PlastBox Skrevet 18. juni 2003 Skrevet 18. juni 2003 Heisann! Tidligere i dag fant jeg ut at vekkeklokka mi var ganske kjedelig. Så, jeg bestemte meg for å modde den litt, hehe. Det jeg lurer på er hvordan lage en holdekrets med en transistor? Trodde det gikk å koble fra emitter, via en diode og til basen. Når jeg så simulerte en liten testkrets i Isis (Proteus) fungerte det ikke... :-? Har spurt noen andre også men ingen skjønner hvorfor. Feil i programmet? I tilfelle noen lurte, skal jeg ha dette til en "External Device" fuksjon. I tillegg skal jeg bytte ut det teite Ole Brumm bildet med ett mye bedre, hjemmelaget ett, jeg skal seff ha lys (som blinker når klokka ringer) visere som gløder i uv-lyset mitt også vurderer jeg om jeg skal lakke den.
Hypsilofodonten Skrevet 18. juni 2003 Skrevet 18. juni 2003 transistorer og slikt er for pingler, bruk kontaktorer !
PlastBox Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Skrevet 18. juni 2003 [ironi]Tusen takk! Kjempehjelpsomt svar![/ironi] Kunne brukt releer hvis det ikke hadde vært for at de tar 10x større plass og trekker 10x mer strøm. Er faktisk en grunn til at jeg spurte om dette... :wink:
GalFisk Skrevet 19. juni 2003 Skrevet 19. juni 2003 Du kan bruke en thyristor, eller du kan koble to transistorer (en NPN og en PNP) i thyristor-kobling. Fant ingen bra tegning nå, skal se om jeg kan finne en senere. Edit: Fant endelig et bilde med denne koblingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå