Gå til innhold

Gateway bærbar - Noen med erfaringer?


Anbefalte innlegg

Har en kompis som kommer hjem fra USA, og han har kjøpt seg mac. Og med det lurer han på om jeg vil kjøpe den gamle bærbaren hans, en gateway.

Så jeg lurer på om noen har erfaringer med merket?

Og hvor mye jeg skal betale for den med dette oppsettet;

Ekte Windows 64-bit Home Edition

Intel C2D P8700 (2.53GHz, 1066MHz FSB, 3MB L2 Cache)

4096MB 1066MHz DDR3 (2x2048 minnemoduler)

320 gb HDD @ 5400 rpm

Nvidia GeForce GTX 260m

17" High-definition widescreen LCD display med Ultrabright technology - 1900x1200 oppløsning

 

Og en ting til, hvordan vil det oppsettet yte i forhold til min gamle stasjonære;

Intel C2D e6600 @ 2,4 ghz

Nvidia GeForce 8800GTX

4gb med billig ddr2-minne

500 gb @ 7200 rpm

Win 7 Ultimate 64-bit

 

Har ikke overklokket noe på den stasjonære.

 

Takker på forhånd for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den vil ikke yte like bra som den stasjonære maskinen din, men det er en bra bærbar ytelsesmessig.

 

Verdien avhenger til en viss grad av garantiforhold. Jeg tipper at nypris på en slik maskin vil ligge på rundt 10000kr, men kan ikke si jeg har noen tidligere erfaring hverken med Gateway som merke, eller priser på dem.

 

Hvis dette også er en maskin kjøpt i USA så ville jeg ikke engang vurdert å kjøpe den hvis du ikke får den latterlig billig.

Hvis maskinen ryker så blir det både veldig dyrt og upraktisk å måtte sende maskinen til USA for reparasjon/bytte.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Gateway eies av acer og er "billigmerket" til Acer i USA, slik som packard bell er billigmerket til acer her.

 

Helt sikkert en ok maskin, muligens litt høyt støynivå grunnet kraftige komponenter. Bra skjermoppløsning, godt skjermkort. Alt etter hvor lyst du har på maskinen vil jeg tro en pris mellom 6000-7500 vil være realistisk. Alternative nye maskiner: Asus X77JA; ca 8500,- litt svakere skjermkort og lavere skjermoppløsning, men lavt støynivå og lavt varmenivå. MSI GX740: ca 9500,- mye kraftigere skjermkort, men litt lavere skjermoppløsning.

Du må ta i betraktning at det nok heller ikke er mer garanti igjen på maskinen, så om noe ryker så må du fikse det selv, på maskiner kjøpt i norge er man dekket av 5 års reklamasjonsrett.

 

Har ikke sett helt på fps tall, er nok også vanskelig å finne sammenlignbare tall, men vil nok tro den vil yte omtrent samme som din stasjonære. Gatewayen har hakket bedre CPU, men GTX260 mobile yter ørlite dårligere enn GTX8800.

Lenke til kommentar

7000 er prisen det er snakk om, latterlig billig er det vel ikke men.

Har mer tro på denne da den er lettere og mindre i størrelse som gjør seg bedre til skole og annet. Den er vel også bedre speccet? Har ikke fulgt med på hardware-fronten det siste halvannet år grunnet jeg har hatt en god nok pc og har ikke trengt å følge med så begynner å bli ganske blank. :p

Lenke til kommentar

Som sagt hvis den er kjøpt i USA så råder jeg deg til å styre unna, hvis det skjer noe med den så er det strengt tatt 7000kr rett ut av vinduet.

 

Og hvis han kameraten din mener at 7000kr er en rimelig pris for det oppsettet, attpåtil på en maskin uten noen form for garanti eller reklamasjonsrett så bør han ta seg en realitetssjekk litt bråfort.

 

Du får som sagt samme spec til lavere pris med full garanti og reklamasjonsrett her til lands.

Lenke til kommentar

7000 er prisen det er snakk om, latterlig billig er det vel ikke men.

Har mer tro på denne da den er lettere og mindre i størrelse som gjør seg bedre til skole og annet. Den er vel også bedre speccet? Har ikke fulgt med på hardware-fronten det siste halvannet år grunnet jeg har hatt en god nok pc og har ikke trengt å følge med så begynner å bli ganske blank. :p

 

MSI GX640 er litt kraftigere ja, og har mye nyere komponenter osv. Bare vær obs på at MSI maskinene bråker mye - også ved lav belastning, samt blir varme under hard belastning. Men er ingen som slår de på pris/ytelse i den ytelsesklassen.

Lenke til kommentar

Gatewayen har en vekt på 4,11 kg, noe som ikke akkurat er det ideelle til skolebruk.

 

Men en annen ting jeg lurer på ...

Si jeg kjøper MSIen nå, er det slik at om kort tid (Før august) så vil det komme ut noe nyere og bedre?

For MSIen har da vært ute en god stund, MSI eller noen andre må da komme med noe nytt snart, og jeg frykter snart er rett etter jeg har kjøpt meg en bærbar.

Selvsagt vil det alltid være noe nytt, bedre, billigere og alt det der om jeg venter, men vil jeg angre på å kjøpe en GX640 i neste uke for eksempel?

Lenke til kommentar

Nei det kommer ikke noe nytt i den forstand at det lanseres nye grafikkort. HD 5850 er det nest beste kortet for bærbare maskiner nå og det er kun noen få uker at disse maskinene har vært tilgjengelige på markedet.

 

Det jeg er veldig redd for er at en slik maskin ikke egner seg spesielt godt i et klasserom da den som sagt støyer veldig mye i forhold til andre maskiner.

Lenke til kommentar

Så MSI GX640 er vel det som gir mest ytelse i forhold til pris per dags dato? Må jeg mye opp i pris for å finne noe med lik ytelse og et greiere lydnivå?

Selv med lydnivået, så tror jeg at jeg kommer til å gå for en MSI og håper jeg fortsatt ikke blir hatet i klassen.

 

En av de få (eneste?) gaming maskinene med noenlunde anstendig støynivå er asus G73JH som koster 19-20.000

 

Ellers må man ta steget ned til f.eks asus X77JA/N71JA/X64JA/N61JA som har ATI HD5730 grafikk, men man taper da ca 30% i ytelse.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...