Alastor Skrevet 18. juli 2010 Skrevet 18. juli 2010 (endret) Oppdatert - nyeste info ligger her! (Denne burde kanskje ligge i worklog-forumet? Følte bare ikke jeg var helt på nivået der..i tillegg vil jeg ha mange spørsmål og slikt) Som enkelte kanskje har fått med seg har jeg og sambo fått oss ny bil. Og jeg er kanskje ingen bilmekker, men god LYD setter jeg pris på og interesserer meg for. Så derfor er planen å oppgradere lydsystemet i bilen, på et rimelig budsjett på ca 5000,-. Ikkenoe store greier altså, men allikevel burde det gjøre susen vs hvordan ting ser ut i dag. BILEN: Mitsubishi Carisma 2001-modell Hovedmål: Få god lyd med ren og klar klang og grei bass, uten skurring eller ulyder, og skjule kablene. Hva jeg planlegger å gjennomføre: - Bytte stock cd-spiller med en Pioneer DEH-4200SD eller bedre. - Bytte frontset, med mindre det som allerede står der viser seg å være godsaker. - Finne ut hva i all verden alle diskanthøyttalerne som står rundt i bilen er godt for, og ikkeminst få liv i de da kun 1 av 4 virker . - Evt fjerne de om de er bare tull. - Bytte ut eller fjerne 4 stk rimelige 13cm-høyttalere som forrige eier har montert i hattehylla. - Få lagt skikkelig kabling, det som er strukket nå ser pinglete ut Bilens tilstand i dag: For å si det enkelt og greit, oppsettet i dag ser temmelig amatørmessig ut. Ser ut som om forrige eier har forsøkt å skaffe seg "fet lyd", men budsjettet har ligget på Lidl-nivå. Lydmessig så spiller det skurrete med en gang man skrur opp lyden, men ellers "helt ok". Virker som om høyttalerene ikke er tilpasset hverken hverandre eller cd-spillerens forsterker. Stereoanlegg, Mitsubishi W146 elnoslikt (beklager uskarpt bilde): Fronthøyttalerne. Var vrient å skru løs, så aner ikke hva slags dette er: Høyttalerene bak. 2 stk Fence audio RST5364 og 2 stk Vampire Audio etellerannet i hattehylla, samt under det grå lokket er bilens originale bakhøyttalere, som forøvrig har sugen lyd for øyeblikket. Kun 2 av 4 av de nye bakhøyttalerne er koblet til lydsystemet i bilen, og ledningene ligger og henger løst i lufta i bagasjerommet. Seriøst, disse høyttalerne kan umulig gjøre noe annet enn å suge hardt?? 4 stk slike diskanthøyttalere er forsøkt montert i bilen. 2 stk like ved frontene, og 2 stk hengende oppe i høyre og venstre krok i baksetet. Jeg sier forsøkt montert da kun 1 av de spiller lyd, mens resten har løse ledninger som vist på bildet: Denne fine løse ledningen kommer ut fra under dashbordet og lå løst strukket i mellom forsetene og sluttet i baksetet. Er ganske lang : Så da har vi oppsummert tingenes tilstand. Spørsmål før jeg går i gang: - VIKTIGST: Hvordan i alle dager får jeg ut stock-steroen? - Hvor mange høyttalere klarer en bilstereo fra Pioneer å drive UTEN at jeg kjøper ekstra forsterkere? - Hvor mange høyttalere trenger man egentlig bak? Er det ikke temmelig latterlig med 6 høyttalere og 2 diskanthøyttalere? - Er de diskanthøyttalerene verdt å ha om jeg klarer å kjøpe et skikkelig frontsystem og noen greie bakhøyttalere? - Hvordan får jeg koblet ut eller skrudd av og byttet bilens originale bakhøyttalere? Det så litt vrient ut å komme til der. - Kabling - hvor strekker man kabler i en slik bil? Her er jeg VIRKELIG blank og vil sette stor pris på hjelp på hvordan dette fungerer og hvor kablene går hen...vil ha de skjult. - Hva slags dimensjon burde jeg ha på kablene? Er det slik at det er snakk om helt vanlige høyttalerkabler? - Hvor lett er det å bytte fronthøyttalerne? - Andre tips til hva jeg burde gjøre? Endret 2. april 2011 av Alastor
