Gå til innhold

Hvilke steder skal du reise til før du dør?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
og alle som lister steder i utlandet har sett Geiranger, Lofoten, Bergen, Tvedestrand etc?
Tvedestrand? Det er jo ørten steder nedover kysten som er til forveksling like.

 

Ellers bør man vel se denne filmen som jeg enda ikke har fått sett:

http://www.imdb.com/title/tt0825232/

 

 

Her, dere, andre steder.

Poenget er at det i Norge snakkes om kjente steder i utlandet, mens en overser steder andre kommer hit for å besøke. Jeg har møtt bergensere som har snakket varmt om Machu Picchu, men aldri har tatt "dagsturen" til Geiranger og en del andre som snakker varmt om andre steder i utlandet, men heller ikke har sett stort av vårt eget land.

 

og

http://www.play.com/DVD/DVD/4-/3508371/The-Bucket-List/Product.html

(den gjør ikke allverdens innhugg i feriebudsjettet)

 

 

Sam

koser seg på hytten ved Hardangerfjorden

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Må til Tuvalu og/ellerPitcairnøyene

Hvorfor Pitcairn? Bortsett for hva som skjedde for noen hundre år siden er det vel ikke noe spesielt ved disse øyene.

Pitcairnøyene er jo i seg selv sensasjonelt, med tanke på at det bare finnes 50 innbyggere helt isolert på en øy. Ingen hotell-/butikkkjeder, ingen andre fulle nordmenn/svensker/briter, man kommer mer inn på folk og deres levesett på et helt annet nivå en hva en er vant med i dagens nordiske samfunn. Pitcairnøyene har jo såklart også en relativt urørt natur, de snakker helt sikkert godt engelsk, siden de er halvt britiske.

Og man kan skryte litt av å ha vært på et litt mer ekslusivt sted enn ibiza eller rhodos.

Lenke til kommentar

og alle som lister steder i utlandet har sett Geiranger, Lofoten, Bergen, Tvedestrand etc?

 

Vært på alle stedene der, untatt Tvedestrand.

 

Tittelen heter jo "Steder du skal dra til før du dør" ellerno sånt. Disse stedene som du ramser opp, kan man fort finne på å dra til sånn spontant en fredag ettermiddag, mens f.eks Taj Mahal og Mardi Gras krever mye mer planlegging.

Lenke til kommentar
Pitcairnøyene er jo i seg selv sensasjonelt, med tanke på at det bare finnes 50 innbyggere helt isolert på en øy. Ingen hotell-/butikkkjeder, ingen andre fulle nordmenn/svensker/briter, man kommer mer inn på folk og deres levesett på et helt annet nivå en hva en er vant med i dagens nordiske samfunn. Pitcairnøyene har jo såklart også en relativt urørt natur, de snakker helt sikkert godt engelsk, siden de er halvt britiske.

Og man kan skryte litt av å ha vært på et litt mer ekslusivt sted enn ibiza eller rhodos.

Ikke alt i Pitcairn er urørt...

http://en.wikipedia.org/wiki/Pitcairn_sexual_assault_trial_of_2004

Lenke til kommentar
Tittelen heter jo "Steder du skal dra til før du dør" ellerno sånt. Disse stedene som du ramser opp, kan man fort finne på å dra til sånn spontant en fredag ettermiddag, mens f.eks Taj Mahal og Mardi Gras krever mye mer planlegging.
Såvidt jeg husker dro jeg til Taj Mahal en fredag ettermiddag, det var også ganske så spontant.
Lenke til kommentar

Pyongyang uten tvil. Tror det er noe som bare må oppleves en gang.

 

Det er faktisk ganske enkelt å reise dit. Koryo Tours arrangerer turer fra Beijing. Du får en guide som fòrer deg med DPRK- propaganda av typen "USA er det sorte får i verden". Du får ikke snakke med noen, og aktivitetene er begrenset til museumsbesøk og guidede turer på dagtid. Kveldstid er det ikke mye å gjøre annet enn å drikke seg god og brisen på hotellet, eller kikke på CNN og BBC (ja, de har det på hotellene der!). Du får ikke lov til å snakke med de innfødte og når dere tar tog i landet sitter turister i egen togkupè og vanlige folk i en annen.

