Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye koster det egentlig å kjøre én km?


bb79

Anbefalte innlegg

Jeg har ofte lurt på hvor mye det egentlig koster per km å kjøre bil. I mange regnestykker tar man hensyn til både årsavgift, EU-kontroll og andre faste kostnader. Hvis man ser på den totale kostnaden per år blir jo dette riktig. Men skal man derimot regne på én enkelttur så kan man jo ikke ta med årsavgift fordi denne ikke øker med km.

 

Jeg har kommet fram til at min bil koster ca. 1,50 per km. Disse kostnadene regner jeg som direkte proporsonale med kjørelengde:

  • 0,6 liter diesel/mil, pris på 11 kr/literen = 66 øre/km
  • Årlig service etter 30 000 km, 4500 kr = 15 øre/km
  • Reparasjoner, dekk, bremser, etc, 30 000 km, 10 000 kr = 30 øre/km
  • Bompenger, vanskelig å beregne, tipper på 10 øre/km
  • Verditap som følge av økt km-stand, tipper på 20 øre/km
  • Forsikring øker så lite at jeg ikke tar det med

 

For å ta et praktisk eksempel. Jeg bor i Oslo og har tenkt meg på harrytur til Strømstad. Det er 135 km dit. For enkelthetens skyld bruker jeg 1,5 kr/km og overser de bommene jeg må passere. Det gir en kostnad på 405 kr tur/retur.

 

Er min utregning helt på bærtur? Kanskje jeg har glemt å regne med noe vesentlig? Kjøregodtgjørelse i forbindelse med jobben ligger jo på 3,00 - 3,65 kr/km.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av bb79
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange kostnader med bilhold er uavhengig av forbruk og du vil da få en relativt lav marginalkostnad pr. ekstra kjørte km. Du nevner selv forsikring og vegavgift. Det vil si at gjennomsnittsprisen pr. kjørte km. blir høyere når du kjører 10000km i året, i forhold til 30000 km i året. Du må med andre ord skille mellom marginalkostnad og gjennomsnittskostnad.

 

En vesentlig ting jeg ser du har glemt å ta med er verditapet på bilen. På nye biler vil dette sannsynligvis være vesentlig. Antall "overkjørte" km. kan ha en del å si her tror jeg.

Lenke til kommentar

11kr literen?

Her på vestlandet ligger vi stort sett mellom 11,50 og 12:00 for Dieselen :(

Ikke særlig økonomisk for meg hvis jeg ikke kjører småbilen (ford kuga), når jeg bruker H2 eller Disco3en hører jeg statskassa stønne av nytelse :p

Er den så dyr selv på ubemannede stasjoner? Det avhenger også av hvilken dag man fyller. På søndagen lå prisen på Jet på 10,62 kr.

 

 

En vesentlig ting jeg ser du har glemt å ta med er verditapet på bilen. På nye biler vil dette sannsynligvis være vesentlig. Antall "overkjørte" km. kan ha en del å si her tror jeg.

Verditap som følge av økt km-stand, tipper på 20 øre/km

 

Jeg har tatt det med, men det var kanskje litt vel optimistisk?

 

Edit: Skrivefeil

Endret av bb79
Lenke til kommentar

Beklager, jeg gikk glipp av det punktet i listen din. Om ditt anslag er høyt eller lavt har jeg ingen forutsetning for å uttale meg om. Det eneste jeg kan anbefale at du gjør er å kontrollere med ulike kalkulatorer som er utarbeidet med tanke på kostnader pr. kjørte km. Du kan simulere forskjellige kjøreavstander og verdi på bilen og se hva utfallet blir.

 

Alternativt kan du beregnekostnaden for din egen bil ved å kjøre 1, 10k, 20k og 30k kjørte km. pr. år. Vanskelig å estimere verkstedutgifter og reparasjoner selv om man vet de kommer. Du finner sikkert noe statistikk på nett som kan gi deg en pekepinn. Ut fra de punktene du får kan du estimere marginalkostnad og gjennomsnittskostnad for din bil. Tror du med dine 30k pr. år vil få ganske lav gjennomsnittskostnad.

Lenke til kommentar

Forsikring kan være 0 og ganske mye. La oss si at du har forsikret bilen for 12000km, og kjører akkurat det. Hvis du så får noen få km ekstra på et år bikker du 12000km, og må forsikre bilen for 15000km, som er en del dyrere. Hvis du da ikke kjører 15000km, men bare 12400km så blir det ganske mye å spare om du kan kutte 400km.

 

Om du derimot kjører 10.000km, og neste trinn nedover er 8000km, så du fortsatt er forsikret for 12.000km da kan du kjøre i veg uten at forsikringen blir dyrere om du kjører mer. Derfor synes jeg det er veldig vanskelig å si hva kostnaden av noen ekstra km blir på forsikring, det avhenger helt av hvordan du ligger i forsikringsintervallet.

 

Selv skulle jeg ønske man kunne betale forsikring etterskuddsvis, som vi gjøre med strøm. Så kan man heller betale nøyaktig for så langt man kjører istedenfor å måtte prøve å gjette på hvilket intervall man er innenfor.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er helt enig med O_K at forsikringen burde være etterskuddsvis. Jeg sjekket prisene på min bil, Renault Laguna 2004 1,9 dCi, Kasko basis, 6000 kr i egenandel, 75 % bonus 5. år. Prisene for de ulike km ble da:

post-160721-1279537361,2955_thumb.png

 

Jeg var ikke klar over at forsikringen utgjorde så mye. Det betyr ca. 7-15 øre hvis man tar et gjennomsnitt.

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket min forsikring på min bil, med min alder og med pant i bilen. Måtte velge kasko pga. pant. Dersom jeg har 8000 km pr. år koster det meg 15k, men øker jeg antall km til 30000 pr år koster det meg 27k å forsikre bilen. Det vil derfor ha mye å si. En utfordring er som O_K sier at forsikring er en sprangvis fast kostnad, men for beregningen sin del må du bare regne et snitt. Jeg har lagd følgende eksempel der jeg har sett på noen utgiftsposter ved bilen ved 0km og ved 30k km pr. år. Tallene (bortsett fra forsikring og vegavgift) er hentet ut av luften så de må sikkert justeres for din bil.

 

I hovedtrekk:

Kjørt 0 km: årlig kostnad 38750

Kjørt 30k km: årlig kostnad 90000

 

Dvs. en fast kostnad på 38750, og en marginalkostnad på ca 1,7 kr/km.

Det gir følgende gjennomsnittlig kostnad pr. kjørte km:

Antall km Gjennomsnittskostnad pr km

1 KM kr 38 752

1 000 KM kr 40,48

10 000 KM kr 5,61

20 000 KM kr 3,67

30 000 KM kr 3,03

 

Har lagt ved excel dokumentet i tilfelle det er noen som ønsker å se på det. (må ta bort .txt filendelsen på grunn av begrensinger med opplastingsfunksjonen)

kostnad kjorte km.xls.txt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...