Gå til innhold

Kinki situasjon kontra skatt.


chriztr

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal begynne som lærling nå i August. Mens jeg gikk på skole hadde jeg en jobb vedsiden av der jeg tjente bra nok til at jeg måtte bruke tabelltrekk kort. Nå i overgangen mellom Juli og August skal jeg da bytte beite, men ikke helt. Jeg skal beholde jobben som jeg hadde mens jeg gikk på skolen mens jeg begynner i læra.

Da er spørsmålet hvem som skal ha hvilket skattekort og hvordan jeg kommer best mulig ut av dette? Jobben jeg har nå har del en av skattekortet (som er tabellkortet). I tillegg får jeg utbetalt lønn fra dem i August for Juli måned som vil være litt stor. Del 2 av skattekortet er prosentrektt på ca 36 %. Det er vel litt drøyt og gi til firmaet der jeg skal være lærlig?

 

Kort sagt av problemstillingen:

Skal jeg bestille nytt tabellkort og levere den nye del 1 hos lærlingbedriften i August mens den andre jobben min får del 2?

Kan prosentdelen på del 2 reduseres?

Hvor lang tid tar det før jeg faktisk får de nye skattekortene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uansett hvordan du gjør det så vil du i sum komme likt ut av det. Eneste forskjell er om nå betaler mer skatt og får igjen til neste sommer, eller om du betaler mindre og får baksmell.

 

Del 1 skal normalt til hovedarbeidsgiver altså der du kommer til å tjene mest.

 

Husk at tabelltrekket kan være stipulert for en mye lavere inntekt enn du kommer til å få, dersom du da bruker dette kan du risikere å betale for lite og får stor baksmell til neste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...