aklla Skrevet 18. juli 2010 Skrevet 18. juli 2010 (endret) 1. Siden du sier det viktigste er å få ut den gamle kan jeg hjelpe deg litt på vei der nå i hvert fall. Du ser de 2 hullene på hver side av spilleren? det er en såkalt tyverisikring. Om du har flaks er det med en metall stang formet som en U med i bilen, denne passer inn i disse hullene. Alternativt finn 4 spiker i som passer inn i hullet, lengden har stort sett ikke så alt for mye å si. Stikk de 4 spikerene inn i hvert sitt hull og du kan, om du har flaks, dra ut spilleren etter spikerene. Har du uflaks må du lirke ut spilleren med en skrutrekker eller noe. 2. Det skal funke greit med 4 høytalere på Pioneer DEH-4200SD, litt avhengig av høytalerene du velger. Pioneer DEH-4200SD har 4 utganger på 50w, altså hver høytaler får da maks 50w 3. "Trenger" er jo ett vidt begrep, jeg ville vært fornøyd med 2 forran og 2 bak. 4. Aner ikke, men avhengig av hvilke høytalere du velger. 5. , evt med skrutrekker og litt fantasi. Google/youtube har gjerne også veiledninger på hvordan man fjerner høytalere. 6. hold autiokabler og strømkabler adskilt, dette gjør at du slipper dynamostøy, ellers er det å legge det under gulvet, bak lister, osv. bruk fantasien. 7. vanlige høytalerkabler funker med ett vanlig anlegg. Tar forbehold om feil Endret 18. juli 2010 av aklla
cossiemk1 Skrevet 19. juli 2010 Skrevet 19. juli 2010 Du sitter foran og kjører, og da er det der du vil ha lyden. Skal du IKKE ha sub baki, så kan du til nød ha høyttalere i hatthylla. Spillerens innebygde forsterker leverer ca 4x20w rms, så det sier seg selv at man ikke kan forvente underverker av det, så en ekstern forsterker er gull verdt. Skal du ikke ha forsterker, så må du se etter høyttalere med høy følsomhet. De høyttalerene som sitter i hatthylla, og disse diskanthøyttalerene er det bare å kaste, for de er ikke verdt en dritt. Kjøp deg et skikkelig komponentsett til å ha foran i bilen. Carisma03 her på forumet kan fortelle deg hvordan man bytter høyttalere og hvor man bør trekke kabler.
Carisma'03 Skrevet 19. juli 2010 Skrevet 19. juli 2010 Flott bil du/dere har. Jeg har nesten lik: Skal prøve å svare litt siden jeg har drevet MYE med bilstereo i min bil... Spørsmål før jeg går i gang: 1. VIKTIGST: Hvordan i alle dager får jeg ut stock-steroen? 2. Hvor mange høyttalere klarer en bilstereo fra Pioneer å drive UTEN at jeg kjøper ekstra forsterkere? 3. Hvor mange høyttalere trenger man egentlig bak? Er det ikke temmelig latterlig med 6 høyttalere og 2 diskanthøyttalere? 4. Er de diskanthøyttalerene verdt å ha om jeg klarer å kjøpe et skikkelig frontsystem og noen greie bakhøyttalere? 