Gå til innhold

Digital S/PDIF utgang til surround receiver?


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt et Asus hovedkort med S/PDIF lydkort.

Kortet heter S/PDIF-COA Module med Coaxial Jack (in + out).

http://www.asus.com.tw/mb/mb_accessories.htm#spdif

 

Jeg er usikker på hvilken type kabel og pris jeg trenger og bør gå

for å få digitalt signal. Skal sende signalet til min Sony STR-DB780 reciever: http://tronika.no/receiver/str_db780.html

 

Trenger jeg da bare en skjermet phonokabel som går fra lydkortet

til coax digital inngangen på receiveren? Hva koster dette og kan

jeg bare gå på Elkjøp eller Clas Ohlson for å få det? Eller trenger

jeg overganger/plugger osv? Ser at noen har laget en kabel selv,

men jeg har lite loddepraksis. Trenger helst en hvit kabel på 10

meter for mitt bruk. Kan dette kjøpes i butikk?

 

STR-DB780 har kun 1 stk coax digital inngang så da må jeg bruke

optisk digital til DVD spilleren min, men det er vel samme kvalitet..

 

Takk for info!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er tilkoblet et kabeltv anlegg og ikke har jordet strøm uttak til PCen bør du være litt forsiktig med å koble deg til. Grunnen til det er at da jorder du maskinen til antenne anlegget. Du risikerer å få sirkulerende jordstrømmer som kan brenne opp både pc og stereo :( Ikke akkurat noen billig fornøyelse.

Hvis du har det så skaff deg jordet stikk til pc eller det billigste kan være et lydkort med optisk utgang.

Lenke til kommentar

Ja, dette burde være null problem. Alt fra Elkjøp, Spaceworld til Hi-Fi Klubben har slike kabler. Du sier bare du skal ha en digital coax kabel til din surround receiver.

 

Siden receiveren kun har en coax inngang, så må du bruke optisk kabel fra DVD spilleren. Jeg har lignende oppsett på min Denon surround forsterker, men jeg kan ikke høre noen forskjell på coax eller optisk linje. Forskjellene er ihvertfall ikke hørbare for mine ører... Men det kommer jo an på komkponentene i anlegget, høyttalere osv.

Lenke til kommentar

Det holder med en helt bogstandard komposittkabel (RCA/phono-kabel med gule plugger, kommer ofte bundlet med skjermkort med tv-ut).

Den skal ha en karakteristisk impedans på 75Ohm (selv om det sjelden er tilfellet, men det spiller egentlig ingen rolle, gitt robustheten til S/PDIF).

 

Det er ikke noe poeng i å betale i dyre dommer for digitalkabler, du betaler i hovedsak for at den skal se 'penere' ut, og gjerne litt fetere isolasjonslag og plugger.

 

Det er heller er det noen kvalitativ forskjell på optisk og elektrisk tilkobling. Fordelen med optisk er at du ikke kan få jordsløyfe, slik som Geggi1 skisserer.

Lenke til kommentar

Jeg har dobbelt jording problem med during/støy i det gamle anlegget,

som skyldes tv-antenne kablene som går til receiveren. Men en 10 meter

optisk kabel for å slippe støy kan bli drøyt..

 

Ønsker ikke dette i det nye også. Har hørt om galvanisk filter som kan

fikse dette. Rolfs i Oslo solgte en slik sak, men da til strømpluggen på

recieveren. Vil det fungere like godt?

 

Morten

Lenke til kommentar

før da jeg hadde value lydkortet fra creative lagde jeg kabel sevl til forsterkeren. denne virka helt fint.

 

Som tidliger nevnt er det ikke kvalitetsforskjell når det gjelder lyden på kablene når det går digitale signaler. signalene er strøm impulser. på eller av. neten så virker det eller så virker det ikke. forsterkeren gjør som et modem eller tv...tolker en viss impuls som den og den lyden.

 

kanskje unødvendig å si de fleste vet jo dette...kjeder meg på skolen

Lenke til kommentar
før da jeg hadde value lydkortet fra creative lagde jeg kabel sevl til forsterkeren. denne virka helt fint.  

 

Som tidliger nevnt er det ikke kvalitetsforskjell når det gjelder lyden på kablene når det går digitale signaler. signalene er strøm impulser. på eller av. neten så virker det eller så virker det ikke. forsterkeren gjør som et modem eller tv...tolker en viss impuls som den og den lyden.

 

kanskje unødvendig å si de fleste vet jo dette...kjeder meg på skolen

 

*Pirke pirke* Det vel heller en kombinasjon av x antall impulser ( 0 eller 1 )som bestemmer hvilken analoge verdi signalet har.

Lenke til kommentar

En god digitalkabel kan du lage billig selv, det er veldig enkelt. Du trenger bare helt vanlig 75 ohm antennekabel og et par phonoplugger i den kvaliteten du ønsker. Du kan få kjøpt plugger uten loddetilkobling.

 

Selvgølgelig kan du også kjøpe en helt vanlig ferdig digitalkabel, men jeg sverger ihvertfall til DIY. :wink:

 

PS: Skal du kjøpe kabel, ikke kjøp på Elkjøp, der tar de jo tidobbel pris for slikt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder digitale signaler, så er det enten riktig eller helt galt.

 

De signalene som går i stereoanlegget ditt er ikke mer avansert og fintfølende enn de som går internt i PC'n din. Vil vel si det heller er motsatt.

 

Om det skulle vise seg at, pga støy eller "dårlig kabelkvalitet", at et bit som skulle vært 1, ble tolket som 0. Og motsatt. Ville det kunne gi vannvittige konsekvenser. Du kunne fått tilnærmet maksimalt utslag der du skulle ha minimal, og omvendt.

Uansett hvor mye støy det er på signalet, så vil alt over en viss spenning gi "1", og en spenning under et visst nivå gi "0". Det er så og si ikke mulig å tolke det feil.

 

Skal dere diskutere kabler, så hold dere til analogdelen da... Der er det i hvertfall en åpning for at det kan være enkelte forskjeller. Selv det er ikke helt sikkert.

Lenke til kommentar

Så enkelt er det nok ikke. For både datakopiering lokalt og dataoverføring over nett finnes det protokoller/sjekkrutiner som sikrer at data mottatt tilsvarer data sendt. For digital audiooverføring finnes det ikke tilsvarende gode protokoller/sjekkrutiner. Feil kan oppstå. Det finnes også teorier/begrunnelser som underbygger hvordan det er mulig å høre forskjell på digitale kabler. Men den diskusjonen får tar vi på andre forum enn dette :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Men den er da ikke optisk da .

 

Mitt lydkort på PCen tar ikke optisk uansett, dessuten er det ikke

kvalitetsforskjell på optiske eller coaxiale siden de er digitale begge to

sies det. En optisk kabel på 10 meter ville jeg uansett gjerne sett

prisen på :D

 

Morty

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...