Gå til innhold

Dommerne i VM - diskusjon.


nybb

Anbefalte innlegg

Spør du meg, så er feildømming sjarmen med fotball, men det er smak og behag.

 

Og nei, dommeren kunne tydeligvis ikke oppfattet handsen. For hadde han gjort det, hadde han dømt. 100% sikkert, fordi dommeren var svært selvsikker og iskald gjennom denne kampen.

 

All over har dommerne vært fantastiske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spør du meg, så er feildømming sjarmen med fotball, men det er smak og behag.

 

blablabla

 

All over har dommerne vært fantastiske.

 

... Noen som har tatt på seg glorifiserings brillene ser jeg!

 

"Feildømming er sjarmen med fotball" Det blir som å si at dopingen er sjarmen med tour de france, det gir et lag en urettferdig fordel og dermed ødelegger det for en av grunnprinisppene i konkurannse idrett, nemmelig at alle stiller med like vilkår til seier!

 

Helt fra unga er store nok til å prate prøver de å lage rettferdige lag og regler på løkka, og si at det at et lag får en fordel er "sjarmen med fotballen" er helt bak mål!

 

For meg viser det også at du argumenterer med liten forståelse for fotballen og det som gjør at den er elsket av så mange, noe som jeg må si desverre går igjen i mange dommere.

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar

Hvordan kan du kritisere andres måte å oppfatte sjarm på?

 

Jeg synes at fotball hadde vært kjedelig om alt skulle vært 100% korrekt.

 

Jeg kan kritisere andres måter å oppfatte sjarm på fordi du veldig tydelig begrunner din definesjon av sjarm i totalt gale prinsipper. Du er ikke intresert i fotballen, rettferdigheten og spillernes beste!

 

Slutt å troll nå og meld deg ut av all fotball dømming er du snill! Du dømmer nemmelig å feil årsak! Du ønsker å spille en hovedrolle i kampen i stedet for å være en hjelpende støttespiller som sørger for at alt går rettferdig for seg.

Lenke til kommentar

Hahahahaha.

 

Jeg synes selvfølgelig ikke at det skal feildømmes hele tiden. Jeg beundrer fotball for dens spill og dens renhet og storhet. Men jeg synes at dommerens feilvurderingsevne er med på å krydre spillet betraktelig.

 

Troll? Hva er det du prater om? Makan til usaklig fyr du er gitt..

 

.........For å oppføre meg på samme måte som deg, vil jeg si at det heter fotballdømming, ikke fotball dømming. Ord delings feil! Makan..

 

Ellers kommer jeg ikke til å slutte som fotballdommer nei.. Jeg har fått svært god respons av trenere og observatører fra kretsen. Hvis jeg holder meg godt utover høstsesongen får jeg faktisk prøve med som linjedommer i 3. div. herrer. Og ja; dette er min første sesong som dommer.

Endret av nybb
Lenke til kommentar

Hahahahaha.

 

Jeg synes selvfølgelig ikke at det skal feildømmes hele tiden. Jeg beundrer fotball for dens spill og dens renhet og storhet. Men jeg synes at dommerens feilvurderingsevne er med på å krydre spillet betraktelig.

 

ehh... om du beundret fotballen hadde du synes at messis dragninger og hurtige rettningsendringer, rooneys kjemping og stå på vilje, ronaldos supre frispark eller argentinas hurtige trekant spill var med å krydre fotballen.

 

For å oppføre meg på samme måte som deg, vil jeg si at det heter fotballdømming, ikke fotball dømming. Ord delings feil! Makan..

Kan ikke se noe sted jeg pirker på noe du har skrevet. Mener selv jeg kun tar for meg dine argumenter og forklare hvorfor jeg mener du tar feil.

 

Forresten så er det et fint retorisk knep du tar i bruk der ved å trekke inn den klassiske ordelings pekefingeren for å bevise for verdenen at du har høyere status enn meg. :) Kan ikke si jeg bryr meg særlig om jeg har en skrivefeil eller to i et av rundt 1000 inlegg på et nettforum jeg skriver på for morroskyld.