5. Hvordan får jeg koblet ut eller skrudd av og byttet bilens originale bakhøyttalere? Det så litt vrient ut å komme til der. 6. Kabling - hvor strekker man kabler i en slik bil? Her er jeg VIRKELIG blank og vil sette stor pris på hjelp på hvordan dette fungerer og hvor kablene går hen...vil ha de skjult. 7. Hva slags dimensjon burde jeg ha på kablene? Er det slik at det er snakk om helt vanlige høyttalerkabler? 8. Hvor lett er det å bytte fronthøyttalerne? 9. Andre tips til hva jeg burde gjøre? 1. Jeg måtte rett og slett ta av ramma rundt hele, du ser at det går en ramme ytterst rundt viftene og alt sammen. Er klips der, bruk en skrutrekker... Koble fra viftene (ISO-kontakt) så du kan ta den bort, etter det er det ingen sak å få vekk spilleren din. 2. Svaret er fire, og det er mer enn nok. I min Carisma var det også 4 høyttalere originalt... 3. Jo det høres latterlig ut, litt kaotisk spørr du meg. Svaret er egentlig NULL Har gjort det slik baki jeg: ^ Men om du/dere ikke vil ha subwoofer, kan dere jo til nød ha to høyttalere bak. Er det kombi dere har? Ser ikke helt på bilde. Isåfall er det jo best å ikke bruke hattehylla, det er plass til 6.5" over dempetårnene på sidene. Hvis du synes deres er stygg så har jeg en her. 4. Dere kommer langt med et skikkelig frontsett, og diskantene kan monteres på dash eller speilhus. Jeg har prøvd to forskjellige monteringer av diskant: ^ Lydmessig er den øverste best synes jeg, men den andre metoden er mer "praktisk". Jeg har de diskanthusene fortsatt også, og jeg kommer ikke til å bruke dem så bare å sende PM eventuelt. 5. De originale ja, som jeg var inne på. De sitter på sidene, og du må ta av grillene også forsiktig ta av dekselet der (hattehylla må av først), er jo bare klips, men obs-obs! 6. Hvilke kabler tenker du egentlig på? Er jo lagt opp høyttalerkabler om du bare skal bruke spilleren, såeh... Ellers så er det mye styr med kabler inni døra, så prøv å finne et lurt sted til delefilter. Bør helst være inne i bilen, men er styr... 7. Som sagt trenger du ikke tenke noe særlig på det, så lenge du bare skal kjøre det på spilleren... 8. Det er ikke så styrete egentlig, du må ha av dørtrekk men det er ikke så ille som du skulle tro. Må bare skru ut alle skruene, noen stjerner og noen torx, også plukke av deksel rundt døråpnerne, også kan man løfte det opp. Det skal løftes opp rundt låsen, også kan du enten sette dørtrekket på høykant - så kommer du til eller koble fra det elektriske og fjerne den. Under dørtrekket ser det slik ut (men se bort ifra dempematter): ^ Høyttalerfestet sitter i de fire skruehullene, og for montering av f.eks. 6.5" der så kan dere få skjært ut noen passende MDF-fester, a la dette: ^ Skru fast høyttalerne i MDF'en, og MDF'en rett i døra. Det vil sitte bedre enn originalt også --> bedre bass/lyd... 9. Kunne kommet med masse tips egentlig, men hvis du har råd så hadde det jo vært morro med et skikkelig frontsett + sub, også to forsterkere til alt sammen... Vet ikke helt hvor "mye" dere ønsker? Oi, ble litt langt dette. Sånn går det når man er igang. Håper det var litt til hjelp dah.
