Gå til innhold

Objektivdilemma - stor blender, men hvilken brennvidde? (Canon FF)


Anbefalte innlegg

Har per i dag EF 35mm f/2 som eneste AF-objektiv, samt Olympus OM 50mm f/1.8 og 75-150mm f/4 med adapter til EOS. 35mmen blir per i dag brukt desidert mest, mest fordi jeg liker perspektivet men også litt fordi det har autofokus. Hadde i en periode også 24-70L, som jeg vel var ganske fornøyd med, bortsett fra vekt og litt for liten blender i noen sammenhenger.

 

Siden jeg allerede er glad i 35mmen min, tenkte jeg først og fremst på en EF 35mm f/1.4L - men samtidig har jeg jo allerede den brennvidden dekt, så da gikk tankene til 50mm f/1.2 i stedet. Har jo forsåvidt den brennvidden dekt også, men OM50 f/1.8 blir som sagt ikke brukt så mye. Har sett litt på foto.no de siste dagene, og det ser også ut som om 85 f/1.2 I er i min prisklasse (pluss/minus 10k).

 

Egentlig tror jeg 50mm f/1.2 er mest aktuell, da 85mm nok blir noe trangt til walk-around. Synes jeg må litt vel nært noen ganger med 35mmen though, så spørs bare om ikke 50mm blir et godt kompromiss.

 

Må vel kanskje skrive litt om bruksområde også: vil som sagt ha noe til walk-around, som er mer lyssterkt enn zoomene - da jeg ofte tar bilder (av folk) i lokaler som er særdeles dårlig belyst. Til noen ting kan kanskje en blits kompansere, men på konserter er det typisk ikke lov.

 

Håper noen andre har noen gode inspill? Hjelper bestandig å få nye perspektiver rundt dilemmaet.

 

Må forresten beklage rotete innlegg, tror ikke jeg hadde hatt lov til å kjøre bil enda om jeg hadde hatt lappen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også en 5D mk2 og bruker hovedsaklig lyssterke fastobjektiver. 35L er mitt mest brukte objektiv. Før jeg kjøpte dette, for 1,5 år siden, var 50mm 1.4 det jeg brukte mest. 35L er skarpt fra f 1.4 og ved å fotzoome er den passe vid ved litt avstand til motivet og ved å gå nærme klarer man til en viss grad å isolere motivet fra omgivelsene. Jeg antar at du også opplever det samme med din 35mm f2. Begge 35mmérne er gode objektiv, men 35L er bedre bygget og har en noe mer harmonisk bokeh.

 

Så om du bare ønsker å drasse med deg ett objektiv som skal dekke det meste, har du kanskje allerede den mest allsidige brennvidden. Om du kan tenkte deg å ha med ett ekstra ville jeg valgt å komplementere med en 85mm. Jeg har/har hatt 85L og 85 f1.8. Sist nevne er ganske lite, lett, skarpt og har rask autofokus. 85L veier 1 kg, har fantastisk harmonisk bokeh, og treg autofokus, (spesielt treg er 85L mk 1). Grunnen til til den trege fokusen er at fokusen drives av en wire.

 

Jeg går som regel rundt med kamera og to fastobjektiver i en liten skulderbag. Jeg velger da de brennviddene som passer best for de ulike situasjonene. Innendørs blir det gjerne 35mm + 85mm eller 24 + 85mm. Utendørs blir det som regel 35mm + 135mm eller 50mm + 135mm.

Lenke til kommentar

Jeg har 35mm og 85mm til mitt D90 og er meget fornøyd med den kombinasjonen. Bruker 35mm som allround-objektiv og 85mm til portretter/mennesker og dyr i bevegelse. Jeg syns disse brennviddene utfyller hverandre veldig bra. Personlig syns jeg 35mm og 50mm er litt for tett opp mot hverandre til at det er nødvendig med begge, men det er meg da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...