 

Ellers kommer jeg ikke til å slutte som fotballdommer nei.. Jeg har fått svært god respons av trenere og observatører fra kretsen. Hvis jeg holder meg godt utover høstsesongen får jeg faktisk prøve med som linjedommer i 3. div. herrer. Og ja; dette er min første sesong som dommer.

 

Du får gjøre som du vil, bare tenk over det jeg sa om å være en støttespiller ikke hovedrollen for den er det nemelig spillerne som skal ha. Alt for mange dommere dømmer for å ha en plass i livet hvor de får respekt og missbruker fotballen som arena for sine "short comings" på andre fronter.

Lenke til kommentar

Det krydrer det også. Men det gjør faen meg urettferdighet også. Nuff said.

 

Nei, du pirket ikke. Men jeg oppførte meg fortsatt på samme måte som deg; usaklig og frekk.

Jeg bryr meg ikke jeg heller om hva du gjør.

 

Er du idiot? Jeg spør.. det er ikke personlig ment, men du framstår som en..

Du trekker konklusjoner på null grunnlag jo. Du vet for det første ikke hva jeg synes om fotball.

Du vet heller ikke hvordan jeg er som dommer!

Jeg prøver å være en streng, men rettferdig dommer. Selvfølgelig gjør jeg mange feil. Det er ikke det som kjennetegner en god dommer. En god dommer er rettferdig, iskald og synlig.

 

EDIT: Du trenger for øvrig ikke kommentere dette innlegget. Jeg satte spikeren i kista, og det er ikke noe du kan si for å vippe meg av pinnen nå.

Fortsett diskusjonen i stedet :) (beklager usakligheten)

Endret av nybb
Lenke til kommentar

Hvor mye fotball har du spilt selv, nybb? Fotballdommere uten fotballerfaring er sjeldent gode dommere. "Dommeren dømmer om han ser det" er for øvrig ikke et argument som holder. Dommeren skal være plassert så han ser det. Det har vært meget god dømming i noen kamper i dette mesterskapet, men også mye begredelig. Det kan ha noe med disse egoene til dommerne og den manglende fysiske formen til å kunne dømme på aller høyeste nivå.

Lenke til kommentar

Det krydrer det også. Men det gjør faen meg urettferdighet også. Nuff said.

Ok, jeg har sagt hva jeg mener og du har sagt ditt her så vi kan legge denne ballen død.

 

Nei, du pirket ikke. Men jeg oppførte meg fortsatt på samme måte som deg; usaklig og frekk.

Jeg bryr meg ikke jeg heller om hva du gjør.

Beklager hvis du tok det veldig tungt at jeg er uenig med deg.

 

Er du idiot? Jeg spør.. det er ikke personlig ment, men du framstår som en..

Du trekker konklusjoner på null grunnlag jo. Du vet for det første ikke hva jeg synes om fotball.

Du vet heller ikke hvordan jeg er som dommer!

Jeg prøver å være en streng, men rettferdig dommer.

Jeg har ikke sagt direkte at jeg vet hvordan du er som dommer, men jeg har sagt at du dømmer på feil grunnlag. Og det sier jeg utifra det du har kommunisert med dine utsagn tidligere i tråden.

 

Og nei jeg er ikke idiot :)

 

Selvfølgelig gjør jeg mange feil. Det er ikke det som kjennetegner en god dommer. En god dommer er rettferdig, iskald og synlig.

Her må jeg si meg fullstendig uenig med deg! Du sier altså at det er det samme om dommeren gjør feil så lenge han er rettferdig, iskald og synelig?

 

For det første ser jeg ikke hvordan han kan være rettferdig hvis han gjøre feil til stadighet. For det andre så er det en vital del av det å få respekt som dommer at du gjør lite feil. Er det noe som irriterer trenere, spillere og tilskuere så er det klare dommer feil.

 

I tilleg ser jeg ikke helt logikken din her. Vi må da ønske så lite feil som mulig fra dommeren side? Han er jo tross alt ute på banen for å sørge for en rettferdig match.

