Gå til innhold

Alkohol og anna væske heim frå syden


Scarn

Anbefalte innlegg

Korleis er reglane (kvote?) med å ta med seg alkohol inn til Noreg? Er det ei grense over kor mykje alkohol ein kan ha i bagasjen som er på flyet? (ikkje handbagasje)

Kor mykje kan ein ha i handbagasjen?

 

Går anna væske som Redbull/brus under same grense som kor mykje alkohol ein kan ha med seg? Altså om det kun er ei grense over kor mykje drikke ein kan ha med seg heim, eller om det finst fleire grenser etter kva for drikke det er.

 

Håpar eg gjorde meg godt nok forklart!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt eg forstod det, så er det lovlig for meg å ta med meg i bagasjen (som skal i flyet (aka koffert)):

For eksempel

1l 40%

2l øl

1,5l sprit/likør som er på 21%

 

 

Men korleis er no dette her i praksis? Scanner dei kofferten for kor mykje alkohol ein har med seg? Eller åpner dei den manuelt?

Endret av Scarn
Lenke til kommentar

Har du med deg det som er kvoten eller mindre skjer ingenting. Har du mer enn kvoten så kan du få gebyr og bli fratatt alt det du har med av alkohol (om du går på grønn sone). Går du på rød sone kan du betale avgift for det du har med over kvoten, men prisen på en flaske blir fort det samme som den koster her i Norge.

 

 

Lenke til kommentar

Tollgebyr e.l for at dei har åpna kofferten. Så vidt eg veit skjer det ofte ved import, men veit ikkje om det skjer når du tar med deg varene i kofferten sjølv.

Du tenker kanskje på fortolling? Det er speditøren du betaler da - ikke Tollvesenet.

 

Så vidt jeg vet er det forresten du selv som må åpne kofferten. Ikke at jeg noen gang har opplevd å bli stoppet selv. Det "nærmeste" jeg var vært tollvesen var i Tyskland, der han jeg gikk sammen med ble huket tak i av væpnede tollere. De bare spurte om han hadde med seg røyk, og lot han gå videre.

Lenke til kommentar

Har du med deg det som er kvoten eller mindre skjer ingenting. Har du mer enn kvoten så kan du få gebyr og bli fratatt alt det du har med av alkohol (om du går på grønn sone). Går du på rød sone kan du betale avgift for det du har med over kvoten, men prisen på en flaske blir fort det samme som den koster her i Norge.

 

Kva meiner du med grønn og raud sone?

 

Er det ingen som har tatt med seg alkohol frå utlandet via fly som kan fortelje kva som foregjekk? Ikkje berre reglar og sånn, for det er jo tydeligvis veldig mykje om og men.

Endret av Scarn
Lenke til kommentar

Når man passerer tollen velger man mellom rød og grønn sone. Ved å gå på grønn sone forteller man Tollvesenet at man ikke skal fortolle noe, og det er derfor der de står og plukker ut folk i kontroller. Rød sone vil si at man har noe å fortolle, for eksempel alkohol over grensen. Det fungerer ved at man betaler avgiftene som er satt for ditt og datt. Det er nemlig ikke noe problem å ta med noe utover kvoten, så lenge det er innenfor grensen på 60%, hvis du bare betaler for deg. Smugling er å snike seg unna slike avgifter, eller innføre ulovlige gjenstander.

Lenke til kommentar

Kan ikkje huske eg nokon gong har vore i noko grønn eller raud sone, men det får vere det samme.

 

 

Lat oss seie eg kjøper ei flaske eller to i syden, tømmer det oppi eit par sprite-flasker, og putter dei i kofferten (ikkje handbagasje). Då skjer det vel ingenting?

 

Lenke til kommentar

Om de ser at flaska er åpen så er vel sjansen ganske stor for å de lukter på den. Prøv å kjøp en gullfisk som du skal ha i en pose med vann bare at i stedet for vann tar du sprit. Spennende å se hva som skjer med gullfisken i tillegg, selv om sjansen er stor for at den stryker med :p

Lenke til kommentar

Kan ikkje huske eg nokon gong har vore i noko grønn eller raud sone, men det får vere det samme.

 

 

Lat oss seie eg kjøper ei flaske eller to i syden, tømmer det oppi eit par sprite-flasker, og putter dei i kofferten (ikkje handbagasje). Då skjer det vel ingenting?

 

Hvis du ankommer med fly fra utlandet, så må du velge rød eller grønn sone når du skal forlate bagasjeutleveringshallen. Det vanlige er vel at den største saueflokken går på grønt, så det er muligens på den måten du har kommet deg ut derfra. Kikker du deg litt rundt, så er det tydelig merket med rødt og grønt. Det er også merket med tekst, men hvem går vel rundt og husker hva som står på de plakatene når det holder å se forskjell på rødt og grønt. (Noe ikke alle fikser, I know.)

Lenke til kommentar

 

Lat oss seie eg er underårig. Er sjansane mindre for at dei sjekker kofferten?

 

 

Det spørs litt, har du tenkt å vifte med kvittering? Det fungerer også med vanlig rimi kvittering.

 

Er det (stor) sjanse for at dei sjekker kofferten om ein er underårig og går på grønn sone? Eller.. Går i lag med familien. Blir mindre artig om foreldra mine ser kva eg har i kofferten

Endret av Scarn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...