Gå til innhold

Alkohol og anna væske heim frå syden


Scarn

Anbefalte innlegg

Noe som er verdt å nevne er at mindreårige ikke kan ta med seg noen form for alkoholholdige drikkevarer. Med "ikke kan" mener jeg altså at det trolig blir konsekvenser om du blir stoppet i kontroll, selv om du holder deg innenfor det som er normal kvote for voksne. Merk også at grensen er 20 for drikkevarer sterkere enn 22%, og at du vil bli anmeldt for narkotikasmugling om du blir stoppet med noe over 60%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en verdigrense på 6000 eller noe slikt (ikke ta det tallet for god fisk, sjekk selv), og det er egentlig det eneste du trenger å tenke på i den sammenheng. Jeg vet at det for Red Bull har vært snakk om en grense tilsvarende et årsforbruk, men dette er på så mange bokser at du omtrent må stille med varebil for å passere den. Hvor mye du putter ned i kofferten av slike ting er ganske så ubetydelig for tollerne.

Lenke til kommentar

Huff, alt for mye idiotisk som er postet i denne tråden her no. For å gjøre det enkelt for deg. Ta med så mye brus og energidrikker du vil i bagasjen din, dette vil aldri bli slått ned på og det vil ikke bli noe problemer, eneste er kanskje at en boks eller to vil sprekke på turen.

 

Spørsmålet ditt ang. det med å frakte alkohol som mindreårig: Nei, dette er ikke lov, men det er minimale sjanser for at du vil bli stoppet, ihvertfall viss du går med din familie. Som oftest er det ikke noen tollere som står på grønn sone engang, og viss de først står der tar de først og fremst og sjekker passasjerer som reiser alene. Jeg regner med foreldrene dine følger norske lover og går på grønn sone, og da er det bare for deg å fylle opp kofferten og følge etter de på grønn sone. Jeg har flydd veldig mye de siste årene, og kan telle på fingrene de gangene jeg har sett folk faktisk blir stoppet på grønn sone. Så jeg ville absolutt tatt sjansen var jeg deg. Det verste som kan skje, mtp at du er under 18, er nok at de tar alkoholen din, eller at dine foreldre får ett minimalt forelegg.

 

Og, det med at grønn sone kommer etter rød sone, det er bare tull. Grønn sone og rød sone er rett ved siden av hverandre, altså alle passasjerer har ett valg om de skal gå på grønn sone eller rød sone.

 

God tur ;)

Lenke til kommentar

Noe som kanskje er verdt et forsøk er å ha en kompis som går foran deg med masse colaflasker som klinker sammen. Du går bak, ikke for langt bak, men ikke sånn at det ser ut som at dere går sammen. Folka reagerer sikkert på klinkinga og fokuserer mest på han. Utestet så I dunno :hmm:

Lenke til kommentar

Admin, som har tilbrakt måneder av sitt liv på moteller rundt i verden, og ukevis på flyplasser, har gjort kort prosess med en masse trolleposter og svar på disse. Brukeren som postet alt dette tullet oppfordres til ikke å poste mer av det. Han kan eventuelt sende meg en PM og fortelle hvorfor han driver på sånn.

 

Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så noen enkle svar til trådstarter:

 

1. Reglene for fortolling er bestemt av norske myndigheter, og gjelder uavhengig av flyselskap.

 

2. Du har som mindreårig ikke lov til å ta med noe som helst av alkohol, dine foreldre kan hver ta med det som er innenfor grensene.

 

3. På ankomstflyplassen til Norge må du gå gjennom tollen, enten på grønn sone eller på rød. Går du på grønn sone kan voksne ikke ha med seg mer enn tollfri kvote, og i ditt tilfelle som mindreårig ingen verdens ting. På rød sone kan voksne ta med mere enn den tollfrie kvoten, opp til en viss grense, men må betale toll på det overskytende.

 

4. Du har ikke lov å ha alkohol i innsjekket bagasje. Det gjelder uansett flyselskap. I noen land tas det stikkprøver av insjekket bagasje, og har du ulovlige varer i den risikerer du at den blir stoppet, og du mister disse varene, uansett om de er lovlige i tollmessige forstand.