 

Og når vi snakker om vm her så er det fotball på topp nivå og min personlige mening blir at dømmingen ikke holde samme nivå som spillet til tider. Dermed så ser det sånn ut for meg at alt som kan hjelpe dommeren med å gjøre minst mulig feil burde tas i bruk. Man snakker om hvor enkelt det er når man får se avgørelsen i reprise og hvor vanskelig det er å se den live. Så hvorfor ikke gi dommeren dette hjelpemiddelet? Så slipper vi at kamper blir avgjort av urettferdige dommer avgjørelser som kunne ha vært averget.

 

Edit: Må si meg veldig enig med Jørgen i hans argumentasjon her. Dommerens oppgave er å plassere seg så han ser hva som skjer.

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar

Personelig så jeg ikke handsen(e) til Fabiano før jeg så reprisen. jeg så at ballen falt litt rart ned og den mulig var i hånden på spilleren, men jeg så det ikke klart nok til å kunne dømt på det. I tilleg synes jeg at ballen traff hånden til en ivorianer, men det var mulig hånden til Fabiano. Jeg også ganske sikker på at mange ikke så dette klart før reprisen, og vi kan egentlig ikke kritisere dommeren for feil hvis vi ikke ser det før vi selv ser reprisen.

 

Føler selv at dommerene på toppnivå burde få hjelp av teknologi til enkelte avgjørelser slik som offside, ball over linje og lignende situasjoner.

 

Noe jeg føler dommerne har gjort galt hittil i VM er at de er litt for glade i å gi røde kort. Derimot synes jeg det er helt riktig av dommeren å gi Kewell rødt. Men foreksmpel Cahill, Klose og Kaka var for strengt.

 

Ellers virker det for meg at dommerne prøver å holde en hard linje, ser de holdning i feltet så blåser de på det. Noe som jeg synes er fint. Mulig det kommer noen billige straffer, men det er tross alt spillerne som jukser og for å få en slutt på det så må det være konsekvenser for jukset. Spillerne vil kanskje skjønne at de må slutte å holde ellets ryker de ut av VM. Og forhåenligvis tar de med seg dette videre i karrieren også.

Lenke til kommentar

kaka sitt var helt riktig. faktisk skulle det vært direkte rødt. Drogba sitt slag med flat hånd på Vidic i CL-finalen for to sesonger tilbake var ikke særlig hard, men direkte rødt for det...

Ergo skulle Kaka egentlig hatt direkte rødt for albuen!

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

kaka sitt var helt riktig. faktisk skulle det vært direkte rødt. Drogba sitt slag med flat hånd på Vidic i CL-finalen for to sesonger tilbake var ikke særlig hard, men direkte rødt for det...

Ergo skulle Kaka egentlig hatt direkte rødt for albuen!

 

Han kommer løpende inn i Kaka som beskytter kroppen sin med armen som en naturlig reaksjon. Han blir ikke truffet i annsiktet og kaster seg rundt og overspiller til tusen så om noen skulle hatt kort her er det Elfenbenskyst spilleren for filming.

 

Edit: http://www.youtube.com/watch?v=w7TxfdCqDV8 latterlig.

 

Denne er enda bedere! http://www.youtube.com/watch?v=-gK6-zT1jIU&feature=watch_response haha er det mulig?

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar

Blir så forbanna av å se filming som det der. Ikke nok med at det ikke er noe kraft i sammenstøtet, men gjøken klarer jo å holde seg til ansiktet. Fortjener karantene for det der...

 

Step_up hvis det der er rødt kort til Kaka, da burde det gis rundt 5-6 røde kort i hver eneste dødballssituasjon i 16 meteren.

Lenke til kommentar

Kakã løfter albuen og retter den mot spilleren ganske lenge før han treffer, det er ingen naturlig "reaksjon" folk snakker om, når han ganske rolig spisser albuen mot Keita. Hadde det vært en naturlig reaksjon vill den albuen blitt rettet opp mye fortere. Det at han ikke skvetter eller blir sjokkert etter at Keita støter inn i han og faller, hjelper heller ikke saken hans noe særlig.

 

På det generelle nivået dommerene har ligget på i VM har det vært greit. Som sagt har dommerene ikke vært fullt så gode nå senere i mesterskapet, men de har åpnet bra.

