Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan løsne rattet med SRS airbag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har tatt av en god del airbager, dog aldri i Toyota, men har aldri sett noe til noen fjær.

De jeg har skrudd på har vært enten så enkelt som 2 skruer bakpå rattet, eller 2 hull på baksiden av rattet. Når det gjelder hullene er det bare å stikke feks to skrujern inn. Det skal være en slags bøyle som du må trykke inn på begge sider samtidig, så er det bare å dra av airbagen.

 

Etter du har tatt den av er det bare å ta av ledningene, og vips...

Lenke til kommentar

Har tatt av en god del airbager, dog aldri i Toyota, men har aldri sett noe til noen fjær.

De jeg har skrudd på har vært enten så enkelt som 2 skruer bakpå rattet, eller 2 hull på baksiden av rattet. Når det gjelder hullene er det bare å stikke feks to skrujern inn. Det skal være en slags bøyle som du må trykke inn på begge sider samtidig, så er det bare å dra av airbagen.

 

Etter du har tatt den av er det bare å ta av ledningene, og vips...

 

ok, men hvordan skal jeg ta av dekselet? Den svarte plastbiten der det står "airbag" på, se bildet.) er det bare å dra den ut rett etter jeg har koblet batteri ut eller?:)

 

ps. og fjær for airbag koster flere tusen kroner fikk jeg beskjed fra verksted....

Endret av Leasch
Lenke til kommentar

ok, men hvordan skal jeg ta av dekselet? Den svarte plastbiten der det står "airbag" på, se bildet.) er det bare å dra den ut rett etter jeg har koblet batteri ut eller?:)

"Dekselet" er ikke til å ta av, det er toppen av selve airbagen. Etter å ha løsnet på baksiden, slik Rublings har forklart, kommer hele den svarte "klumpen" i midten av rattet ut. Ofte er ledningene til airbag litt korte, så man må være litt forsiktig når man tar den løs, ellers ødelegger man lett clock spring (dvs slepering-kontakten som overfører strøm til airbag, uten at ledningen blir tvinnet).

 

Mulig at de som Zalo Ultra nevner over her kaller "clock spring" for fjær, som jo er "spring" på engelsk... Jeg vet ikke.

 

Noe som er litt lurt å være obs på vedrørende clock spring er at denne ikke må roteres etter at du har løsnet den eller rattet. Den er laget for å kunne gå feks 2 runder til hver side, pluss litt ekstra, så hvis man er uheldig og vrir den så den havner en runde feil ved montering vil den ryke første gang man legger helt over til ene eller andre siden. Noen har en låseklips som sperrer den under demontering, og ellers er det bare å tape den fast, eventuelt passe nøye på når man håndterer den. Det er ingen heksekunst å få den rett igjen, men det beste er at den ikke flytter seg, så slipper man hele problemet.

Lenke til kommentar

Jeg plukket ut airbag-en av en Carina her om dagen, og jeg vil tro det er tilnærmet likt på Celica. På Carinaen satt det en torx-skrue på hver side av senteret på rattet, mellom de to eikene. Deretter var det bare å ta ut hele airbagen og koble fra ledningen som sitter bakpå den. For å løsne selve rattet skrur man av sentermutteren og trekker rattet rett av.

Lenke til kommentar

På de fleste biler trigges airbagen av ett elekrisk signal som kommer fra div sensorer i bilen, på eldre løsninger så kan det være en mekanisk trigger som sitter i selve rattet, eldre Toyotaer og Renauler mener jeg og huske hadde dette, der kunne du ettermontere airbag i den tiden dette var ekstrautstyr.

 

Og vent en time etter at du har tatt av batteriet, airbag-systemet har en liten backup som holder liv i det en liten stund etter at spenningen er koblet fra.

 

Selve puten blåses opp av gass så han har rett.

Lenke til kommentar

Ja men den kan likevel ikke blåses opp uten å ha litt strøm?

 

Ok nå har jeg byttet ut instrumentpanelet, og det var ikke den det var feil med..sikringen ryker fortsett.. Hva kan det være da? Noen som kan hjelpe? Den skal jo selges snart, og jeg har ikke penger for verksted heller.. Hvor skal jeg begynne å feilsøke?

Endret av Leasch
Lenke til kommentar

Ja men den kan likevel ikke blåses opp uten å ha litt strøm?

Det er vanlig at det ligger en liten backup i airbag-computeren som er tilstrekkelig for å blåse opp alle airbagger (dvs. trigge dem) selv uten batteristrøm. Dette som følge av at det elektriske anlegget i bilen kan ryke under en kollisjon før airbaggene skal blåse seg opp. Hvor lenge denne backupen er der vil avhenge av endel, men det er snakk om sekunder, ikke minutter.

 

Selve oppblåsingen av airbaggen skjer som tidligere nevnt av andre via en kjemisk reaksjon som utløser store mengder gass som blir trigget på en eller annen måte elektrisk.

 

Det som jeg tror er mest vanlig på airbagsystemene, i vertfall er det slik på de bilene jeg har vært borti, er at kontakten på airbagcomputeren først skal kobles fra. Den er da slik at den automatisk kortslutter alle pinnene som går til trigging av airbags med en gang den kobles fra, og dermed er det umulig at spenninger kan oppstå som er høye nok til å trigge airbaggene. Det samme gjelder da for kontaktene til selve airbaggene, som da gjør at kontakten på airbaggen kortsluttes når ledningene kobles fra. Dersom systemet er slik er man veldig trygg dersom man først kobler fra batteriet, venter et par minutter, kobler fra kontakten på computeren, og så kobler fra airbaggene.

 

De fleste airbagsystemer har èn styreenhet som har integrert sensor og elektronikk, hvor airbaggene og annet utstyr er tilkoblet via to ledninger.

 

Det skal nok endel til for å trigge en airbg uønsket. Det er tross alt ikke noe som skjer ofte.. og de er dødelig dersom det skjer, så isåfall ville de ikke fungert som sikkerhetsenhet. Det er greit å ikke sitte direkte foran mens man kobler fra, og den bør alltid oppbevares et sted hvor den ikke er til fare for noen når den er frakoblet.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...