Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

KIA Cee´d 2010 world cup edition


Anbefalte innlegg

Ja da var dagen kommet hvor jeg skal invistere i stasjonsvogn.

 

Barnet er bare uker unna og jeg har havnet på KIA Cee´d. Bilen koster rundt 280.000 for en fabrikkny modell. Bilen har imponerende mye utstyr samt en kvalitetsfølelse jeg overhodet ikke var klar over at KIA hadde.

 

Bilen har blant annet: Sensorer i felg som sier ifra om det er lite luft i en eller flere av dem, Navigasjon med touch skjerm, ryggekamera, alt av hjelpesystemer for brems/sladd, iphone/ipod USB og AUX utgang, kjørecomputer, start stopp funksjon for stopp ved rødt lys, girskifteindikator, samt masse masse mer.

 

Bilen har 5 stjerner fra euro NCAP noe jeg verdsetter høyt for barnets del, og den leveres med 7 års garanti som det eneste bilmerket som gjør det.

 

Jeg er overbevist om at denne bilen med VW/AUDI/BMW/VOLVO merke på hadde kostet ca. 500.000,-.

 

 

 

Er det noen her som eier en slik bil og vil dele sin erfaring med meg? Evt. er det noen som har noen innspill for alternativ bil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sammenlignet prisen med en VW golf stasjonsvogn med samme utstyr?

 

Den koster nok mer, tipper 300.000-320.000 men vil sannsynligvis også holde seg bedre i verdi.

 

Går en Kia Ceed i familien, 2007 mod. En feil med den, måtte bytte 2 foringer i forstillinger etter 2 år.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Det er også dekktrykksensor i Renault Laguna II (2004-mod og nyere). Jeg har fått den deaktivert av verkstedet fordi den ofte viste feil. Det var visst en vanlig feil på disse bilene. Jeg regner med at det ikke er Renault som har laget sensorene selv. Så ikke bli overrasket om en slik feil dukker opp på Kiaen også.

 

Merk deg også at det vil koste flere tusen kroner å få oppdatert kartet på GPSen. Jeg foretrekker løs GPS (a la TomTom, Garmin, etc).

 

Resten av utstyrslista høres topp ut :)

 

Grunnen til at BMW/Audi/Volvo koster mer er nok fordi de er bedre støydempet, gir en bedre kjørefølelse og kanskje er mer laget for å kunne kjøre kontinuerlig i 180 km/t på motorveier? Hva slags motor sitter det forresten i Kiaen?

Lenke til kommentar

Verdien på en KIA med 7 års garant holder seg bedre enn VW med 5. Det sier seg selv. 70% av bilen er tysk, skrudd sammen i slovakia (faktisk en god ting).

 

Nei, det gjør det ikke. Golf er den bilen som holder seg best i verdi av alle biler på bruktbil markedet. Kia kommer langt ned på den lista, selv med bra garanti. Det er markedet som bestemmer prisen, etterspørselen etter Golf er mye større enn en Kia, selv om den har litt garanti igjen.

 

Uansett så må du vurdere verditap opp mot de 2 årene ekstra Kia har garanti. Det skal ikke veldig mange reparasjoner på et merkeverksted før du spiser opp endel av et lavere verditap.

Endret av trra
Lenke til kommentar

bb79: Det med navigasjonen er sant, det skulle vært inkludert si 5 år med kartpakker osv. Det er en halvsprek 90hk turbodiesel i den. Kjørefølelsen er superb, og støydempingen er også god. Som sagt ble jeg svært overrasket over KIA'en.

 

 

trra: Ja, man må regne med et svært verditap de første årene på nybil. Har sjekket endel på nettet og en 2008-2009 mod kia går for vel 260.000,- altså 20 i verditap i forhold til min.

 

 

Kjøpte forresten bilen idag, fikk presset prisen ned ytterligere 7500,-

Lenke til kommentar

trra: Ja, man må regne med et svært verditap de første årene på nybil. Har sjekket endel på nettet og en 2008-2009 mod kia går for vel 260.000,- altså 20 i verditap i forhold til min.

