Gå til innhold

Hvorfor kan ikke 18-åringer kjøpe sprit?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt utgangspunkt er at er du voksen bør du kunne kjøpe alt som er lovlig. Alkohol og eventuelle problemer får folk styre selv. De fleste er vel utvokst 100 % som 18-20 åringer.

 

Tja. Er man virkelig det?

 

Man er gjerne utvokst fysisk, og man har gjerne et visst minimum av kunnskap. Men er hjernen virkelig utvokst? Bla. så vet man at man må helt oppe i siste halvdel av 20-årene før samtlige har en moden risikoforståelse, da dette er noe som utvikler seg relativt sent sammenlignet med resten av hjernen. Se bare på statistikken når det gjelder bilbruk - ikke alle i gruppen 18-24 oppfører seg slik alderen tilsynelatende skulle tilsi.

 

Hvorfor er det verdens undergang å ha et par år imellom når man får kjøpt øl/vin, og når man får kjøpt sprit? Det er mye lettere å miste kontrollen og ende opp med å gjøre dårlige beslutninger når man starter med å drikke sprit uten å ha noe som helst erfaring med alkohol. Ser man på hva 18-19-åringer presterer idag, selv uten enkel tilgang på sprit så er det ille nok. (F.eks i Trondheim, der det nesten ikke lenger er utesteder med 18-årsgrense på grunn av elendig oppførsel blandt gjester i aldersgruppen 18-19 år.)

 

Jeg er for å sette ned grensene, men man må se litt objektivt på det - man har mye igjen å lære som 18-åring, og man er ikke nødvendigvis moden. Jeg gjentar meg selv, men - hadde det ikke vært fint med 16/18-årsgrense? Man får senket spritgrensen, samtidig som man får fordelene av å ikke starte rett på den uforutsigbare spriten når man begynner å utforske alkoholens verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...