Alastor Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Skrevet 20. juli 2010 (endret) Oi, her var det kommet mange mange gode svar :-). Takk til alle som har tatt seg tid! Carisma: Ingen svar er for lange, takk for veldig gode råd ang montering - godt å vite at det er en som har "gått opp stien" foran meg! Bestiller bilstereoen nå, en Pioneer MVH-8200 har valget falt på. CD-spiller trenger jeg ikke, her går det i minnekort, minnepinner og (grøss) iPod'en til min kjære. I tillegg kan det se ut som om jeg går for TS-E1702i i front og TS-E1302i baki. Hiver ut alt av de andre høyttalerene, mulig jeg beholder diskantene, men får bare se om jeg mener de gjør nytten eller ei. Finnes det evt greiere høyttalere? Jeg er ikke opptatt av mye bass, kun god lyd. Høyttalerene må være fra Pioneer forresten, så ikke kom med andre merker - selv om disse nok kan være bedre vs veilprisen . Et par nye spørsmål: - Jeg må altså av med hele dørtrekket for å bytte frontene? Når jeg fjerna dekselet foran høyttaleren så var det 3 skruer den var festa med, går ikke bare å fjerne disse og lirke høyttaleren ut igjennom der? - Går det fint med alle varianter av standard 17cm høyttalere i front? Det som står der i dag er en 17cm-høyttaler (som vist på bildet). Jeg har ikke lyst til å måtte mekke egne fester . - Du mener jeg bare kan bruke original kabling til de 4 høyttalerene vi skal ha inn, dette er helt klart det enkleste for meg, så om du mener det blir greit så kjører jeg bare på med det? Endret 20. juli 2010 av Alastor
Carisma'03 Skrevet 20. juli 2010 Skrevet 20. juli 2010 Oi, her var det kommet mange mange gode svar :-). Takk til alle som har tatt seg tid! Carisma: Ingen svar er for lange, takk for veldig gode råd ang montering - godt å vite at det er en som har "gått opp stien" foran meg! Bestiller bilstereoen nå, en Pioneer MVH-8200 har valget falt på. CD-spiller trenger jeg ikke, her går det i minnekort, minnepinner og (grøss) iPod'en til min kjære. I tillegg kan det se ut som om jeg går for TS-E1702i i front og TS-E1302i baki. Hiver ut alt av de andre høyttalerene, mulig jeg beholder diskantene, men får bare se om jeg mener de gjør nytten eller ei. Finnes det evt greiere høyttalere? Jeg er ikke opptatt av mye bass, kun god lyd. Det finnes mye som er mye greiere enn de der ja, Pioneer-spilleren er sikkert ok men Pioneer sine høyttalere må du høyt opp i pris om det skal være noe. Så dere skal ha coax nede i døra der? Sikkrt greit nok, men hvorfor bare Pioneer? Vær litt åpen for annet nå... - Jeg må altså av med hele dørtrekket for å bytte frontene? Når jeg fjerna dekselet foran høyttaleren så var det 3 skruer den var festa med, går ikke bare å fjerne disse og lirke høyttaleren ut igjennom der? Du kan sikkert prøve, men da kan det fort hende du ødelegger/skader noe fordi du ikke kommer skikkelig til - er ikke sikkrt du får skrudd de nye skikkelig fast heller, så jeg ville nok tatt av dørtrekket ja. Det er virkelig ikke så ille å gjøre, bare høres voldsomt ut, jeg har gjort det utallige ganger og det er like fint nå. - Går det fint med alle varianter av standard 17cm høyttalere i front? Det som står der i dag er en 17cm-høyttaler (som vist på bildet). Jeg har ikke lyst til å måtte mekke egne fester . - Du mener jeg bare kan bruke original kabling til de 4 høyttalerene vi skal ha inn, dette er helt klart det enkleste for meg, så om du mener det blir greit så kjører jeg bare på med det? Ja det skal kunne gå fint hvis du er sikkert på at det er 6.5" Med nye fester ville du mest sannsynelig fått bedre lyd, men ok... Original kabling kan brukes ja, hvertfall hvis du bare skal ha 4 nye coax høyttalere foran og bak...
nahojdat Skrevet 20. juli 2010 Skrevet 20. juli 2010 Anbefaler IKKE de Pioneer høyttalerne nei. Og komponentsett framme er nærmest et "must" Gå for et annet merke, må opp i rundt 3-4000kr for bra Pioneer høyttalere.
