Gå til innhold

PC til gaming og bilderedigering


Anbefalte innlegg

Heisann,

dette er mitt første innlegg i forumet, men har vært passiv leser en god stund. Jeg ønsker å kjøpe meg ny stasjonær pc, hvor komponentene koster rundt ca 10 000kr(ikke inkludert skjerm, tastatur etc.)

 

Målet med denne pcen er at den skal kjøre alle(?) spill med høye grafikkinstillinger i dag, samt være god til redigering av bilder i f.eks. Photoshop. Dette er også noe av grunnen til at jeg velger å holde kjøp av monitor utenfor dette.

 

Mine ønsker er:

Grafikkort: HD 5870

RAM: 6GB DDR3

HDD: 1TB 10000rpm, hvis mulig en liten systemdisk SSD(men ikke viktig).

Hovedkort: Tilpasses resten, samt har Firewire(for senere kjøp av eksternt lydkort til innspilling av musikk). Gjerne plass til å sette på mer RAM enn 6GB senere.

Optisk: Brenne DVD+/-R og lese Blueray

Kabinett: Billig og bra - anonymt.

Prosessor: Bør holde følge en stund fremover

 

Utover dette tar jeg gjerne imot forslag. Jeg har funnet ut at mye av dette kan jeg lese meg til, men akkurat om delene fungerer godt sammen har jeg litt vanskelig for å avgjøre. Håper at noen har lyst til å hjelpe. Det er ikke problem for meg å bygge pcen selv. Still gjerne oppfølgingsspørsmål!

Endret av Trident-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du kjøre alt på fullt i dag, med et HD 5870? Du må desverre ut med langt mer penger skal du kjøre alt på fullt.

 

Men jeg vil si du har litt for lite penger i kassa di skal du kjøre alt på fullt som er ute nå.

 

Uansett, noen deler du bør se på:

 

Corsair 750w PSU

Asus Rampage II Hovedkort

Corsair Dominator RAM

Skal du kjøre alt på veldig høye innstillinger anbefaler jeg enten to 5870 eller en 5970. ( Hvor XFX sin Black Edition 2GB GDDR5 er å anbefale, med lifetime warranty og større muligheter for å klokke lenger enn vanlige kort )

Utenom det bør du gå for Velociraptor harrdisker, skal du ha høy hastighet, ellers er Intel X25 SSD også anbefalt. Kjøp gjerne 64GB versjonen for OS.

Endret av Romis
Lenke til kommentar

Nja...ikke alt på fullt, men en stasjonær til 10 000kr bør da vel kunne kjøre de fleste spill med god oppløsning? Ser at XFX 5970 koster fra 4990,-. Det blir kanskje litt lite igjen av budsjettet til andre komponenter da, andre forslag?

5870 skrev jeg opp fordi jeg har sett det har blitt anbefalt gjentatte ganger i diverse tråder her på forumet som et godt kjøp til en god pris. Er ikke i så måte noe krav å ha med. Grafikkortet må ha HDMI.

Endret av Trident-
Lenke til kommentar

Må det ha en HDMI utgang, eller kan du bruke en DVI til HDMI utgang? Jeg skal snart dra, så jeg får ikke sjangsen til å lage en liste over komponenter til deg, akkurat nå. kommer tilbake på Mandag, hvis du ennå ikke har funnet ut av hva slags komponenter du skal kjøpe. :thumbup:

Lenke til kommentar

Tja...ønsket i utgangspunktet mulighet til å koble pcen både til skjerm og LED-tv med HDMI, for å bevare kvalitet av Blueray, samtidig som at jeg får utnyttet skjermen max. Er ikke problem å bruke overgang fra DVI til HDMI.

Endret av Trident-
Lenke til kommentar

Foreløpige funn:

Prosessor: AMD Phenom II X6 1055T / 2.8 GHz - Socket AM3 - L3 6 MB

RAM: Corsair Dominator TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB)

Hovedkort: Mainboard S-AM3 AMD890FX ATX 2xPCI-E Audio GbLAN Raid 1394 DDR3 SATA3

Harddisk: WD VelociRaptor WD3000HLFS - Harddisk - 300 GB - intern - 3.5" - SATA-300 - 10000 opm - buffer: 16 MB

Grafikkort: Sapphire RADEON HD 5850

 

Mangler fortsatt:

Kabinett: ønsker et som det går an å ha i stua, med andre ord anonymt, men med grei plass til å bygge og tilstrekkelig kjøling.

DVD/Blueray: Blueray er nice to have, men ved prioritering faller den igjennom.

