Gå til innhold

Hvordan begynne og lage låter ?


spetwols

Anbefalte innlegg

Hei. Er 17 år og er veldig interesert i musikk. Liker mest musikk fra 70 og 80 tallet. Er kjempe stor fan av a-ha og låtene deres.

 

Jeg har bare tenkt for morro skyld nå hvertfall bare prøve og lange noen låter insperert av a-ha. Men hvordan går jeg fram da ?

Dere har sikkert hørt a-ha og vet hvordan låtene deres er. Bør jeg skrive tekst først elelr lage melodi først ? Og hvordan i det hele tatt klare og lage en melodi ? det finnes jo låter i himmelen som bare venter på og bli fanget til en hit. Plutselig kommer det en ny låt og jeg tenker. Den kunne jeg faktisk laget. Jeg sliter veldig med og lage melodier. A-ha har jo så utrolig mange gode melodier i låtene sine og jeg skjønner ikke hvordan de klarer. Jeg har gitar,keyboard og microkorg så det burde vel holde får og lage låter ? Jeg har mange gode tekseter jeg har skrevet. Mangler bare og lage melodier til dem.

 

Tusen takk for all hjelp!

 

Edit; :)

Endret av spetwols
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gitar,keyboard og microkorg så det burde vel holde får og lage låter ?

 

Nå til dags trenger man ikke det engang ;)

 

Vel, jeg vil foreslå at du først lærer deg noen sanger på enten keyboard eller gitar, eller begge deler, og får feelingen på hva gruppen har gjort.

Bruk de samme tonene og melodiene som den gruppen gjør, bare gjør det til ditt eget istedet.

 

Og jeg sier igjen: Bare lær deg sangene deres.

Etterhvert vil du kanskje oppdage hva de gjør.

Lenke til kommentar

Jeg har gitar,keyboard og microkorg så det burde vel holde får og lage låter ?

 

Nå til dags trenger man ikke det engang ;)

 

Vel, jeg vil foreslå at du først lærer deg noen sanger på enten keyboard eller gitar, eller begge deler, og får feelingen på hva gruppen har gjort.

Bruk de samme tonene og melodiene som den gruppen gjør, bare gjør det til ditt eget istedet.

 

Og jeg sier igjen: Bare lær deg sangene deres.

Etterhvert vil du kanskje oppdage hva de gjør.

 

Tusen takk for bra svar. Ikke så veldig langt, men bra! Takk.

 

Men er det mulig på en måte, eller en nettside og finne ut hvilken instrumenter de har brukt på de forkjellige låtene, tru ?

Har mange demo låter av dem og hvilken instrumenter brukte de på 80 tallet mest ? For å lage synths osv.

 

EDIT : Hva mente du med at man idag ikke trenger det engang ?

Endret av spetwols
Lenke til kommentar

Hva mente du med at man idag ikke trenger det engang ?

 

Jeg mente at for å lage musikk nå til dags, trenger man ikke gitar, keyboard og microkorg ;)

 

jaja lol. Skjønte jo det ^^ Men hva mente du med det ?

Siden du sier at man ikke trenger det. Hvorfor ikke ? Noe spessielt du tenker på da ?

Lenke til kommentar

Sitter i samme bås som deg :) (bare at jeg ønsker å lage metallåter)

 

Jeg har sikkert skrevet 6-7 halvferdige låter (ikke lyrics), der de fleste riffene og idéene til soloer er på plass.

 

Jeg tror det er enklere å skrive musikken først, for så å finne passende lyrics.

Lenke til kommentar

jaja lol. Skjønte jo det ^^ Men hva mente du med det ?

Siden du sier at man ikke trenger det. Hvorfor ikke ? Noe spessielt du tenker på da ?

 

Mener at du kan få dataprogram som lager all musikken selv.

Men det låter jo som regel drit, for å si det rett ut. Å KUN bruke PC altså, blir liksom så udynamisk og lite flyt, samme hvor god intensjonen er. Sleng på en gitar eller noe og det blir mer levende med en gang :)

Lenke til kommentar

Har du noen gang prøvd FL studio og lignende program? først syntes jeg det var flatt og kjedli å "enkelt", etter 1 år har jeg funnet ut av de fleste funksjonene og for å si det slik, man trenger ikke en dritt annet enn det programme for å lage melodier uansett sjanger :thumbup: Men det tok tid å lære seg det for å få det bra.. Bare få tak i det å lek og utforsk ett par timer hver dag i noen uker så skal du nåkk få deg en overakelse. Gjerne få noen som kan det fra før til å lære deg det og. Var litt heldig der jeg ^^. Men uansett, absolutt hvert ett forsøk tror jeg ;)

Lenke til kommentar

Så klart. Takk for alle gode svar. Ja, jeg har prøvd fl studio, og drev og lagde trance musikk før.

 

Det jeg sliter med er egentlig og lage melodi. Jeg kan noen grep på gitar og kan spille keyboard. Kan en del låter på keyboard. Men jeg sliter med og lage en egen melodi. Det blir bare kluss.

Så jeg lurte på noen tips kansje til en nybegynner ? Burde man kansje sitte med gitar og spille noen grep mens man nynner, eller prøve med noen noter på piano ?

