Gå til innhold

NGT VDSL2+ 40/20 veldig lav upload.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Bare for å klarifisere dette med en gang, når jeg nevner hastigheter i dette innlegget, så er det den hastigheten linja syncer mot dslam med jeg tenker på. Så problemet mitt har ingenting med min bruk av linja å gjøre.

 

Jeg har hatt Next3 mini 30/5 linje fra NGT siden august i fjor. Hastigheten har vært der den skal og linja var dønn stabil. Men mer upload frister jo alltid...

 

For et par uker siden valgte jeg derfor å oppgradere til 40/20 linja. Da de skrudde opp hastigheten så havna jeg på 40/10. Hadde håpet på noe mer upload, men jeg har ca 690m til sentralen, så at jeg ikke fikk 20 i upload var muligens ikke veldig overraskende. Mener å ha hørt at hastigheten kan gå forholdsvis fort nedover fra ca 500m+.

 

Etter to dager rydda jeg litt i kabelsalaten rundt inntaket(ingen kabler ble bytta), og da jeg skrudde på routeren igjen så havna jeg på 40/6. Prøvde å skru routeren av og på igjen, og linja gikk ytterligere ned til 40/5. Etter en runde med support/feilsjekking gikk den enda lenger ned, til 40/3.9. Problemet ble oversendt til teknisk utredning.

 

Dagen etter fikk jeg en mail der de sa at forsøk på å utbedre problemet ikke lyktes, og at de ikke kan levere next3 hos meg. De mente det kunne være for mye støy på linja, men at jeg kunne få bredbånd på en lavere hastighet.

 

Og der er jeg nå. 40/3.9 Ikke akkurat den oppgraderinga jeg hadde håpet på. :no: Motivet for oppgraderinga var tross alt økt upload.

 

Spørsmålet mitt her er hvor sannsynlig det er at støy skal kunne påvirke uploaden min i så stor grad? Jeg har ingen støykilder ved eller rundt inntak/utstyr. Slik jeg ser det så ville eventuell støy også ha påvirket downloaden. Det gjør den tydeligvis ikke, for den syncer konstant på 40 og er dønn stabil. Og i og med at jeg har hatt 5mbit upload dønn stabilt i nesten et år, så er iallfall 3.9mbit som jeg har nå ikke maks av det linja skal klare. Og jeg hadde jo 10mbit stabilt helt til jeg skrudde av og på routeren...

 

Jeg mener det er tull å påstå at linja ikke kan ha høyere upload. Kapaks sier for øvrig at jeg har 0.6 kabel inn til huset, men inntaket er muligens av dårligere kvalitet.

 

Kan det være at den høye downloaden begrenser uploaden? Hadde det vært en ide å prøve å få de til å sette linja til 30/1[x] isteden? Mener å huske at de ikke skal påvirke hverandre da det er snakk om ulike frekvenser, men jeg kan ikke nok om det til å uttale meg sikkert.

 

Kjenner dere til noen andre tilfeller der spriket melllom download og upload har vært så stort? Hva burde jeg gjøre her? Kreve ny utredning av linja? Kan garantere at ingen tekniker har vært hos meg og sjekka linja, for den mailen de sendte meg etter linja ble feilmeldt kom under 24t senere. Har nok bare vært remote feilsjekk på linja.

 

Ble litt langt dette, men jeg setter pris på innspill. Tror jeg skal pushe på for å få en ny utredning, men er greit med litt "kjøtt" på argumentene før jeg tar kontakt igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er jo (ut frå innlegget) klar over at inn- og uthastighet har ulike frekvensområde. Støyen kan jo påvirke eit frekvensområde, men ikkje eit anna, og slik kan du oppleve det du gjer. Støyen kan vel òg kome frå andre brukarar av linjenettet, og ikkje nødvendigvis vere ved ruteren din.