Carisma'03 Skrevet 20. juli 2010 Skrevet 20. juli 2010 Anbefaler IKKE de Pioneer høyttalerne nei. Og komponentsett framme er nærmest et "must" Gå for et annet merke, må opp i rundt 3-4000kr for bra Pioneer høyttalere. Tenkte det samme, Pioneer ODR-komponentsett for eksempel.
bIsk0p Skrevet 20. juli 2010 Skrevet 20. juli 2010 Går ut i fra at Pioneer blir valgt pga kjenning som kan gi god pris Det forstår jeg, men har bygget komplett pioneer (+ 2x12" dynabel sub og forsterker) anlegg i bilen til en kompis og lyden var ikke verd pengene (synes faktisk at anleggs pakke fra biltema med 6" rørsub var bedre) Jeg ville absolutt ikke valgt Pioneer, men ditt valg. Til montering, så har du såpass enkelt anlegg at du ikke trenger å bytte kabler. Bruk de som er lagt opp i bilen fra før av (så fremt det ikke er brudd) For å ta ut frontsettet ville jeg tatt av dør trekket, har installert i en Colt (~ '98) og vil måtte gjør det. Demonteringen var ikke vanskelig og vi fikk både tegninger og instruksjon fra den lokale Mitsubishi forhandler. Som jeg, og de fleste andre sier, så er frontsett + sub å anbefale for best lyd. Selv om du ikke er opptatt av bass, er det en del av lydbildet og trengs for å få bra lyd. Et frontsett er ikke laget for å tilby bass, 6x9 gjør det til en vis grad, men ikke på noen bra måte. Det du kan, er å starte med front og heller gå over til sub når du ser det passer Lykke til videre!
Carisma'03 Skrevet 20. juli 2010 Skrevet 20. juli 2010 (endret) Selv om du ikke er opptatt av bass, er det en del av lydbildet og trengs for å få bra lyd. Et frontsett er ikke laget for å tilby bass... Er litt uenig her, mange 6.5" frontsett kan gi mye bass ned til ca 50hz om man monterer/demper og justerer riktig - jeg er enig i at sub-bass under 50hz er greit å ha en subwoofer baki til, men er ikke nødvendig i deres tilfelle tror jeg. Ville da heller satsa på et skikkelig frontsett og god montering med KUN frontsett og helst en OK 2-kanaler... TS, hvor i landet holder dere til? Jeg kan være til hjelp hvis det trengs... Edit: Ser at dere holder til i Trondheim, så da blir det vel ikke aktuelt? Endret 20. juli 2010 av Carisma'03
Alastor Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Skrevet 20. juli 2010 (endret) Men jeg er ikke ute etter bass. Jeg har en samboer som -hater- basslyden. Jeg er ute etter å kunne skru opp volumet og få grei lyd på alle normale frekvenser som et normalt stereoanlegg i en stue leverer, med bokhyllehøyttalere feks. Ikke noe mer. Dere har rett og slett et annet behov enn meg . Jeg kan ikke fortelle hva slags priser jeg får. Men MVH-8200 + de to høyttalerpakkene jeg har satt opp får jeg godt innenfor budsjettet mitt som er satt opp i første innlegg. Så tror ikke dere klarer å slå det, jeg ønsker ikke å bruke mer enn 2000,- på 2 sett høyttalere. "komponentsett" - betyr sett med flere høyttalere, separat diskant osv? Det er uaktuellt for meg, jeg har ikke skillz til å montere, og ønsker ikke sette meg helt inn i det -ennå- . Det kan forresten godt hende at jeg kjører på med en forsterker + sub etterhvert. Men det blir senere . EDIT: Hva er coax-høyttalere? Husk også at jeg er ute etter en enkel og grei oppgradering fra stock-utstyr + utrolig harry oppsett generelt ellers. Ikke uberlyd. Endret 20. juli 2010 av Alastor
aklla Skrevet 20. juli 2010 Skrevet 20. juli 2010 (endret) Ikke tenk på coax om du ikke skal legge mer i det enn det du skal... På litt fetere anlegg kan det være greit nok med coax. Komponentsett er ikke værre enn at noen har satt sammen høytalere, gjerne med delefiltere og forsterker som passer sammen Endret 20. juli 2010 av aklla