 

Det kommer jo nye låter hele tiden. Og det finnes alltid mange låter i luften som bare venter på og bli fanget. Men det hjelper jo ikke mye. Har jo ikke trommer eller noe sånt.

Synes det er så jevli vanskelig og lage låt. Samt så har jeg kjempe lyst til og lære meg det. Så det skremmer meg ikke bort.

 

Hvordan pleier dere og lage låter ? Tenker da på pop og ikke metal osv. Jeg skal ikke lage akratt a-ha. Men på en måte insperesert. Noe likt som donkeybot også. De er jo insperesert av a-ha.

Lenke til kommentar

Så klart. Takk for alle gode svar. Ja, jeg har prøvd fl studio, og drev og lagde trance musikk før.

 

Det jeg sliter med er egentlig og lage melodi. Jeg kan noen grep på gitar og kan spille keyboard. Kan en del låter på keyboard. Men jeg sliter med og lage en egen melodi. Det blir bare kluss.

Så jeg lurte på noen tips kansje til en nybegynner ? Burde man kansje sitte med gitar og spille noen grep mens man nynner, eller prøve med noen noter på piano ?

 

Det kommer jo nye låter hele tiden. Og det finnes alltid mange låter i luften som bare venter på og bli fanget. Men det hjelper jo ikke mye. Har jo ikke trommer eller noe sånt.

Synes det er så jevli vanskelig og lage låt. Samt så har jeg kjempe lyst til og lære meg det. Så det skremmer meg ikke bort.

 

Hvordan pleier dere og lage låter ? Tenker da på pop og ikke metal osv. Jeg skal ikke lage akratt a-ha. Men på en måte insperesert. Noe likt som donkeybot også. De er jo insperesert av a-ha.

 

 

Jeg begynner som regel med trommene å lager en kjapp " scetch" av hvordan jeg vil ha trommene. Tenk veldig enkelt i startene, legg til ekstra lyder og en og annen ekstra trommetakt, slag cymbal etc etter hvert som sangen utvikler seg. Begynn å bare lag en grei trommetakt. Derretter lager jeg basslinja. Ja en ting til, ikke vær så nøye med hvilken tromme lyd og hvilket instrument du bruker til bassen og slik, avansert og finpussing kommer senere. Bare ta standar bass greie i starten samme med resten av lydene. Etter trommene som sagt, legger jeg til basslinja, lager den slik at den passer med trommene. Derreter er det bare å ta fram piano, guitar, saw, etter eller annet instrument å leke seg med toner som passer til trommene og basslinja. Bare begynn veeldig enkelt og drit i hvilket trommelyder og ellers lyder du bruker, bare få i gang en takt og en basslinje, så leker du deg en stund til du finner noe som kan være grei. Jobb deg opp og ned keyboardet etter toner som passer hverandre, tenk over hvordan du vil ha det. Raskt eller slow, agresivt eller en nogen lunde tilbakeholden melodi. bare leg deg, prøv alle muuulige instrumenter etter at en grei melodi er laget, da den du mener passer best. Så finpuss det. Prøv å varier litt av og til å legg til litt effekter og sån slik at du hele tiden bygger opp noe underveis. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for kjempe bra svar! Har litt dårlig tid nå så rekker ikke lese orntlig, men mener du lage beaten i fl studio og så gitar osv ettterpå ?

 

 

Jeg mente å lage hele melodien i fl studio. Men selvfølgelig, spill gjerne inn via ekte gitar :) Kan hende det blir en del ektrsa støy og diverse da men..

Lenke til kommentar

Tusen takk for kjempe bra svar! Har litt dårlig tid nå så rekker ikke lese orntlig, men mener du lage beaten i fl studio og så gitar osv ettterpå ?

 

 

Jeg mente å lage hele melodien i fl studio. Men selvfølgelig, spill gjerne inn via ekte gitar :) Kan hende det blir en del ektrsa støy og diverse da men..

 

Åja, daså. Noen forslag til sånne plugin eller hva det heter ? ^^

Jeg har nexus men det er jo mest for trance og techno osv.

Lenke til kommentar

Ikkje like flott og informativt som det meir konkrete og tekniske innlegget eg no innser har blitt posta før i tråden, men likevel. Kan ikkje FORKASTE når eg har skrive alt dette.

 

Finn ei rekke akkordar som høyres fine ut etter kvarandre. Det betyr ingenting kor overbrukte dei eventuelt er, så lenge det høyres bra ut. No, spel ein melodi på synthen din over dei her akkordane, til du finner eit par linjer som funker. Finpoler, og legg merke til at det er betre med få velvalgte noter enn mange unødvendige. Hugs det du har kommet fram til. Der har du synth-melodien din. Melodien du synger bør vere forskjellig frå synthlinja. Tada, der har du verset. Gjenta prosessen for eit refreng.

 

På den måten har du ein fin og formulaisk song, men gjer menneskeheten ein tjeneste og gjer meir ut av låta enn det. Legg til fleire partier, ikkje tenk på strukturen underveis. Lek med forskjellige lydar, og varier lydbiletet i songen etter kvart som den varer.

 

No skal det merkes at eg lager musikk som er langt frå a-ha, men at musikken deires likevel alltid ligger i underbevisstheten min når eg skriver. Faktisk vil eg påstå at dei er litt undervurderte blant "seriøse" musikkelskerar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...