 

Som alle andre leverandørar på telefonnettet må vel NGT òg melde feil gjennom Telenor og la dei sende ut teknikarar på linja. Sidan Telenor ikkje leverar VDSL sjølv er det jo litt vanskeleg å vite korleis dei handterar feil hastighet på VDSL, med tanke på at Kapaks ikkje viser høgare ut-hastighet enn 864 kbps på det høgaste. Det kan difor vere at dei ikkje får sendt ut ein teknikar, men det får du kanskje svar på om det blir sendt til utredning ein gong til.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Du er jo (ut frå innlegget) klar over at inn- og uthastighet har ulike frekvensområde. Støyen kan jo påvirke eit frekvensområde, men ikkje eit anna, og slik kan du oppleve det du gjer. Støyen kan vel òg kome frå andre brukarar av linjenettet, og ikkje nødvendigvis vere ved ruteren din.

 

Tenkte faktisk ikke på det i farta da jeg skrev dette, men det kan du selvsagt ha rett i. Men saken er jo at linja har synca konstant på 29999/4999 helt til den dagen jeg oppgraderte. Og i går fikk jeg dem til å sette linja tilbake til 30/5, med det resultat at linja synca på 29999/3620. Hu som satt på support var dessverre hverken kvalifisert til eller i stand til å begripe noen form for teknisk prat. Hun sa de ikke hadde kapasitet til å gi meg raskere linje og at hastigheten alltid ville variere etter hvor mye trafikk det var på nettet...Hun argumenterte også for at hun selv kun hadde 1500 "ned", og at det deessverre var slik det var. Ikke noe å gjøre med!

 

Ho kalte under hele samtalen upload for "ned" med alt det førte med seg av forvirring. Jeg prøver alltid å forholde meg rolig når jeg snakker med support, men det ble vanskelig i går. Jeg ba om å få snakke med 2. linje support, uten at ho skjønte hva jeg mente. Jeg fikk til slutt overtalt ho til å sende linja til videre utredning. Og jeg fikk det skriftlig at tekniker skulle ringe meg denne gangen. Så får jeg bare håpe de faktisk gjør det.

 

Epic fail på oppgradering så langt iallfall. :mad:

Endret av Bigfoot25
Lenke til kommentar

Har du prøvd å bytte kabler mellom uttak og ruteren?

Hvor i landet bor du?

 

Jeg bor på Kolbotn/Akershus. Har prøvd tre forskjellige kabler som alle har fungert tidligere. Syncen mot dslam har aldri variert tidligere, hverken da jeg hadde adsl2+ eller Next3mini. Hadde maks hastighet mot dslam bestandig. Problemene oppstod et par dager etter jeg "oppgraderte". Og siden har jeg fått stadig tregere upload... :hmm:

Lenke til kommentar

Har du prøvd å bytte kabler mellom uttak og ruteren?

Hvor i landet bor du?

 

Jeg bor på Kolbotn/Akershus. Har prøvd tre forskjellige kabler som alle har fungert tidligere. Syncen mot dslam har aldri variert tidligere, hverken da jeg hadde adsl2+ eller Next3mini. Hadde maks hastighet mot dslam bestandig. Problemene oppstod et par dager etter jeg "oppgraderte". Og siden har jeg fått stadig tregere upload... :hmm:

 

Syns det høres meget snodig ut, har du forsøkt å ringe inn en gang til? Mulig du må ordlegge deg litt anderledes.

Rett å sett fortell at du har hatt 10mbit ut og nå er den nede i 3.6mbit.

Dog kan det være at du bor så til at det er mange linjeføringer som går i gaten, hvis det er mange som har bestilt bredbånd og telefoni så kan dette slå ut på din linje.

 

Min VDSL2 linje har vært dønn stabil 24/7

 

Mulig også modemet er problemet, prøv en reboot på den, for å å kun koble til dsl kabelen før du kobler til noe som helst annet.

Lenke til kommentar

Har prøvd reboot xx antall ganger, reset av routeren til fabrikkinstillinger, manuell reconfig av oppsettet, bytte av kabler og alt annet for å utelukke at problemet ligger i min leilighet. Har bestillt en backup router, men har ikke fått den. Uansett tviler jeg på at det er noe galt med routeren. Linja er jo stabil med den syncen jeg får. Er bare så elendig upload.