Strømforsyning: Tenker 550W er tilstrekkelig?

 

Delene jeg har funnet, blir ca 10500,-. Vil derfor at resten ikke skal koste mer enn 1500 tilsammen..noen steder jeg bør kutte ned?

 

Hva tror dere? Fungerer dette godt sammen?

Endret av Trident-
Lenke til kommentar

Okay, par tips til deg Trident.

 

Du blir pent nødt til å skifte ram. AM3 baserte hovedkort kjører tokanals og ikke trekanals minne :)

 

Steget fra 5850-5870 er ganske stort. Vil anbefale deg et Sapphire Radeon 5870 Vapor-X kort til 3050,- så vidt jeg husker i stedet for 5850.

 

Eventuelt kan vi gå for 2 5850 i CF, men det vil bli ganske mye dyrere

 

Aner virkelig ikke hvorfor du vil kjøpe et 10000 RPM disk. Vil du ha en rask harddisk vil nok en Samsung Spinpoint F3 + en SSD disk være den beste løsningen. 10000RPM disker er veldig overpriset i forhold til ytelse når du får en SSD med 80 GB som holder masse til samme pris.

 

1500 kr til både kabinett, PSU og Blueray kan bli litt tungt, men nå må du jo bytte til 2 kanals minne så kanskje du sparer litt der :)

 

Jeg skal se om jeg kan lage en liste til deg.

 

R2 Black Pearl er et greit kabinett. + For å være stille og se stilig/anonymt ut, men kunne hatt bedre kjøleegenskaper.

 

Kommer tilbake med en liste!

 

Og ja, hvis vi kjører et AMD oppsett til 10000 vil denne kunne kjøre veldig mye med knall grafikk :) Ikke alt på fullt nei, men det skal duge temmelig bra ja ^^

 

EDIT: Hvis det er veldig høy oppløsning på de skjermene du har valgt ville jeg satt pris på info om det, siden et 2GB kort da ville være å foretrekke.

 

EDIT2: I tillegg skulle jeg gjerne vist litt om dine planer for fremtiden. 550W er svært lite. Jeg vil ha 650W for 5870, og har du noen gang planer om å kjøre CF kan vi titte på 750-850W.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

https://prisguiden.no/profil/lister/116392

 

Foreløbig forslag! Har oversteget budsjettet ditt med ca 1k.

Vi kan spare ved å droppe SSD'en og kjøpe litt billigere ram.

 

Kabinettet har gode kjøleegenskaper og vil se bra ut når du skrur av led lysene.

Mangler i tillegg optisk drev, men det kan vi tenke på senere.

 

Vil gjøre endringer etter en tilbakemelding fra deg :)

 

EDIT: Review CM 690 Advanced

 

Ville tro at du blir meget fornøyd med dette kabinettet

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Hei, og mange takk for hjelp.

 

Går heller for kvalitet og 500,- ekstra når det gjelder skjermkortet, så da tar jeg like gjerne 5870-kortet. Hadde tenkt meg en skjer, og har plukket ut Dell 2209WA som et godt alternativ. Totalpris for pc og skjerm m/frakt har jeg moderert til 13-14000.

 

Tenker også at Blueray kan nedprioriteres, så kan jeg jo heller kjøpe en dedikert DVD/Blueray-spiller til TV senere. Da vil jeg heller prioritere SSD og RAM. Må ha en DVD+/-R brenner, men disse er vel rimelige. F.eks. denne?

 

Synes begge kabinettene ser bra ut, men tar gjerne det som kjøler best og bråker minst(CM690 Advanced?)

 

Ser godt poenget ditt med harddiskene, og tar det til etterretning. :)

Endret av Trident-
Lenke til kommentar

Kabinettet som bråker minst er helt klart fractal design define r2 uten tvil! Det er jo det kabinettet er lagd for...

 

Jeg vet ikke så mye om kjøleegenskapene til CM690 advanced, men jeg vet at fractal design sitt kabinett har god kjøling, og jeg har ikke hatt noe som helst problemer med kabinettet :)

Lenke til kommentar

Det mest stillegående vil være Fractal R2. Det er jo designet for å være et stille kabinett. Det kan derimot ikke måle seg med kjøleegenskapene til CM 690, som vil gi bedre levetid og ytelse på komponentene.

 

Så vidt jeg vet passer CM 690 GPUer som er opptil 12" lange GPUer, altså rundt 30 cm, mens Vapor X er 26,7 cm langt. Så det vil passe helt fint. Forøvrig er det masse plass i CM 690 AII til cable management osv.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...