Gå til innhold

Skal ta opp noen fag til høsten? Hvordan gjør jeg det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mulig å endre en eksamenskarakter ved å ta opp dette faget som privatist, eller er det kun standspunktkarakteren som blir endret? Fikk en dårligere eksamenskarakter i norsk hovedmål enn jeg fikk i standspunkt.

 

Jeg tok sosialkunnskap som privatist, og der fikk jeg karakteren som eksamenskarakter. Har lyst til å forbedre både norsk-karakteren jeg fikk ved eksamen på VG3, samt flere standspunktkarakterer. Hva er "reglene" rundt dette?

Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor ordinærkvote konsekvent kalles for vanskeligere enn primærkvote. Det er bare å ha det litt artig i noen år, så er det problemet løst. Jeg eksemplifiserer.

 

 

Ved fullført VGS har du et snitt på 4,4. Dette som et resultat av at du har tatt det forholdsvis rolig og har søkt lærdom og aktiviteter og glede utenfor skolen. Blandt disse fagene finner du matematikk og dermed et halvt realfagspoeng. 44.5 poeng etter VGS. Ikke spesielt bra, men heller ikke helt på trynet.

 

En av dine store lidenskaper er fjellet og naturen. Du tar derfor et år på FHS for å stå på ski og for å klatre og for å ha det gøy med fargerige og engasjerte og fantastiske mennesker. Etter dette året med moro har du fått 2 poeng for selve FHS og 2 poeng for alderen. 48,5 poeng er nå dine.

 

Du har lyst til å oppleve verden og planlegger å reise en tre til fire måneder. Du er akkurat ferdig med FHS, det er mai, og du trenger ca et halvt års tid på å spare opp nok penger (reise februar til mai året etter). Grunnet ditt noe lave karakternivå og kun jobbing gjennom høsten velger du å ta opp og fjerne fag fra vitnemålet. For primærkvote trenger en et vgs-vitnemål fullført på normerert tid. Men i ordinærkvote er fagkravene færre (norsk, engelsk, matematikk (1T og R1 i eks), naturfag, samfunnsfag og historie). Av den grunn kan du fjerne alle fag du gjorde det mindre bra i og fokusere på å forberede ganske så få fag. Etter denne lille ansiksløften av karakterkortet har du hevet karaktersnittet ditt til 51.6 poeng. Du har nå 58.2 poeng.

 

Etter fire måneder i India og en god og lang festivalsommer er tiden inne for å begynne å studere litt igjen. Du er en person som liker engasjement og byliv og konserter og simpelthen det å lære. Av den grunn velger du å ta takke ja til psykologi, årsstudium i Bergen. Dette vil gjøre deg kjent med deg selv, du vil få et innblikk i hvordan det er å studere, ta eksamener og å skrive oppgaver på universitetsnivå. Ikke minst fordi årsstudiumet i Bergen er et studium med svært mye konkuranse (årsak: det har enkel inngangsport og gir mulighet for overgang profesjonsstudium i psykologi). 2 alders poeng din vei og en masse erfaring.

 

Du har nå 60.2 poeng, og kan velge og vrake i (forholdsvis) mange studier. Bak deg har du en masse lærdom, mange fine historier og stunder, alderserfaring, gode venner og et åpent sinn.

 

 

Til spørsmål. Når du tar et fag som privatist erstatter den karakteren både standpunkt og eksamenskarakteren din. Er privatist karakteren din dårligere enn det du i utgangspunktet hadde, trenger du ikke å bruk den. Oppmelding skjer via privatistweb.no, i henholdsvis januar for våreksamener og august for høsteksamener. Lykke til.

Lenke til kommentar

Dere må huske på at dersom dere velger å ta opp fag havner dere i den andre gruppa når dere skal søke. Ordinær heter det tror jeg. Her er snittene for studier mye høyere.

 

Så pass på, ikke gjør en bommert der.

 

 

Du søker i begge kvotene frem til du er 21 år, uavhengig om du har tatt opp fag eller ikke. Merk at så lenge du går på videregående, kan du ta opp fag og forbedre karakterer og likevel havne i førstegangsvitnemålkvoten.

 

Det er heller ikke alltid at snittene er mye høyere eller høyere overhodet i ordinærkvote, men for de mest populære studiene er det nok slik.

Lenke til kommentar

Ser ikke hvorfor ordinærkvote konsekvent kalles for vanskeligere enn primærkvote. Det er bare å ha det litt artig i noen år, så er det problemet løst. Jeg eksemplifiserer.

 

 

Ved fullført VGS har du et snitt på 4,4. Dette som et resultat av at du har tatt det forholdsvis rolig og har søkt lærdom og aktiviteter og glede utenfor skolen. Blandt disse fagene finner du matematikk og dermed et halvt realfagspoeng. 44.5 poeng etter VGS. Ikke spesielt bra, men heller ikke helt på trynet.

 

En av dine store lidenskaper er fjellet og naturen. Du tar derfor et år på FHS for å stå på ski og for å klatre og for å ha det gøy med fargerige og engasjerte og fantastiske mennesker. Etter dette året med moro har du fått 2 poeng for selve FHS og 2 poeng for alderen. 48,5 poeng er nå dine.