 

5. Du har ikke lov å ta flytende veske gjennom sikkerhetskontrollen. Dette er en regel som er innført etter ulike terrorhandlinger, og den kan bli opphevet igjen, men pr. idag er det slik.

 

4+5 betyr at du ikke kan ta drikke med deg ombord med mindre det er kjøpt på flyplassen.

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

[quote name='tom waits for alice' date=' 8. juli 2010 - 21:54' timestamp='1278618866' post='15912142'

4. Du har ikke lov å ha alkohol i innsjekket bagasje. Det gjelder uansett flyselskap. I noen land tas det stikkprøver av insjekket bagasje, og har du ulovlige varer i den risikerer du at den blir stoppet, og du mister disse varene, uansett om de er lovlige i tollmessige forstand.

 

Takk for at du rydder og ordner opp. Stusser litt på denne. "Innsjekket bagasje" gjelder vel ikkje det ein har i kofferten som ligger gjømt på flyet ein eller anna plass? Eller? Altså, korleis ellers skal ein få lov til å benytte seg av å importere til ein viss kvote om det ikkje går an å ha alkoholen i håndbagasjen eller i kofferten?

Endret av Scarn
Lenke til kommentar

Takk for at du rydder og ordner opp. Stusser litt på denne. "Innsjekket bagasje" gjelder vel ikkje det ein har i kofferten som ligger gjømt på flyet ein eller anna plass? Eller? Altså, korleis ellers skal ein få lov til å benytte seg av å importere til ein viss kvote om det ikkje går an å ha alkoholen i håndbagasjen eller i kofferten?

 

Du kjøper det på Gardermoen vel :roll:

Noe DU ikke gjør, da du ikker er gammel nok.

 

Ergo: Norges lover seirer over deg :new_woot:

Endret av Senyor de la guerra
Lenke til kommentar

Senyor de la guerra har rett. De nye reglene for håndbagasje gjør det nesten umulig å ta med seg alkohol fra utlandet til Norge, dersom du skal reise med fly. Du må rett og slett kjøpe det på "tax free"-butikken enten ved avgang eller ved ankomst. Men der er ikke du gammel nok til å få kjøpt noe.

 

Det kan høres idiotisk ut, men husk at disse reglene ikke har noen sammenheng. Tollreglene er for å regulere innførselen av varer til landet, og bagasjereglene for å øke sikkerheten ombord på flyene. De første sier hva du får ta med deg inn i landet, de andre hva du får ta med deg på flyet.

 

Nå er ikke disse reglene 100% håndhevet over hele verden, i noen få land kan du visstnok slippe gjennom sikkerhetskontrollen med flaskevarer. Men hvertfall ikke i EU-land eller i Nord-Amerika.

 

Alternativet er å sende varene til Norge med post eller speditør. Men da er de ikke tollfri lenger, og posten er ikke glad i flytende pakker. Eller å reise med tog, båt eller bil, da slipper du bagasjereglene. Men tollreglene gjelder fortsatt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om at det er ulovlig å ta med alkohol i innsjekka bagasje. Der har man lov til å ta med seg så mye lovlig væske som man bare ønsker altså ikke farlige væsker som bensin, men alkohol har jeg ikke hørt om er ulovlig i innsjekka bagasje.

Strengt tatt er alkohol bare ulovlig i bagasjen dersom den er over 70% eller der omkring. For alkohol over 40% er grensen 5 liter. Men det er ikke lov å legge flaskefor i kofferten. Den skal emballeres etter særskildte regler og vises fram for inspeksjon. Og trådstarter er ikke gammel nok til å ha med seg slikt.

 

Merk at jeg tar dette fra hukommelsen. Om noen mener jeg tar feil så korriger meg gjerne.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

saa da tommer eg alt opp i sprite flasker, baade goldslick og mythos, domingo og archers.. er ikkje maate paa kor mykje ein maa gjennom faar aa spare litt peng!

 

btw, saa er alt pakka godt inn i embalasje osv. Har heller ikkje opplyst eller direkte sagt at eg er mindre>aarig.. :)

Endret av Scarn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...