Gå til innhold

Fallout 3 fører til datakrasj.


Anbefalte innlegg

Dette spillet begynner jo å bli noenlunne gammelt nå, men dro det frem allikevel da jeg ga opp sist gang. Men nå krasjer hele maskinen etter en stund med spilling.

 

Prosessoren min kjører på 85-95% konstant med middels instillinger, noe jeg syntes var merkelig. Og jeg lurer på om det kan være problemet. Fallout mente satt det auto til High :S

 

Har en Multicom laptop, med 24 skjerm ved siden av.

 

Intel Duo Core P8700 2.53Ghz

4 GB RAM

ATI Radeon HD4650

 

Spillet er installert på en annen partisjon enn windows 7, men på samme harddisk (usikker på om dette gjør noen forskjell..

 

Noen som har noen ideer? Disse to grunnene er det eneste jeg kan komme på..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981287349

Prøv å installer programmet på samme harddisk som Windows, siden Windows harddisken kjører hele tiden, mens andre hardisker går i hvilemodus etter litt.

Oppdater også lyd og skjermdriverne dine.

 

Kjører du x64 eller x86?

Lenke til kommentar

Prøv å installer programmet på samme harddisk som Windows, siden Windows harddisken kjører hele tiden, mens andre hardisker går i hvilemodus etter litt.

Oppdater også lyd og skjermdriverne dine.

 

Kjører du x64 eller x86?

 

kjører x86. Alle drivere er up-to-date ;)

 

Har nå smeltet sammen partisjonene så alt er installert på samme partisjon og oppdatert alle drivere på nytt. Har også satt igang en disk defragmentering, så får håpe det gir noe resultat.

Endret av icx
Lenke til kommentar

Jeg kjører fallout 3 uten problemer og den er instalert på en annen hardisk. Men du kan jo gi oss mere informasjon. For dette kan godt være hardware eller driver relatert.

 

Selv kan spillet kræsje avotgil hos meg og men det er helt vanlig.

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

Har du sjekket temperaturene på systemet under spilling? Kan være alt av kjøleribber er fulle av støv.

 

CPU temp ligger på mellom 50-65 på begge kjernene.

 

GPU temp makset 108 etter ca. 1 min med spilling, noe jeg ville tro er godt over hva som er normalt. Ligger på 70-80 når maskinen bare står..

 

Noen gode tips på hvordan å rense en laptop for støv?

Endret av icx
Lenke til kommentar

Der har vi det nok ja, 108 grader er LANGT over hva jeg ville kalle normalt.

 

Du må bare prøve å åpne maskinen forsiktig, og rense alle komponenter forsiktig for støv, bruk gjerne anti-statisk armbånd.

 

Hmm.. har tatt titten innom maskinen nå og det var så å si ikke spor av støv overhodet. Og viften går som bare det..

 

Skjønner ingen ting.. :S

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ok.. må nesten dra opp denne her igjen, da maskinen nå ligger på 90 grader når jeg surfer og 100+ uansett hva jeg spiller, selv Monkey Island, som krever 128mb grafikk og 256 mb ram..

 

Er nesten ingen tegn til støv inni maskinen overhode. Alt er nå installert på samme partisjon også.. Lurer på om det kanskje kan hjelpe å formatere, men vil nødig gjennom dette om de skulle vise seg å ikke hjelpe. Har prøvd å sette maskinen på "bein" for å gi bedre lufting men hjalp lite det også.

Lenke til kommentar

Kan være kjøleribba på skjermkortet har løsna bittelitt, så det ikke blir skikkelig kontakt. Sjekk at den sitter skikkelig på. Hvis du har mekka på kjøleribber og slikt før, så kan du jo prøve å demontere kjøleren på skjermkortet, rense den for gammel kjølepasta og ta på ny, god kjølepasta før du setter det på plass igjen.

Lenke til kommentar

Arctic cooling og zalman har noen gode GPU kjølere som kan senke temperaturen lagt bedre enn den stockkjøleren som sitter på nå.

 

I tilegg hvis det er mulig kan du legge inn noen ekstra vifter for og forbedre luftflyten gjennom kabinettet.

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

Her har jeg et bilde av maskinen i hvertfall. Er faktisk litt usikker på hvilke komponenter som er hvilke her, spesielt hvor skjermkortet er :s

 

http://i99.photobucket.com/albums/l308/i-cx/IMAG0072.jpg

 

Lurte på om jeg skulle kjøpe et sånt viftebrett til laptor og sette maskinen på det.

 

Kjørte også maskinen uten dekselet under en stund og viftet det manuelt og la merke til at viften skrur seg av så fort gpu temperaturen er under 70 grader. :(

Endret av icx
Lenke til kommentar

Viften ser mye verre ut pga. bildekvaliteten, men har nå fått renset denn helt, så den har fått tilbake den svarte fargen. Fikk også renset gitteret som viften sender luften videre gjennom.

 

BIOS oppdateringer har jeg aldri gjort før, noen som kan forklare litt. Eneste jeg har klart å finne ut er at jeg har BIOS 1.01 på et hovedkort jeg ikke finner mye ut om. Står i SIW at det er et KHLB2 HK, men dette ga meg lite på google mht. BIOS.

 

Dette er infoen om HK i SIW, om det hjelper noe. :)

 

Model:	KHLB2
Version: REFERENCE

North Bridge:	Intel PM45 Revision 07
South Bridge:	Intel 82801IM (ICH9-M) Revision 07

CPU:	Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU P8700 @ 2.53GHz
Cpu Socket:	Socket P (478)

System Slots:	1 PCI

Memory Summary	
Maximum Capacity:	4096 MBytes
Memory Slots:	2
Error Correction:	None

Endret av icx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...