Gå til innhold

Hva bør jeg spise/drikke under maraton?


Anbefalte innlegg

Trener til min første maraton, og skal til å skru opp øktene til 15+ og opp til 30 km et par-tre uker før løpet.

 

Har sjekket litt rundt ang. tips til hva jeg bør ta til meg av næring underveis, og blir litt usikker på hva som egentlig er gode råd.

 

Enkelte plasser ser jeg at det diskuteres gel, barrer og egenproduserte blandinger man bør spise underveis, andre steder ser det ut som om man mener at sportsdrikken arrangøren setter ut dekker behovet ...

 

---- >>>> Bør det normalt være tilstrekkelig at jeg drikker sportsdrikk underveis, eller bør jeg ta med meg gel eller barrer - i så fall hvilken type?

 

Er tidligere baneløper, så satser på at det treningsmessige skal gå greit, men har litt respekt for lengden - har aldri løpt særlig over mila i konkurranse tidligere, så da blir det viktig å få i seg riktig næring underveis. Setter derfor stor pris på tips og råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sportsdrikke skal holde, men pass på å "venne deg til" det. Jeg får lett sting av sportsdrikke, og bruker ukene frem mot løp til tilvenning. Fint om du da bruker samme merke som du får under løpet.

Takk for tips - skal løpe med drikkebelte fremover.

 

Ser forresten at arrangøren planlegger å bruke AA Drink (Amsterdam Marathon 17. oktober), men når jeg sjekker er det ikke alle som er fornøyd med den, se f.eks:

 

http://www.klikk.no/helse/trening/article459913.ece

 

Bør jeg være bekymret? Litt vanskelig å ta med egen drikke til et slikt arrangement - har ikke med meg "støtteapparat" ...

Lenke til kommentar

Merkelig valg av sportsdrikk, men de får den sikkert gratis av leverandør, noe som ikke er uvanlig ved løp av en viss størrelse.

 

Jeg ville tatt med noen gel-pakker, som du kan teipe til shortsen eller feste på annet vis. Disse veier ikke mye, har mye energi i seg og er lette å kaste.

 

Drikk så også på alle stasjoner. Noen drikker vann og sportsdrikk på annenhver, du må bare bestemme deg for en strategi og så evaluere etterpå. Prøving og feiling er en del av gamet. :o)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...