Gå til innhold

Hvorfor liker mennesker musikk?


Anbefalte innlegg

Sitter her med en god whisky og lytter på utrolig bra musikk i et passe høyt volum. Jeg liker det og kroppen min gjør det også. Det fikk meg til å tenke på hvorfor vi liker musikk? Hvilke evolusjonære fordeler har det gitt oss? Er det andre dyr som liker musikk? Jeg tenker fugler, men vet ikke helt om det teller.

 

Musikk for meg gir ikke mening sånn egentlig. Vi trenger jo ikke å ha rytme, harmoni og melodi for å kommunisere med hverandre. WHAT IS THIS? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Musikk for meg letter følelser og tanker, men enkelte ganger kan enkelte låter gjøre meg helt syk følelsesmessig i hodet føler jeg og..... Går litt opp og ned, men jeg elsker musikk :)

 

Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen din. Men den forklarer dessverre ingenting. Hvorfor er dette en egenskap mennesker innehar? Men jeg er helt enig i effekten den har. Men HVORFOR den har den effekten er noe helt annet. :)

Lenke til kommentar

For meg har musikken den følelsesmessige effekten, pga melodien og tonene, og tekstenes handlinger. Det går inn i tankene - som en fantasi i hodet - og så tenker jeg på det sangene omhandler. Derfor påvirker musikk følelsene mine. :) Men noen foreks. bad romance med ladygaga , forbinder jeg med humor foreks..... Tenker da på dårlige romanser eller onenighstander som får oss kvinner til å føle dritt.... men samtidig humoren av dritten hehe.... Vet ikke om du forstår ... hehe.... ;)

 

 

 

 

 

Musikk for meg letter følelser og tanker, men enkelte ganger kan enkelte låter gjøre meg helt syk følelsesmessig i hodet føler jeg og..... Går litt opp og ned, men jeg elsker musikk :)

 

Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen din. Men den forklarer dessverre ingenting. Hvorfor er dette en egenskap mennesker innehar? Men jeg er helt enig i effekten den har. Men HVORFOR den har den effekten er noe helt annet. :)

Lenke til kommentar

Jeg forstår veldig godt hva du mener og jeg tenker de fleste mennesker har det forholdet til musikk. Men samtidig så overser du spørsmålet mitt :) Jeg mener alt har en evolusjonær fordel som gjør at vi har de egenskapene vi har. Om musikk er en måte å regulere følelsene våre på, hvorfor finnes det da ikke enklere "interne" metoder i kroppen vår. Det ville jo vært bedre enn å være avhengige av eksterne kilder. Eller er musikk bare et resultat av vår intelligens. Jeg er _veldig_ usikker.

 

Om noen vet om musikk er viktig i kulturer som har levd seperat i forhold til den moderne sivilasjon så hadde det vært interessant. Om ikke, så kan det jo tyde på at det er et "luksusprodukt" av vår egen intelligens.

Lenke til kommentar

En teori sett fra et evolusjonært perspektiv, går ut på at arter vi har utviklet oss ifra har brukt musikk som kommunikasjon. (Denne teorien har jeg ingen referanser til, tror jeg leste den i et nummer av "Illustrert Vitenskap") Et bevis som vil kunne underbygge denne påstanden til en viss grad, er at hjernen reagerer nogenlunde likt når den hører en god tale, som når den hører et godt musikkstykke. (Ref. http://www.ccmr.cornell.edu/education/ask/index.html?quid=769 )

Endret av Quitter
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at vi mennesker liker musikk pga assosiasjoner. Vi assosierer visse lyder, melodier og ord som triste, muntre, sinte etc. Vi kan la tankene løpe fritt å ikke henge oss opp i ting, når vi hører på musikk. Derfor er det ofte ikke det beste å høre på musikk om du spiller en viktig match i cod, rett og slett fordi tankene flyr med teksten i sangen og man blir ukonsentrert.

 

Ved å la tankene fly får vel hjernen og kroppen slappet av. Så ja, dette er min tankegang rundt dette. Vet ikke om noen utdanna folk har en bedre forklaring, er selv ikke ferdig med ungdomsskolen engang.

