Gå til innhold

Fikk A og E i "samme" faget, hvordan tolkes det?


twisted_

Anbefalte innlegg

Hadde eksternregnskap i vårsemesteret, og det gikk til helvete. Fikk en E som jeg naturligvis skammer meg over. Det er et 10-poengsfag. Skal prøve å få forbedret karakteren, om mulig.

 

Så hadde jeg elektronisk regnskapsføring nå i juni, og fikk en A. Det er til sammenligning et 5-poengsfag (gikk over tre uker, men det står vel ikke noe sted :p)

 

Hvordan vil arbeidsgivere se på det? At jeg er en slask som kan hvis jeg bare gidder, at jeg egentlig ikke kan stort om regnskap, men fikk mye gratis av programmet, eller at jeg endelig har forstått regnskapsfaget?

 

Man fører jo regnskap på data i 2010, og nå har jeg jo bevist at det er noe jeg behersker. I eksternregnskap gikk det meste ut på regnskapsanalyse, og det handlet minimalt om regnskapsføring.

 

En annen ting, hva hjelper det egentlig om jeg kan føre regnskap med programmet vi brukte, betyr det at jeg vil ha gode forutsetninger for å kunne bruke helt andre regnskapsprogrammer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke bare ta eksamen igjen og forbedre karakteren.

 

Den eneste som vet om du virkelig kan noe er deg selv.

 

Arbeidsgivere kan før de ansetter deg bare støtte seg til karakterer og referanser, hva de tenker om karakterene tror jeg avhenger helt av hvilken type person du treffer på ;)

Lenke til kommentar

Er det et fag på mastergrad eller bachelor grad ? Dersom du er på bachelorgrad nå og må søke optak og har ambisjonen om mastergrad så ville jeg vertfall tatt eksamen på nytt igjenn. Avhengig av studiested og linje så kan det være litt hard konkuranse om master plasser (og et minstekrav om C i snitt ? Det er det vertfall hos oss)

 

Jeg tror jeg ville tatt eksamen på nytt igjenn uansett, det er ikke særlig pent med E på karakterutskriften, og en arbeidsgiver vil muligens ta hensyn til det dersom det er viktig for jobben, jeg antar regnskapsføring er rimelig sentralt i mange jobber.

 

Jeg har null peiling på økonomi så jeg vet ikke hva som er viktig og ikke. Men er ikke regnskapsannalyse mye av det økonomer driver med ? Virker som det er ganske viktig. Her bare spekulerer jeg :) Det kommer selvsagt ann på hvilken jobb du søker.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Det vil kanskje sjå litt rart ut, men med unntak av at snittet ditt blir litt dårligare så burde ikkje dette være eit problem.

 

For det fyrste er det langt frå sikkert at arbeidsgiver i det heile tatt ser på karakterane dine, og om arbiedsgiver ser på karakterane så er det ikkje sikkert at dokumentet blir finlest. Antar at dei fleste som ser på karakterane berre fort kikker over bokstavane og kanskje ser litt på snittet.

Det er heller ikkje sikkert at arbeidsgiver vil vite at dei to faga er forholdsvis like.

 

Hoppet mellom A og E er veldig stort og du bør nok vurdere å forbetre karakteren, men det er snakk om ein dårleg karakter i eit lite 10 poengs fag som ikkje vil ha så veldig stor betydning.

Vil derfor anbefale å planlegge litt når du eventuelt tar oppigjen eksamen etter kor stor arbeidsmengde du har ellers i dei aktuelle semestera. Er dummt å legge tid i å forbetre karakteren i eit uviktig fag dersom det går utover karakteren på andre viktigare fag.

Lenke til kommentar

Eit 10 studiepoengsfag av ein bachelorgrad på 180 studiepoeng utgjer ca 5,5% av den påkrevde mengda av studiepoeng. Så ja, eg anser dette som forholdsvis baggatellmessig i det store bildet.

 

Ein anna ting er at dersom TS får spørsmål på eit jobbintervju angåande dårlig karakter i dette faget så burde det være ein smal sak å bortforklare dette dersom dei andre karakterane er gode.

Kan vel berre forklare at eksamenen gjekk dårleg p.g.a sjukdom, familieforhold, oversett eksamensdato, dåleg foreleser, prioritering av andre fag, osv.

Lenke til kommentar

Dersom du på intervju for en stilling som økonom el. liknende sier at du med vilje nedprioriterte regnskapsanalyse tror jeg du gjør deg selv en stor bjørnetjeneste. En bør være litt "forsiktig" med å finne på "bortforklaringer" som The Avatar kaller dem, de kan fort slå tilbake.

Lenke til kommentar

Ja ser den Thorsen, du må sjølvsagt ha ei god forklaring. Skal du forklare det med prioritering så må du vise til eit anna fag i samme semester som du meiner er viktigare å få god karakter i.

 

På samme måte som at om du bruker unnskuldninga med sjukdom så bør du også forklare kvifor det var eit eingongstilfelle slik at arbeidsgiver ikkje sitter igjen med inntrykket av at du lett blir sjuk over lengre tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...