 

Når jeg kontakter kundeservice er jeg alltid 99% sikker på at det ikke er feil på mitt utstyr. Og det har heller aldri vært tilfellet de 7 åra jeg har hatt NGT. De har alltid endt opp med å finne feilen i deres nett.

 

Jeg gidder ikke kontakte support igjen før jeg har en tekniker på døra her. Så tar jeg hele den tekniske biten med ham, og eventuelt ringe til support igjen mens han er her.

 

Fikk forresten disse linkene av en telemontør:

 

http://ntnu-mp.ntnu.no:7123/

http://ndt-bergen.bkkb.no/

 

Jeg har ikke de beste forutsetninger for å tolke resultatet av disse testene, men her er resultatet fra Uninett serveren:

 

Kobler opp mot 'ntnu-mp.ntnu.no' [ntnu-mp.ntnu.no/129.241.161.243] for å teste

Koblet til: ntnu-mp.ntnu.no-- Bruker IPv4-addresse

Ser etter mellombokser . . . . . . . . . . . . . . . . . Ferdig

Ser etter brannmurer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Ferdig

Kjører 10 sekunders utgående test (klient-til-tjener [K-T]) . . . . . . . 3.16Mb/s

Kjører 10 sekunders innkommende test (tjener-til-klient [T-K]) . . . . 27.59Mb/s

Den tregeste linken i stien mellom din maskin og tjeneren er et 10 Mbps Ethernet-subnett

 

La merke til en ting her som gikk igjen i bkk testen. Begge to forteller meg at "Den tregeste linken i stien mellom din maskin og tjeneren er et 10 Mbps Ethernet-subnett".

 

Kan dette bety at NGT har en teknisk begrensning på 10mbit et eller annet sted på linja mi? Jeg synca jo på 9998 de to første dagene, før ting gikk rett vest, så det er jo ikke utenkelig.

 

Men jeg er ikke sikker på hva resultatet egentlig betyr. Noen andre som gidder å teste sin egen linje der, og si meg om dere får tilsvarende svar? Forutsetter at dere har mer enn 10mbit upload da...

Lenke til kommentar

Da fikk jeg en liten bonus i form av tordenværet i natt! Strømmen forsvant i området her i ca 10 min nå nettopp. Heldigvis så har jeg nettopp koblet routeren på en UPS, så jeg så mitt snitt til å restarte den når strømmen ble borte da alle andre kunder trolig ikke hadde forbindelse. Og, joda, linja synca umiddelbart på 5mbit upload igjen. :)

 

Er iofs bra det, men det kan jo definitivt tyde på at NGT selger mer båndbredde enn de har kapasitet til, slik at alle kundene får tregere sync hver gang NGT får en ny kunde. Og så skjuler de seg bak "opptil 5mbit" klausulen. :mad: Kan jo ikke bevise det, men skal ta det med teknikeren når han eventuelt dukker opp. Kunne blitt et artig juridisk spørsmål da, når det teknisk sett ikke er umulig å få 5mbit, men at de på grunn av kapasitet ikke vil kunne klare det. Jeg er slettes ikke sikker på om avtalen til NGT vil holde vann i en sånn sak.

 

Spørsmålet blir jo da eventuelt om jeg skal prøve å få NGT til å oppgradere, men alene så har jeg jo ikke mye å stille opp med. Får eventuelt ta en prat med andre som leverer vdsl her om de har eget utstyr...

 

Føler meg ikke ferdig med saken, for det er kjipt hvis det er manglende båndbredde i sentralen som gjør at jeg ikke får raskere nett. Men som sagt, det blir jo bare indisier fra min side at det er problemet.

 

Håper virkelig teknikeren ringer meg FØR han prøver å resynce linja...