 

Snakket med en som hadde vært der :tease:

Lenke til kommentar

Sør-korea sponser faktisk regimet i skjul for å unngå at det faller sammen.

Tja, hvor har du det i fra? Ikke så stor fan av konspirasjonsteorier.

Ingen konspirasjonsteori. Ikke en gang hemmelig.

Det Sør-Koreanske Huyndai-konsernet har f.eks. leaset en stor del av Det Nord-Koreanske "fylket" Kumgang, opprinnelig som rekreasjonsområde for sine ansatte og bygd hoteller og turistinfrastruktur. Nå populært turistmål for såvel Sør-Koreanere som utlendinger med så vidt jeg husker i farten ca 100000 besøkende pr år. God inntektskilde for Nord-Korea.

Sør-Koreanske bedrifter har etablert seg i Kaesong ca 10 km inne på Nord-Koreansk territorium. Det dreier seg om et hundretalls bedrifter med for tiden mer enn 40000 nord-koreanske arbeidere og ca 800 sør-koreanske ledere og funksjonærer. Kim får valuta, sør-koreanerne får billig og kompetent arbeidskraft.

Hele Korea-konflikten er i sannhet et av verdens mest bisarre skuespill.

Grunnen til at jeg har forsøkt å sette meg inn i dette er at jeg drar til både Sør-og Nord-Korea (bl.a. Pyongyang) om et par uker:-)

Endret av eflatjan
Lenke til kommentar

Har så lenge jeg kan huske hatt et dypt ønske om å reise rundt om i verden når jeg blir "voksen", så alle steder er like aktuelle for meg. Men om jeg plutselig vant i lotto samtidig som jeg fant ut at jeg kom til å dø om et halvt år, ville jeg nok valgt en stillehavsnasjon. Tuvalu, Tokelau, Palau, Mikronesiaføderasjonen og Pitcairnøyene har alltid hatt en slags spesiell plass i hodet mitt. Ubebodde og fjerne steder har også alltid appellert til meg; Antarktis, Sibir, Grønland, Nord-Canada og den type steder.

Jeg har også en forkjærlighet for Mikronesiaføderasjonen :) Ellers vil jeg til Kina(Hong Kong), Egypt, og Japan. Og USA, men dit skal jeg som utvekslingstudent om et år :D

Lenke til kommentar

Har så lenge jeg kan huske hatt et dypt ønske om å reise rundt om i verden når jeg blir "voksen", så alle steder er like aktuelle for meg. Men om jeg plutselig vant i lotto samtidig som jeg fant ut at jeg kom til å dø om et halvt år, ville jeg nok valgt en stillehavsnasjon. Tuvalu, Tokelau, Palau, Mikronesiaføderasjonen og Pitcairnøyene har alltid hatt en slags spesiell plass i hodet mitt. Ubebodde og fjerne steder har også alltid appellert til meg; Antarktis, Sibir, Grønland, Nord-Canada og den type steder.

Jeg har også en forkjærlighet for Mikronesiaføderasjonen :) Ellers vil jeg til Kina(Hong Kong), Egypt, og Japan. Og USA, men dit skal jeg som utvekslingstudent om et år :D

 

Enig! Mikronesiaføderasjonen er en av mine favoritter også. Særlig Kosrae.

Og Palau må være et av jorden vakreste steder.

I det hele tatt er det ingen steder som slår Stillehavsøyene. Både når det gjelder vakker natur og ekte vennlige mennesker. Du bør forøvrig vurdere Vanuatu også...

Endret av eflatjan
Lenke til kommentar

Japan - Sanrio Puroland i Tokyo, samt Okinawa, besøke gamle dojo'er.

USA - Disney World i Miami, shopping i New York, Hawaii m.m.

Irland - Dublin

Cuba

Australia

Bahamas

Estland

Latvia

Polen

Montenegro

Kroatia

Fiji

Frankrike

Finland

Haiti - besøke familie. Når vi reiser på cruise blir det tur til dette landet.

Russland

Kina

Island

Italia

Kenya

Malta

Liechtenstein

Litauen

Luxembourg

Mauritius

Monaco

New Zealand

Nederland

Sveits

Sør-Afrika

Østerrike

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...