 

Du har lyst til å oppleve verden og planlegger å reise en tre til fire måneder. Du er akkurat ferdig med FHS, det er mai, og du trenger ca et halvt års tid på å spare opp nok penger (reise februar til mai året etter). Grunnet ditt noe lave karakternivå og kun jobbing gjennom høsten velger du å ta opp og fjerne fag fra vitnemålet. For primærkvote trenger en et vgs-vitnemål fullført på normerert tid. Men i ordinærkvote er fagkravene færre (norsk, engelsk, matematikk (1T og R1 i eks), naturfag, samfunnsfag og historie). Av den grunn kan du fjerne alle fag du gjorde det mindre bra i og fokusere på å forberede ganske så få fag. Etter denne lille ansiksløften av karakterkortet har du hevet karaktersnittet ditt til 51.6 poeng. Du har nå 58.2 poeng.

 

Etter fire måneder i India og en god og lang festivalsommer er tiden inne for å begynne å studere litt igjen. Du er en person som liker engasjement og byliv og konserter og simpelthen det å lære. Av den grunn velger du å ta takke ja til psykologi, årsstudium i Bergen. Dette vil gjøre deg kjent med deg selv, du vil få et innblikk i hvordan det er å studere, ta eksamener og å skrive oppgaver på universitetsnivå. Ikke minst fordi årsstudiumet i Bergen er et studium med svært mye konkuranse (årsak: det har enkel inngangsport og gir mulighet for overgang profesjonsstudium i psykologi). 2 alders poeng din vei og en masse erfaring.

 

Du har nå 60.2 poeng, og kan velge og vrake i (forholdsvis) mange studier. Bak deg har du en masse lærdom, mange fine historier og stunder, alderserfaring, gode venner og et åpent sinn.

 

 

Til spørsmål. Når du tar et fag som privatist erstatter den karakteren både standpunkt og eksamenskarakteren din. Er privatist karakteren din dårligere enn det du i utgangspunktet hadde, trenger du ikke å bruk den. Oppmelding skjer via privatistweb.no, i henholdsvis januar for våreksamener og august for høsteksamener. Lykke til.

 

Hei!

Jeg lurer egentlig på hvordan man fag, for opptakskontoret vil vel se på hele vitnemålet selv om man søker i ordinærkvote? Gjør man det ved å sende en attestert kopi av karakterutskriften man får av privatistkontoret? Skjer det liksom av seg selv?

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Dere må huske på at dersom dere velger å ta opp fag havner dere i den andre gruppa når dere skal søke. Ordinær heter det tror jeg. Her er snittene for studier mye høyere.

 

Så pass på, ikke gjør en bommert der.

 

 

Du søker i begge kvotene frem til du er 21 år, uavhengig om du har tatt opp fag eller ikke. Merk at så lenge du går på videregående, kan du ta opp fag og forbedre karakterer og likevel havne i førstegangsvitnemålkvoten.

 

Det er heller ikke alltid at snittene er mye høyere eller høyere overhodet i ordinærkvote, men for de mest populære studiene er det nok slik.

 

Du søker i begge kvotene fram til du er 21 år ja, men dersom du har bestått 3 år og er ferdig med VGS for så å ta et friår hvor du tar opp et par fag. Da vil du søke i ordinærkvoten hvor snittene er høyere.

Lenke til kommentar

Jeg tenker å studere samtidig som jeg tar opp noen fag, tror dere det kan bli hardt? Jeg trenger ikke å gjøre "big time" på studiet som jeg har kommet opp i. Dessuten vil jeg da få alderspoeng + 2, blir 20 til nyttår. I tillegg til å få 2 poeng ettersom jeg har opparbeidet meg 60 studiepoeng i løpet av mitt første studie år.

 

Hva sier dere? Is it worth it? Mens vi er igang med studiepoeng. Finnes det et maks antall poeng du kan få? Ta for eksempel at du kjører heavy og tar opp mange fag, i tillegg til studier på universitetet. Vil du kunne få alle studiepoengene?+ alderspoeng?

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg lurer egentlig på hvordan man fag, for opptakskontoret vil vel se på hele vitnemålet selv om man søker i ordinærkvote? Gjør man det ved å sende en attestert kopi av karakterutskriften man får av privatistkontoret? Skjer det liksom av seg selv?

Du kan stikke innom din tidligere skole, så kan de ordne med å skrive om vitnemålet ditt for deg om du har med deg papirene på privatisteksamenene.

Lenke til kommentar

Dersom du skal ha enkeltfag plukket ut (ref. "færre fag" under spoilertekst ovenfor) i ordinærkvoten må du søke innen 23/5 regelen, som tilsier at du er over 23 år og har 5 års jobb/utdanning bak deg. Ellers vil du søke med vitnemålet du sender inn, studiestedet som behandler søknaden din vil ikke plukke ut enkeltfag dersom du ikke kvalifiserer til 23/5 regelen.

Lenke til kommentar

nienna83. Sier ikke du imot deg selv nå?