 

Tenker nå først og fremst på verdien etter 3-5år, eventuelt lenger. Prisene på nettet er kun prisene som de vil ha for bilen, om de blir solgt for like mye er noe annet. De høyeste prisene er hos forhandlere, du får ikke det samme for bilen privat eller ved innbytte, trekk hvertfall fra 20-30.000 og du er oppi 40.000-50.000

 

Kikket selv på finn, der ligger Kia Ceed 2008-2009 på 170-250K, altså opptil 100.000 i tap på 2 år.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Det er også dekktrykksensor i Renault Laguna II (2004-mod og nyere). Jeg har fått den deaktivert av verkstedet fordi den ofte viste feil. Det var visst en vanlig feil på disse bilene. Jeg regner med at det ikke er Renault som har laget sensorene selv. Så ikke bli overrasket om en slik feil dukker opp på Kiaen også.

 

Merk deg også at det vil koste flere tusen kroner å få oppdatert kartet på GPSen. Jeg foretrekker løs GPS (a la TomTom, Garmin, etc).

Franske biler er vel ikke kjent for å være feilfrie, så det er vel litt på kanten å antyde at andre bilmerker skulle få en feil fordi om en Renault har det. Jeg har hatt flere biler med dekktrykkovervåkning, og aldri hatt feil. Ingen av de var riktignok franske :-)

 

Når det gjelder GPS er jeg enig. Mye bedre med en løs, enn en som er fastmontert i bilen. Rimeligere å holde oppdatert, kjekt å kunne ta med i leiebil i utlandet, og på byferie (finne veien tilbake til hotellet utpå kvelden).

Lenke til kommentar

Franske biler er vel ikke kjent for å være feilfrie, så det er vel litt på kanten å antyde at andre bilmerker skulle få en feil fordi om en Renault har det. Jeg har hatt flere biler med dekktrykkovervåkning, og aldri hatt feil. Ingen av de var riktignok franske :-)

En kjapp google på «tire pressure sensor failure» avslører at også andre biler har dette problemet. F.eks. tyske biler er ikke mer feilfrie enn franske biler. Å antyde at feilen kun oppstår på Renault er vel litt på kanten?

 

Jeg har selv vært i Frankrike og sett hvor mange franske biler som kjører rundt der. Hvis franske biler har så mange feil som enkelte nordmenn tror, så hadde ikke franskmennene gjort annet enn å fikse biler.

Lenke til kommentar

Nå må det også legges til at det er to måter å overvåke dekktrykket på. Den ene krever sensorer i hvert dekk, den andre bruker ESP/ABS-sensorene til å overvåke relativ rotasjonshastighet på hjulene. Dersom et hjul begynner å gå fortere enn de andre, indikeres det at dekket har for lite luft. Uten å ha forsket så mye på dette, vil jeg anta at løsningen med ESP-sensorer er mer driftssikker, men kanskje ikke så nøyaktig. Min nåværende bil har dette systemet.

 

Når det gjelder feil på biler, viser for eksempel listen på http://www.tv2underholdning.no/broom/dette-er-bruktbilene-med-flest-feil-3188406.html (fra Svensk Bilprovning) at franske biler har mer feil enn de fleste andre. Jeg har hatt fransk bil selv (kun 1, fra den var ny og i 3 år), og har dessverre samme erfaring.

Lenke til kommentar

Dersom jeg skulle kjøpt ny stasjonsvogn i denne størrelsen, ville jeg prøvekjørt Golf med 1.2 TSI eller 1,4 TSI (bensinturbo) før jeg tok valget. Jeg har kjørt diesel (2.0 TDI) i et par år nå, det trekker bra på lave turtall, men når turtallet øker til over 4000, og moroa skal begynne, blir alt bare trist. Med en bensinturbo får du både dieselmotorens trekkraft på lave turtall, og bensinmotorens kjøreglede på høye turtall. Det kommer selvsagt an på hvor interessert du er i bil, og hvordan du kjører, men jeg tviler på at det blir diesel på meg neste gang.

