Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp, Pnehom XII 955 booter på for høy spenning!


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har akkurat bygget min første PC, med følgende specs:

 

CPU: AMD Phenom XII 955 3,2 GHz Black Edition

GPU: Sapphire Radeon HD 5870 1 Gb

Motherboard: Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Memory: Kingston ValueRAM DDR3-1333 4GB

HDD: Samsung Spinpoint F3 1 TB

PSU: Cooler Master Silent Pro 700 W

DVD: Samsung SH-S223C

Case: Fractal Design Define R2 Titanium Grey

+ fans, CPU thermal paste etc

 

Da jeg bootet første gang fikk jeg opp bootscreen og alt så fint ut. Men så hørte jeg at CPU-viften begynte å gå berserk innen kort tid (5000 RPM) Sjekket temperaturen, og CPU-tempen var allerede oppe i 50 grader! Og spenningen på CPUen (vCore) var 1,440 Volt! :ohmy: Default spenning skal være 1,32 V.

 

Hva kan jeg ha gjort galt?? Har ikke vært inne i BIOS og rotet, siden dette altså skjedde på første boot. Kan det være noen strømkabler som er feil, e.l.? Tør ikke boote på nytt av fare for hva som kan skje..

 

Tusen takk for hjelp!

Endret av Fjonisen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, selv om CPU tempperaturen kanskje er litt høy ved første boot, så er det ingen fare på ferde, den CPUen skal tåle opp til 75 grader. Dessuten har alle CPUer innebygde beskyttelse slik at de slår av PCen hvis de blir for varme.

Vcore spenningen er nok i høyeste laget ja, burde ha ligget på 1.32 -1.34 V så den AMD Phenom X4 II 955 3,2 GHz Black Edition du har kjører nok på ca 4 GHz hvis jeg ikke bommer helt. Jeg tror nok at selve CPUen tåler 1.44 V, men den skal jo ikke kjøre på det ved første oppstart. Er ikke helt bra heller uten skikkelig kjøling.

 

Prøv å resette BIOS ved å ta ut strømkabelen, og fjern så batteriet på hovedkortet. La det være ute ca. 10 minutter før du setter det inn igjen. Koble til strømkabel igjen og prøv å starte igjen. Du kan også sjekke hvilken BIOS versjon du har, siste er F7C Beta, eventuelt velg F6 BIOS versjon som du finner på Gigabyte sin support side hvis du vil oppdatere BIOS.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Vcore spenningen er nok i høyeste laget ja, burde ha ligget på 1.32 -1.34 V så den AMD Phenom X4 II 955 3,2 GHz Black Edition du har kjører nok på ca 4 GHz hvis jeg ikke bommer helt. Jeg tror nok at selve CPUen tåler 1.44 V, men den skal jo ikke kjøre på det ved første oppstart. Er ikke helt bra heller uten skikkelig kjøling.

 

Prøv å resette BIOS ved å ta ut strømkabelen, og fjern så batteriet på hovedkortet. La det være ute ca. 10 minutter før du setter det inn igjen. Koble til strømkabel igjen og prøv å starte igjen.

Hei, og tusen takk! :)

 

Det hjalp, gitt! Vcore ligger nå på 1,376, så det er i det minste forbedring! Skjønner ingenting, men det gjør vel ikke noe... Frekvensen er fortsatt 3200 MHz. Viften går fortsatt som crazy (6500 RPM) og temperaturen ligger i underkant av 50 grader.. ikke ideelt, altså. Men nå tenker jeg å installere Windows og deretter prøve ny BIOS. Hvis det ikke hjelper får jeg vel prøve å legge på ny termisk pasta..

Lenke til kommentar

36 grader er helt normalt, kommer jo an på rom temperatur da, men den CPU tempen du har nå er helt fin den. Det er ikke noe i veien for at du kan kjøre Prime95 stress test nå. Det burde gå bra. Har du et program som overvåker CPU temp mens du kjører Prime95 er det fint. F. eks. HWMonitor.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Prøvde meg på Prime95 nå med SpeedFan for å sjekke temperaturene. Kom opp i 60 grader rimelig kjapt, men der ble den stabil. Høres jo ut som et fly som tar av, men men.. det viktigste er jo at det ikke overopphetes! :)

 

Får vurdere å bytte til en annen kjøler, eventuelt fjerne den termiske pastaen og legge på egen.

 

Takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Bare hyggelig å hjelpe det lille man kan. :thumbup:

Det er forresten helt normalt at temperturen på CPU fyker opp ganske fort når den blir belastet, men i ditt tilfelle så er 60 grader under Prime95 test fint, ikke noe å frykte slikt sett.

 

Når det gjelder CPU kjøler så byttet jeg nettopp til en Cooler Master V8 kjøler, veldig bra kjøler, men den er STOR!! Noctua har også mange bra kjølere.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...