skrev om :p

Gode gamle IHR :thumbup:

hehe, ihr ja -når var du der?

 

Sommer 2007 - januar 2008.

kontigenten før meg da! da har vi sikkert sett hverandre på ojt..!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...