 

En ting som er veldig forskjellig på nye biler (det er ikke så mye lenger) er hvor godt de bremser med et hjulpar på is og et på bar asfalt. Eksempel: Du kommer kjørende en vinterdag på en typisk norsk vintervei, hvor sidene på vegen er snødekket og midten av vegen er slitt ned til bar asfalt. Et barn kommer på akebrett ut i vegen foran deg, og du bremser max. Dersom man leser tester i tyske bilblad (AMS for eks), er dette som regel målt. Jeg har ikke klart å finne dette i farten på nettsidene deres, men her er litt info: http://www.auto-motor-und-sport.de/vergleichstest/artikel/fahrdynamik-tests-u-split-bremsung-1447317.html

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vi er familie på 3 og er veldig fornøyd så langt med kia Cee'd World Cup Edition 2010. Den var så bra at et vennepar av oss også kjøpte prikk likk.

Eg har hatt mange biler. 11 stk. på 13 år. Vi synes valget var enkelt i den prisklassen. Vi fikk ny bil med 7 års. garanti. Masse utstyr. Sku det nå skje noe med bilen så blir det jo fikset på kia sinn regning. Etter syv år blir det nok ny bil igjen :) Vi har vært til Nord Norge med den, så den er prøvd. Veldig fornøyd. låg på 0,48 - 0,5 Fikk all bagasjen med oss også pluss barnevogn. (uten takboks)

Lenke til kommentar

Hvis du har hatt 11 biler på 13 år tviler jeg på at du beholder denne i 7 år...

 

Hvorfor heter forresten bilen World Cup Edition når det var hovedkonkurrenten Hyundai som sponset VM?

 

En funny anekdote om en Kia-selger:

Jeg dro til en Kia-forhandler, fordi jeg visste at det stod en tilsynelatende pent brukt A4 til salgs hos dem. Selgeren var en tufs, A4en var overpriset, og i tillegg nektet han å gi avslag i prisen på et brennmerke/hull i baksetet som jeg fant! Selgeren visste ikke om det en gang.

 

Selgeren skjønte at det ikke ble noe A4 på meg, og ville heller prøve å selge meg en ny, "raff" Kia C'e'e'e'e'd. Den var høy som et hus, orange/bronse, og hadde black n' chrome felger.

 

Etter en rask kvalitetskontroll (dunke i dashbordet og lytte), slo jeg fast at Kia fortsatt ikke var for meg.

I det jeg takker for titten, smeller det fra selgeren: "Den bilen din er ikke så jævla spesiell den heller da!" (Kjørte for tiden en diskret stylet A3)

Kunne ikke gjøre noe annet enn å le, og forlate stedet.

Endret av Rs125
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt både Kia Cee'd og Hyundai i30, begge er helt greie i forhold til prisen, men gir et mye "billigere" inntrykk enn for eksempel Golf. Mye ustyr og grei plass for pengene, ja, men ikke særlig kvalitetsfeeling, hverken på interiør eller seter.

 

Når det gjelder annenhåndsverdi, har jeg ingen erfaring med disse, men de Golfene jeg har hatt ikke skuffet når tiden var inne for bytte :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg har kjørt både Kia Cee'd og Hyundai i30, begge er helt greie i forhold til prisen, men gir et mye "billigere" inntrykk enn for eksempel Golf. Mye ustyr og grei plass for pengene, ja, men ikke særlig kvalitetsfeeling, hverken på interiør eller seter.

 

Når det gjelder annenhåndsverdi, har jeg ingen erfaring med disse, men de Golfene jeg har hatt ikke skuffet når tiden var inne for bytte :-)

Kia og Hyundai har ikke kvalitetsfølelsen (betyr likevel ikke at de har dårlig kvalitet av den grunn) og er derfor ofte mer intressant for de som synes bil er en fremkostmiddel. Som et fremkostmiddel gir Kia og Hyundai latterlig mye bil for pengene, sett bortifra de med litt større motorer og vekt, hvor avgiftene dreper prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...