Gå til innhold

Nytt Kamera. Hva skal jeg velge?


Kameravalg  

25 stemmer

  1. 1. Hvilket kamera anbefaler du?

  2. 2. Hvilket objektiv anbefales?



Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en Sony Alpha 550. Dessverre ble det stjålet for en tid tilbake og jeg må nå kjøpte nytt kamera. I den forbindelse vurderer jeg også å skifte merke.

Jeg var veldig godt fornøyd med Sonyen.

 

Jeg er ivrig hobbyfotograf og kunne også tenke meg å på sikt gjøre noe mere ut av hobbyen. Tenker derfor på å skaffe meg utstyr som jeg har mere muligheter å bygge meg opp på. Derfor går tankene mot Nikon og Canon.

Valgene står mellom Sony Alpha 550, Canon 550D og Nikon D5000.

 

Jeg har liten eller ingen interesse av å bruke kameraet til filming, så denne muligheten vektlegges ikke i mitt valg.

 

Jeg driver en del med landskapsfotografering og da spesielt kurver og former i fjell. Også mye bilder av sjø og bølger på strender. Ellers tar jeg i grunn bilder av det meste.

 

En ting jeg likte spesielt godt på Sonyen var den vippbare skjermen, så det vil jeg gjerne ha på mit nye kamera også. Så derfor faller Canon litt tilbake.

 

Hører gjerne tanker fra dere på kameravalg og erfaringer dere har med de modellene jeg har nevnt.

 

Jeg funderer også på objektivvalget. Det jeg hadde fra før var 18-55 og 55-200 mm. Var i grun godt fornøyd med det, men kunne tenke meg en løsning som gav mere muligheter uten å bytte objektiv. Derfor frister det med en 18-200mm.

En annel løsning jeg vurderer er å starte med en 18-105 og så senere skaffe meg en 70-300mm.

 

Er taknemling for tilbakemeldinger på dette også.

Endret av SHU
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv prøvd 18-200.

 

(Sigma sin)

 

Anbefales kraftig! Samtidig ville jeg gått for nikon da det er det jeg selv bruker, bruker dog ikke D5000, men egentlig er det samme greia!

 

Hvorfor vil du gå over til et annet merke? Sony har jo vært veldig konkuransedyktige og komt ganske bra inn på markedet, personlig ville jeg som sagt utelukket Canon og kan (basert på erfaringer) anbefale Sony og Nikon.

 

Personlig er jeg dødsforelsket i enkelte av Sony sine småfiffige funksjoner, gå på en fotobutikk og prøv. Mye, mye, mye og enda litt mer!

 

Lykke til med valget, uansett hva du velger blir du nok fornøyd ettersom at i ditt tilfelle er det ikke utstyret som begrenser deg, men kun din egen fantasi!

 

Kent

Lenke til kommentar

Jeg har vært rundt og kikket og kjent på forskjellige kameraer.

Jeg var som sagt veldig fornøyd med Sony men på de nyeste modellene har de forandret en del på huset og grepet. Så der er det i grunn bare 500 eller 550 som jeg kunne tenke meg. Men i tester jeg har lest så kommer de liksom ikke helt bra ut.

 

Canon faller ut på grunn av skjermen som ikke er vridbar.

 

Nikon ser ut for å bli valget mitt, men jeg har ikke helt bestemt meg. Derfor håpet jeg på noen kommentarer her om det. Synes oppløsningen på skjermen til Nikon virker litt lav. Ihvertfall på papiret, men jeg vet ikke om jeg har behov for noe mere. Bruker skjermen som søker når det er behov for det enten ved at jeg holder kameraet lavt eller over hodet. Så da spiller vel ikke kvaliteten så stor rolle. Dessuten brukes den til å se gjennom bilder.

Lenke til kommentar

Slik du har satt opp avstemningen må det bli Nikon D5000, Sony og Canon faller bort fordi du har satt opp Sigma 18-200 som eneste mulige objketiv, det er et av de få objektivene som får dårlig omtale i alle tester.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hvor mye penger kan du bruke?

 

Canon 50D + Canon 15-85mm koster 10260kr. er av de bedre valgene synes jeg.

Du får et mer avansert kamerahus som er lettere å jobbe med, tåler mer og er bedre å holde i. Ved å kjøpe 15-85mm trenger du ikke å tenke på objektiv kjøp før du trenger noe mer lyssterkt til inne-fotografering. 15mm er vidt og 85mm er rimelig greit så lenge du ikke fotograferer fugler og dyr.

 

NB! Jeg er ingen Canon-fanboy, har Sony A850 og har aldri hatt Canon og kommer sikkert aldri til å kjøpe det heller.

Lenke til kommentar

Jeg har Canon 30D og er fornøyd med det. Jeg har også sigma 18-200 med optisk stabilisator. Har hele tiden vært litt misfornøyd med billedkvalitet. Så kom jeg over denne siden:

 

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=675&Camera=474&Sample=0&FLI=4&API=1&LensComp=491&CameraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=4&APIComp=0

 

Fikk ikke hyperlenke til å virke???

 

Vil ikke anbefale 18-200. Kommer til å kjøpe canon sin 15-85mm så undersøkelsen din er ufulstendig??

Lenke til kommentar

Er grunnen for at du har valgt disse kameraene,størrelsen ?

 

Utifra hva jeg kan lese så tror jeg at du kan litt mer en og bruke kameraet kun i full auto,hva med et semiproft hus ?

 

Du får i disse dager Canon 50D og Nikon D90 for omtrent samme pris,du får så mye mer i posen :)

 

kameraene side by side.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Canon 50D og Nikon D90 har ikke justerbar skjerm. Dette er noe jeg vil ha på mit nye kamera.

 

Justerbar skjerm er sjeldent. Du kan glemme Canon 550D også. Jeg er forøvrig enig at det er en nyttig sak, men du ekskluderer veldig mange hvis du prioriterer det så høyt.

 

Skal du ha videofunksjon og vridbar skjerm er Nikon D5000 eneste på markedet i dag, og som Trondster skriver er det en litt krøkkete løsning med henglsing i bunnen. Men bedre enn ingenting.

 

Skal du ha vridbar skjerm og ikke trenger video har Olympus flere bra modeller.

 

Det går rykter om en Canon 60D med vridbar skjerm, men det har det gjort et års tid uten at det har skjedd noe. Ellers har Panasonic vridbar skjerm på G2 og GH1. Det er ikke speilreflekser, men du kan bytte objektiv.

Lenke til kommentar

Canon 50D og Nikon D90 har ikke justerbar skjerm. Dette er noe jeg vil ha på mit nye kamera.

 

Justerbar skjerm er sjeldent. Du kan glemme Canon 550D også. Jeg er forøvrig enig at det er en nyttig sak, men du ekskluderer veldig mange hvis du prioriterer det så høyt.

 

Skal du ha videofunksjon og vridbar skjerm er Nikon D5000 eneste på markedet i dag, og som Trondster skriver er det en litt krøkkete løsning med henglsing i bunnen. Men bedre enn ingenting.

 

Skal du ha vridbar skjerm og ikke trenger video har Olympus flere bra modeller.

 

Det går rykter om en Canon 60D med vridbar skjerm, men det har det gjort et års tid uten at det har skjedd noe. Ellers har Panasonic vridbar skjerm på G2 og GH1. Det er ikke speilreflekser, men du kan bytte objektiv.

 

Da står du igjen med Sony A500 eller A550, de har skjermen du ønsker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...