Lenke til kommentar

Da fikk jeg en liten bonus i form av tordenværet i natt! Strømmen forsvant i området her i ca 10 min nå nettopp. Heldigvis så har jeg nettopp koblet routeren på en UPS, så jeg så mitt snitt til å restarte den når strømmen ble borte da alle andre kunder trolig ikke hadde forbindelse. Og, joda, linja synca umiddelbart på 5mbit upload igjen. :)

 

Er iofs bra det, men det kan jo definitivt tyde på at NGT selger mer båndbredde enn de har kapasitet til, slik at alle kundene får tregere sync hver gang NGT får en ny kunde. Og så skjuler de seg bak "opptil 5mbit" klausulen. :mad: Kan jo ikke bevise det, men skal ta det med teknikeren når han eventuelt dukker opp. Kunne blitt et artig juridisk spørsmål da, når det teknisk sett ikke er umulig å få 5mbit, men at de på grunn av kapasitet ikke vil kunne klare det. Jeg er slettes ikke sikker på om avtalen til NGT vil holde vann i en sånn sak.

 

Spørsmålet blir jo da eventuelt om jeg skal prøve å få NGT til å oppgradere, men alene så har jeg jo ikke mye å stille opp med. Får eventuelt ta en prat med andre som leverer vdsl her om de har eget utstyr...

 

Føler meg ikke ferdig med saken, for det er kjipt hvis det er manglende båndbredde i sentralen som gjør at jeg ikke får raskere nett. Men som sagt, det blir jo bare indisier fra min side at det er problemet.

 

Håper virkelig teknikeren ringer meg FØR han prøver å resynce linja...

 

Er ikke nødvendigivs slik du beskriver det her, båndbredden de selger er inntil, når det er kobberlijer av varierende kvalitet så kan de jo ikke garantere at alle får 100% (står vel i vilkårene også).

Når det mye støy på linjen så kan det slå ut på din linje, det kan de da ikke gjøre noe med.

 

En annen ting det kan være er at ruteren du har er ustabil og derfor syncer dårlig, har selv opplevd at intenoen liker å synce uten å ha noe utstyr koblet til. Når jeg hadde utstyr koblet til ble uploaden noe mbit lavere enn når den fikk stå alene.

Lenke til kommentar

Er ikke nødvendigivs slik du beskriver det her, båndbredden de selger er inntil, når det er kobberlijer av varierende kvalitet så kan de jo ikke garantere at alle får 100% (står vel i vilkårene også).

Når det mye støy på linjen så kan det slå ut på din linje, det kan de da ikke gjøre noe med.

 

En annen ting det kan være er at ruteren du har er ustabil og derfor syncer dårlig, har selv opplevd at intenoen liker å synce uten å ha noe utstyr koblet til. Når jeg hadde utstyr koblet til ble uploaden noe mbit lavere enn når den fikk stå alene.

 

Sant alt det du sier her iofs. Men kommer uansett ikke utenom at linja synca konstant på 30/5 i over et halvt år uten problemer. Routeren har aldri vært ustabil på noe vis, og jeg har alltid hatt utstyr koblet på den. Aldri vært problemer med sync etter restart o.l.

 

Jeg fikk omsider et telefon fra en tekniker hos NGT i går. Han mente også at linja skulle klare 30/5 uten problemer dersom jeg hadde hatt det så lenge. Men han mente det var for mye støy på linja til å få noe raskere enn det. Etter å ha spurt direkte så fikk jeg imidlertid vite at det ikke har vært noen tekniker og sjekka linja/sentralen ute hos meg. De kjørte kun ekstern testing av linja. Hvor nøyaktig slik testing er vet jeg ikke, men hadde jo håpet å kunne få en grundigere forklaring på hva som er problemet, og ikke minst hvor problemet ligger. Støy på linja høres generelt ganske diffust ut.

 

Men etter resyncen under strømbruddet så ligger jeg iallfall på 30/5 der jeg alltid har vært, og oppgraderinga er annulert. Så da får jeg iallfall det jeg betaler for. Men jeg må si det er skuffende å kun få 5mbit upload på en 680m linje. En linje som tekniker tidligere har målt og konstatert hadde veldig bra signal.

 

Men alt i alt så må vel problemet kunne sies å være løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...