nahojdat Skrevet 20. juli 2010 Skrevet 20. juli 2010 Man spør og får svar.. Om du er opptatt av GOD/fin lyd så er definitivt coax (diskant i midten) ikke veien å gå, hvor er bena i bilen? Jo, foran dørhøyttalerne, dermed stopper du lyden før du opplever noe bra lyd. GOD lyd innebærer også litt bass (hører liksom til siden det er en del av musikken, men MÅ selvsagt ikke brukes sub for å få litt). Selv om det MÅ være coax så er fremdeles Pioneer et dårlig valg. Det finnes komponentsett nesten nede i 5-700kr som banker de høyttalerne grovt så det er definitivt verdt å gjøre det skikkelig med en gang. Noen eksempler: Bull Audio CS-650.75 Fusion RE-CM650 Fusion EN-CM650
nahojdat Skrevet 20. juli 2010 Skrevet 20. juli 2010 (endret) Ikke tenk på coax om du ikke skal legge mer i det enn det du skal... På litt fetere anlegg kan det være greit nok med coax. Komponentsett er ikke værre enn at noen har satt sammen høytalere, gjerne med delefiltere og forsterker som passer sammen ??? Coax er billigste løsning, altså IKKE noe man bruker når det er snakk om "fetere anlegg" Coax har vanligvis ikke skikkelig delefilter. Et 2-veis komponentsett (vanligst) består av egen løs diskant, egen løs midbass/mellomtone og som regel et delefilter. Ingen forsterker.. Eksempelbilder: Eksempel på coax: Eksempel på komponentsett: Endret 20. juli 2010 av nahojdat
Alastor Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Skrevet 21. juli 2010 Og hvordan skal jeg prestere å montere dette? Jeg går for 4 høyttalere, coax. God lyd er viktig nok, men jeg har hverken tid eller kunnskap til å sette opp større saker nå. Kanskje ved neste veiskille :-)
Carisma'03 Skrevet 23. juli 2010 Skrevet 23. juli 2010 Da får du gjøre det, men ikke forvent allverden. Skulle nesten hørt på min Carisma dere.
Alastor Skrevet 24. juli 2010 Forfatter Skrevet 24. juli 2010 Men om jeg skulle gå for komponentsett, hvordan i alle dager kobler jeg dette? Ser at bilen har diskanthøyttalere i frontdøra høyt oppe, men disse virker ikke. Har ikke lyst til å koble, men om det kan gjøres -enkelt- så kanskje det kan gå Forresten, fronthøyttalerene som står i bilen nå, de ser ut til å være enveis, ja (ref bilde)? Kan det kanskje bety at det allerede er et delefilter et sted som skiller mellomtone/bass og diskant? Og om slikt finnes, så er det lettere å bytte et med et nytt? Om jeg skal ha av ramma rundt cd-spilleren, så er min i et slags tre-materiale, er det fortsatt bare å jekke den løs?
nahojdat Skrevet 24. juli 2010 Skrevet 24. juli 2010 Er ikke vanskelig å koble komponentsett. Høyttalerkabelen går til delefilter istedetfor høyttaler, så fra delefilter 1stk kabel til diskant og 1stk kabel til mellomtone/mid.. Enveis i døra så er det nok ikke delefilter. Uansett bør det ikke brukes delefilter fra et annet sett uten først å sjekke om det passer (mtp delefrekvens). Men delefilter til et nytt komponentsett følger med, så ikke mye poeng i å bruke et annet istedet.
Alastor Skrevet 24. juli 2010 Forfatter Skrevet 24. juli 2010 Det jeg mente med delefilter var at om det sto et i bilen fra før måtte det være lett å få byttet dette ut med det nye som følger med . At noe er "lett" kan jeg tro på, men jeg har altså null og niks erfaring med å montere noe som helst som innebærer skruing utover ikea-møbler I døra er det 2 høyttalere. En enveis nede, og en bitteliten i hjørnet foran vinduet i døra. Denne virker ikke, men en diskanthøyttaler som er koblet med en ledning som forsvinner inn i frontdøra virker om jeg kobler til kabelen skikkelig, er løs nå..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå