Gå til innhold

Greit med høyspentmaster over velstlandsfjordene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det synes jeg demonstrantene bør skjønne og forstå at når det allerede er en god del linjer i Norheimsund, Granvin, osv...På disse stedene tilsier all logikk at det både er forskjell på viddene og nevnte plasser. Og at man burde protestert på nevnte plasser for en god del år siden, da linjer o.l ikke er noe nytt på disse plassene...

Lenke til kommentar

Jeg er veldig delt i denne saken. På den ene siden er jeg imot at Hardanger skal bli skjemmet av høyspentmaster. Kanskje forestiller jeg meg et krisesenario, eller så kan det bli en estetisk katastrofe.

 

En sjøkabel er mindre synlig, men fører også med seg ombygginger og inngrep der den nødvendigvis må opp av vannet (for det er vel strekninger den må det?). Det er også et argument med prisen og vanskeligheter med reperasjon (selv om begge deler er blitt overdrevet ser vel alle at det er mer kronglete å reparere noe som ligger under vann enn over).

 

Grunnen til at Bergens-området trenger mer strøm er jo elektrifisering av sokkelen, som og er et veldig godt tiltak. Om ikke plattformene/oljeindustrien får den strømmen de trenger så må vel de fortsette med gasskraftverket på Mongstad for å få energi, right?

 

Om Norge skal begynne å bygge ut vindkraft og andre fornybare energikilder (meget positivt) kommer vi også til å trenge flere master i de nærmeste årene, både for å frakte og transportere strømmen til utlandet.

 

Kort sagt gjør alle disse negative og positive sidene og tiltakene, i tillegg til at jeg ikke har lest så alt for grundig over alle tingene, meg meget forvirret. Jeg er involvert i miljøbevegelsen, men jeg har ikke lyst til å bli en som bare dilter etter de andre uten å sette meg skikkelig inn i tingene.

 

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg er ute etter med dette innlegget, er det noen som er like forvirret som meg kanskje?

:shrug:

Lenke til kommentar

Synes denne artikkelen her sier det meste: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/hardangermastene/Brufreden-i-Hardanger-1135137.html

 

Dette er et relativt lite inngrep i naturen, sammenlignet med det meste annet vi mennesker driver på med. Båtene som går på fjorden påvirker utsikten eller hva det nå er vi er så redde for, mer enn høyspenten.

 

Hele saken er en storm i et vannglass etter min mening.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
På den ene siden er jeg imot at Hardanger skal bli skjemmet av høyspentmaster. Kanskje forestiller jeg meg et krisesenario, eller så kan det bli en estetisk katastrofe.
Det er ikke akkurat mangel på andre fjorder med høyspent over. Hvor har dette blitt en "estetisk katastrofe"?

 

Fordi det blandt annet står på verdensarv listen ?

Lenke til kommentar
Hvorfor kan ikke linja gå rundt utenom?

 

Noe sånt som den røde streken er på bildet, bare som et

eksempel.

Regner med at foreslått trasse er en valg av enklest/billigst terreng og terreng som ikke er brukt til turområde. Man må antagelig fire på begge disse 2 kravene om man legger om traseen.

 

Ellers så er jo Hardangerbroa som ordførerne i området ønsker mye mer synlig så den burde vel først bli lagt langs den røde linja di...

Lenke til kommentar
Det er ikke akkurat mangel på andre fjorder med høyspent over. Hvor har dette blitt en "estetisk katastrofe"?
Fordi det blandt annet står på verdensarv listen ?
Goddag mann økseskaft. Kan du ikke lese hva jeg spør etter? Kan du ikke komme med eksempler på andre fjorder hvor det har blitt en "estetisk katastrofe" som man bør unngå på en unesco-site?

 

Og kan man ikke sette opp høyspentmaster på en unesco-site kan man i alle fall ikke få mye større inngripen i naturen ved å grave ned en monsterkabel eller sette opp en bro.

Lenke til kommentar
På den ene siden er jeg imot at Hardanger skal bli skjemmet av høyspentmaster. Kanskje forestiller jeg meg et krisesenario, eller så kan det bli en estetisk katastrofe.
Det er ikke akkurat mangel på andre fjorder med høyspent over. Hvor har dette blitt en "estetisk katastrofe"?

 

 

Unnskyld, jeg må ha formulert meg litt uklart. Det jeg mente var at jeg ikke var sikker på om jeg forestiller meg mastene mye verre enn de er (inne i hodet mitt), samtidig som det er en risiko for at de blir nettopp så skjemmende som noen snakker om og.

 

Hovedpoenger er at jeg ikke er sikker på hvordan de kommer til å se ut om de blir bygget (hvor greit eller fælt det blir), siden jeg ikke klarer å se dem for meg realistisk inne i hodet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...