 

Først skriver du "Dersom du skal ha enkeltfag plukket ut i ordinærkvoten må du søke innen 23/5 regelen." Deretter skriver du "Du kan fjerne og bytte ut fag i ettertid."

 

Et konkret eksempel fra mitt vitnemål.

 

Valgfrie programfag

 

Fagnavn. standkar/ekskar

Fysikk1. 2/-

MatR1. 4/3

Historie og filosofi1 6/-

Medie og infk1 6/-

Medie og infk2 5/5

SOS 5/-

Pol og m.ret -/5

 

To spm.

*Kan jeg ikke fjerne så mange fag fra vitnemålet mitt jeg vil, slik at det eneste jeg sitter igjen med er fagkravene?

*Om ikke: Har jeg her lov til å fjerne fysikk? Da jeg har flere programfag enn det som kreves på VGS.

Endret av blured
Lenke til kommentar

nienna83. Sier ikke du imot deg selv nå?

 

 

Først skriver du "Dersom du skal ha enkeltfag plukket ut i ordinærkvoten må du søke innen 23/5 regelen." Deretter skriver du "Du kan fjerne og bytte ut fag i ettertid."

 

Svar: Nei, det er to ulike ting. Du kan redigere vitnemålet ditt så mye du orker, ergo ta opp nye, erstatte karakterer og bytte ut fag så lenge vitnemålet ditt fremdeles inneholder nok timer osv. Detaljer om akkurat hvilke fag som du kan ta ut osv i ditt vitnemål må du høre med en rådgiver om. Dersom du skal plukke ut enkeltfag som nevnt i spoilertekst ovenfor og søke bare på bakgrunn av disse (ref. fagkravene) må du søke under 23/5 regelen.

 

Et konkret eksempel fra mitt vitnemål.

 

Valgfrie programfag

 

Fagnavn. standkar/ekskar

Fysikk1. 2/-

MatR1. 4/3

Historie og filosofi1 6/-

Medie og infk1 6/-

Medie og infk2 5/5

SOS 5/-

Pol og m.ret -/5

 

To spm.

*Kan jeg ikke fjerne så mange fag fra vitnemålet mitt jeg vil, slik at det eneste jeg sitter igjen med er fagkravene?

*Om ikke: Har jeg her lov til å fjerne fysikk? Da jeg har flere programfag enn det som kreves på VGS.

 

Svar: Du kan ikke fjerne fagene på vitnemålet ditt slik at du bare sitter igjen med fagkravene, men dersom du søker under 23/5 regelen, sender du inn vitnemålet ditt også henter de ut bare de fagene som er under "fagkravene" som grunnlag for din søknad til høyere utdanning.

 

Dersom du har flere programfag enn nødvendig og du har nok antall timer på vitnemålet ditt vil jeg tro du kan fjerne fysikk ja, men da taper du også 0,5 realfagspoeng. For å være helt sikker ta med vitnemålet ditt til en rådgiver på en privatskole og hør. Vitnemål kommer i mange typer og eneste måten å være sikker på akkurat ditt er å høre med en rådgiver som kan se på det sammen med deg.

 

Håper dette var mer forståelig :)

Endret av nienna83
Lenke til kommentar

Har to to 2'ere i internasjonal engelsk som var valgfag (skriftlig og muntlig). Er det mulig for meg å fjerne disse? Er født i 1989.

 

Det er vanskelig å si da jeg ikke aner noe om vitnemålet ditt. Dra til en rådgiver på en privatskole og spør. Jeg anbefaler privatskole da disse ofte har mer erfaring med forandringer og utbytte av karakterer i vitnemål enn det rådgivere på vgs har. Sistnevnt har mang en gang gitt ut feil info.

Lenke til kommentar

Jeg tenker å studere samtidig som jeg tar opp noen fag, tror dere det kan bli hardt? Jeg trenger ikke å gjøre "big time" på studiet som jeg har kommet opp i. Dessuten vil jeg da få alderspoeng + 2, blir 20 til nyttår. I tillegg til å få 2 poeng ettersom jeg har opparbeidet meg 60 studiepoeng i løpet av mitt første studie år.

 

Hva sier dere? Is it worth it? Mens vi er igang med studiepoeng. Finnes det et maks antall poeng du kan få? Ta for eksempel at du kjører heavy og tar opp mange fag, i tillegg til studier på universitetet. Vil du kunne få alle studiepoengene?+ alderspoeng?

 

Det er veldig mange som tar høyere utdanning, og samtidig tar opp fag fra vgs for å komme inn på andre studier etterpå. Jeg var blant annet en av dem, sammen med minst 5 andre i mitt kull av 38 studenter. Jeg har en bachelor++ med over B i snitt samtidig som jeg har økt vgs snittet mitt fra 4,9 til 5,7.

 

Dersom du blir 20 i år og skal søke høyere utdanning neste år, vil du få 2 poeng for i år og 2 poeng for at du fyller 21 neste år. Ergo 4 alderspoeng og 2 utdanningspoeng. Fins ikke noe maks antall poeng du kan få totalt, bare begrensninger på maks 8 alderspoeng, 2 utdanningspoeng og 4 realfagspoeng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...