Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar pc med defekte USB porter?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg driver nå med vedlikehold på en bærbar pc i en random kiosk. Denne laptopen er tilkoblet en tippeterminal hos Norsk Tipping via USB. Problemet mitt er at den tippeterminalen kun har en serialport med overgang til USB. Jeg har passende drivere og alt, men jeg får opp alt av USB enheter jeg kobler til, som ukjente enheter .. på de portene de enhetene i heletatt blir registrert, reinstall av windoes er for øyeblikket uaktuelt da driveren av kiosken ønsker å ha pc'en online 24/7. Finnes det noen råd og vink der ute for hva jeg kan gjøre? Har noen erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det noen råd og vink der ute for hva jeg kan gjøre?

Jeg regner med at du i det minste vil ha muligheten til å reboote maskinen?

I så fall kan du jo prøve å boote fra en eller annen Linux LiveCD - eller helst en LiveUSB for å gjøre livet lettere. Hvis du får USB-portene til virke da, så vet du i det minste at HW'en er friskmeldt.

 

Dette kan i så fall bety at den raskeste veien til mål er å reinstallere Windows (som jeg antar det er snakk om), men jeg vil foreslå en liten vri: installer på en ny harddisk og legg den gamle disken på hylla, just in case. Blir det trøbbel med installasjonen av en eller annen grunn, så kan du alltids putte inn den gamle disken og være tilbake til der du begynte. (Det har i det minste ikke blitt noe verre.)

 

Hva er forøvrig hensikten med å ha maskinen på "24/7" når den ikke kan brukes mot denne NT-terminalen? Brukes den til andre ting som ikke kan avbrytes? (Det høres uansett ut som et lite gjennomtenkt system dersom man baserer det på en bærbar PC, men det er vel ikke liv om å gjøre, kanskje.)

Lenke til kommentar

Finnes det noen råd og vink der ute for hva jeg kan gjøre?

Jeg regner med at du i det minste vil ha muligheten til å reboote maskinen?

I så fall kan du jo prøve å boote fra en eller annen Linux LiveCD - eller helst en LiveUSB for å gjøre livet lettere. Hvis du får USB-portene til virke da, så vet du i det minste at HW'en er friskmeldt.

 

Dette kan i så fall bety at den raskeste veien til mål er å reinstallere Windows (som jeg antar det er snakk om), men jeg vil foreslå en liten vri: installer på en ny harddisk og legg den gamle disken på hylla, just in case. Blir det trøbbel med installasjonen av en eller annen grunn, så kan du alltids putte inn den gamle disken og være tilbake til der du begynte. (Det har i det minste ikke blitt noe verre.)

 

Hva er forøvrig hensikten med å ha maskinen på "24/7" når den ikke kan brukes mot denne NT-terminalen? Brukes den til andre ting som ikke kan avbrytes? (Det høres uansett ut som et lite gjennomtenkt system dersom man baserer det på en bærbar PC, men det er vel ikke liv om å gjøre, kanskje.)

 

Ja det er flere ting som kjører samtidig, men kan ikke nevne mer om dette. Jeg kan reboote den pc'n og det går greit, men den bør være på døgnet rundt. jeg kan prøve med en live CD for knoppix/ubuntu eller ERD commander (win xp live cd) for å sjekke om ting funker, hvis ikke så erstatter jeg denne laptopen med en annen pc jeg har tilgjengelig. tusen takk for hjelpen alle sammen :) skal se hva jeg får til.

Lenke til kommentar

Tippe PC'ene har også 8 USB porter om du ser nøye etter (grønn og rød), men terminalen blir stengt i kiosken din med en gang om du kobler deg på med en ikke godkjent enhet.

 

Han sier jo at Windows viser USB portene som ukjente enheter, så dette problemet har ingenting med terminalen i kiosken å gjøre.

 

Det er enten driver/operativsystem problemer eller evt. defekt USB hardware i maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...