Gå til innhold

Trenger annbefaling for prog. som sletter overflødige bilde kopier


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg trenger en annbefaling på et godt program for å sammenligne bilder og idenifisere og slette bilder som det finnes flere kopier av på forskjellige steder og evt. under forskjellige navn. Sletting av eksakte kopier er selvfølgleig bra, men jeg ønsker å finne noe programvare som også er avansert nok til å se at to bilder er "like" selv om de ikke er esakte kopier av hverandre, for eksempel et croppet bilde, krympet bilde eller lett modifisert bilde.

 

Ja, jeg er klar over at det finnes mange av disse og at det ikke er vanskelig å finne eksempler på google. Jeg spør her fordi der er litt for mange å velge mellom av veldig varierende kvalitet, og det tar veldig mye tid og krefter å gå gjennom alle disse på måfå uten å ha noen annbefalinger å gå etter.

 

Jeg anntar dette er et type program som mange av dere allerede bruker mye, og dermed kan spare meg mye frustrasjon ved å fortelle meg hvilken dere mener er best eller er verdt å sjekke ut.

 

Freeware er selvfølgelig flott, men om det finnes kommersielle programmer som er betydelig bedre enn de som er gratis så tar jeg gjerne imot forslag på disse også :)

 

På forhånd takk.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du må ha exif data dersom de har forskjellige navn, ellers ser jeg for meg at det blir umulig.

 

er ikke mye kjennt med hva exif data brukes til, men det finnes jo f.eks. tjenester på nettet slik som tineye som kan søke opp kopier og variasjoner av et bilde basert på bildet du laster opp eller linker til. Det eneste jeg trenger jo noe tilvarende for bruk på lokale bilder som kan presentere meg med hvilke bilder som matcher slik at jeg kan slette kopier (eller dårligere kvalitet versjoner av essensiellt samme bilde).

 

Jeg ser dermed ikke hvorfor det skulle være noe stort teknisk problem, men forklar gjerne i mer detalj om du vil.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

EXIF data i biledfil forteller f.eks når bildet er tatt, med hvilekt kamera etc. Du kan også legge til felt, som tittel, copyright etc.

 

Det høres nyttig ut å ha for generell sortering, men for min del er det mange bilder som ikke nødvendigvis er tatt med kamera uansett. Jeg ser fremdeles ikke hvorfor mangel på slik data skulle hindre et program i å identifisere visuellt like eller delvis like bilder dog. Den prosessen vil jo bare se på bildets visuelle data.

 

Programmet som linkes til over virker å gjøre en god jobb i dette for eksempel.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Visi Pics funker bra, den analyserer bildene og finner de som er helt like eller ganske like, Den vil f.eks finne 2 bilder tatt av samme(Stillestående)motiv med noen mm forskjell i hvor det ble tatt fra. Du kan stille inn hvor strengt det skal være, Og det er freeware du kan søke det opp på google Visipics :thumbup:

Endret av tgtgtgtg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...