Lenke til kommentar

En versjon av en post ovenfor, og jeg har heller ingen kilder, men jeg har lest at menneskers følelsmessige tilknytning til musikk har vært evolusjonært praktisk for å lese menneskers følelsesliv utfra hvordan de prater, sint, lei seg, skuffet osv. Dette kan f.eks. vise seg blandt norske dialekter eller språk generelt, hvor noen blir betraktet som vakre og harmoniske, noen som glade eller strenge, og noen som stygge. Både musikk og språk handler mye om harmoni(som toners forhold til hverandre) =)

Lenke til kommentar

Det at vi liker musikk, det at vi finner ting estetisk og pent trenger ikke å ha noen evolusjonære fordeler for at det skal oppstå. Det er nok et biprodukt av noe annet, f.eks. det å kunne finne mønstere osv. som helt klart kan lett knyttes til en evolusjonær fordel.

 

Det er et veldig interessant og omfattende spørsmål så jeg lar det være med det. Orker ikke skrive en lang avhandling om dette nå.

Lenke til kommentar

Musikk er litt psyko også... Foreks når jeg limer inn musikk på min facebook vegg, så føler jeg at jeg driter meg litt ut hehe..... De kan tro at jeg har kjærlighetssorg hele tiden , og er grinete og sutrete og deppa med en del av musikken min..... hehe.....

Av og til prøver jeg å lime inn musikk som er mer disko for å gjøre folk forvirret over hvilke sinns-stemning jeg er i.... Jeg er jo følsom og liker rolige balader, men for å forvirre dem så må jeg ha litt humørfyllt musikk og :)

Lenke til kommentar

For meg er musikk følelser. Det skal stimulere følelsene mine, helst skal jeg ende opp med å ha gåsehud over hele kroppen fordi det er så nydelig, kanskje også en tåre i øyne. Det kan gjerne også stå i samsvær med det humøret jeg er i for øyeblikket.

 

Mens det mest er den instrumentale delen som er snakket om ovenfor, så liker jeg også at tekstene skal ha en mening, de skal gi meg noe, kanskjen oe jeg kan tenke over.

 

Hvorfor menneske liker musikk, tror nok det er mest fordi det igjen stimulerer følelser o.l.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare på hvorfor, men musikk påvirker følelser i en veldig stor grad. Er du deppa kan enkelte sanger gjøre det hele mye verre, mens andre kan gi deg humøret tilbake. Denne evnen til å påvirke deg kan nok være noe av grunnen til at vi liker musikk såpass godt.

 

Jeg merker også at etter en virkelig bra konsert så får kroppen nesten en slags rus, og jeg kan bli utrolig oppspilt. Etter The Arcade Fire sin konsert på Hove i år måtte hu som skulle kjøre hjem med meg spørre meg om jeg var helt sikker på at jeg ikke hadde drukket noe, og en av de andre sa jeg var alt for glad til å være edru.

Lenke til kommentar

Hvorfor vet vi ikke enda: http://illvit.no/mennesket/psykologi-atferd/musikkens-mysterium

 

Utdrag fra http://illvit.no/mennesket/psykologi-atferd/musikkens-makt-har-rotter-i-biologien, om noen av hypotesene

Merk: Ill.Vit bruker (ofte) den dagligdagse betydningen av teori, les hypotese

 

Noe som taler for seksuell seleksjon – i tillegg til utallige historier om hvor lett rockestjerner tiltrekker seg seksualpartnere – er at å utøve musikk krever bruk av flere egenskaper på samme tid, og at en dyktig musiker derfor helt grunnleggende utstråler gode evner til overlevelse. En svakhet ved denne teorien er at mennesker av begge kjønn nyter musikk spilt av både menn og kvinner. En annen svakhet er studiene av spedbarn som viser at musikk kan nytes lenge før vi har nådd kjønnsmoden alder.

 

En annen utbredt hypotese er at musikk fungerer som ”sosialt lim”, som har kunnet forsterke menneskets samhold i for eksempel kriger. Sang kan løfte stemningen blant totalt utmattede sol-dater, bringe håp og gi mot foran et slag. Eller stikk motsatt: virke demoraliserende og illevarslende for fienden.

 

Problemet er at det er vanskelig å virkelighetsteste hypotesene, og uten holdbare tester risikerer de å strande som bare plausible ideer. Der forskerne har kunnet innhente flest data er i forbindelse med at musikk har sin opprinnelse i talespråket. Teorien bygger blant annet på den opplagte observasjonen at både musikk og språk er bygd opp av atskilte lydelementer (toner og fonemer, der fonemer er språklige lyder) som er ordnet i komplekse strukturer etter bestemte regler. Evnen til å mestre begge deler avhenger av at man kan tolke de innviklede lydmønstrene som utspiller seg.

 

For min egen del så kan det gi velvære og påvirke andre følelser.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...