Gå til innhold

Hvorfor liker mennesker musikk?


Anbefalte innlegg

Musikk er lyd med varierende frekvens satt i system og rytme. Akkurat det samme ser vi i språk.

 

Tenk på det. Toneleiet i stemmen vår forteller andre som prater samme språk hva vi mener med det vi sier. Vi har i dag et meget mye mer avansert språk sett i forhold til for ti tusen år siden og det samme ser vi også i musikken. Begge deler blir mer avansert men må allikevel følge visse regler for å bli allment akseptert.

 

Jeg er helt sikker på at Steve Pinker er inne på rett spor i sin påstand om at forståelsen vår av musikk er et biprodukt av andre egenskaper (lang video, men han kommer med hypotesen jeg referer til helt i starten) :

http://www.youtube.com/watch?v=yIMReUsxTt4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror fordelen med musikk og herunder rytmer er at man lettere kan gjøre ting samtidig.

F.eks roing, en person kan sitte foran i båten med trommer og stromme takten mannskapet skal ro, det kan være veldig nyttig om det er MANGE roere, slik at ting blir synkront.

Ellers, hva meldien har av nytteverdi vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Jon-Roar Bjørkvold skriver meget godt om dette i boken hans - "Det musiske mennesket". Her skriver han blant annet om at fosteret hører tonefallet fra morens stemme, også farens ved nærkontakt. Det er vel gjerne derfor små barn binder seg fortere til moren og farens stemme selv om det nødvendigvis ikke er det første de hører når de blir født. Dette kan feks også forklare hvorfor små barn er så glad i å synge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...