Lenke til kommentar

Er det mulig??? :dontgetit: kaka får ett soleklart gult kort, og man klarer å protestere på det...for det første er det en albue, man ser på videoen at han setter kraft i albuen. så kommer Keita i stor fart, hvilket gjør at albuen blir ekstra hard. Så ser det ut som at han treffer solar plexus. og hvis han ikke gjorde det, er dere klar over hvor vondt det er å få en smell i ribbeina som det der? At han overspiller slik er vel for å sikre at han får kortet.

vanlig filming synes jeg ikke noe om, men når det er for å sørge for at noen får ett soleklart kort de skal ha som i denne situasjonen, da synes jeg det er helt greit!

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Blir så forbanna av å se filming som det der. Ikke nok med at det ikke er noe kraft i sammenstøtet, men gjøken klarer jo å holde seg til ansiktet. Fortjener karantene for det der...

 

Step_up hvis det der er rødt kort til Kaka, da burde det gis rundt 5-6 røde kort i hver eneste dødballssituasjon i 16 meteren.

 

 

:!: du morer meg havard...Det får være grenser på Brasil-briller!

Lenke til kommentar

Hvor mye fotball har du spilt selv, nybb? Fotballdommere uten fotballerfaring er sjeldent gode dommere. "Dommeren dømmer om han ser det" er for øvrig ikke et argument som holder. Dommeren skal være plassert så han ser det. Det har vært meget god dømming i noen kamper i dette mesterskapet, men også mye begredelig. Det kan ha noe med disse egoene til dommerne og den manglende fysiske formen til å kunne dømme på aller høyeste nivå.

 

Har selv spilt fotball i over 10 år.

 

Ellers så tar dere jo så kraftig feil. Det er umulig for en dommer å være korrekt plassert til en hver tid i en fotballkamp. Feil vil bli gjort uansett hva! Det er tross alt snakk om 90 minutter med svært intenst nivå, da vil tilfeldighetene vinne over dommerens synsperspektiv noen ganger i løpet av kampen.

Lenke til kommentar

Blir så forbanna av å se filming som det der. Ikke nok med at det ikke er noe kraft i sammenstøtet, men gjøken klarer jo å holde seg til ansiktet. Fortjener karantene for det der...

 

Step_up hvis det der er rødt kort til Kaka, da burde det gis rundt 5-6 røde kort i hver eneste dødballssituasjon i 16 meteren.

 

 

:!: du morer meg havard...Det får være grenser på Brasil-briller!

Liker ikke Brasil noe særlig, har forøvrig satset 200 kr på Spania.

 

Har et inntrykk av at alle er enige om at det er en forferdelig teatralsk reaksjon og aldri burde blitt noe kort, deriblant så og si ALLE ''ekspertene'' på diverse TV kanaler. Det er i såfall ikke bare jeg det er noe forbanna gærent med, men ganske mange mennesker med rimelig god peiling.

 

I det Sammenstøtet skjer, har Kaka albuen innat kroppen. Det virker som han blir litt irritert over å få en spiller løpende inn i seg, og dermed responderer ved å skyve han litt fra seg ETTER at sammenstøtet har skjedd.

 

vanlig filming synes jeg ikke noe om, men når det er for å sørge for at noen får ett soleklart kort de skal ha som i denne situasjonen, da synes jeg det er helt greit!

 

Så det er greit å kaste seg i bakken og hive henda i tryne som en sutrende unge når ansiktet aldri var involvert? Javel, du skal få lov til å syntes slik filming er ok, men da er det nok ikke så mange som kommer til å orke å ta deg seriøst.

Lenke til kommentar

Se hvordan han legger kraft i albuen når han gjør det. Du mener ikke seriøst at han dytter han? Han albuer han! Armen inn mot kroppen?! Rart hvis du ikke ser at albuen faktisk peker inn mot magen hans. Albuen er både med kraft og overlegg. Han hadde tid til å løfte albuen og kjøre den inn i magen på Keita. tror nok han hadde hatt tid til å avreagere på andre måter og...Selv om Keita ikke ser etter hvor han løper, så er det jo ingen unnskyldning til å kjøre albuen inn i han. Det blir jo akkurat som å si at tyskernes massemord på jødene kan forsvares fordi tyskerne måtte velge en side i krigen...

 

Det har da ingenting med om ansiktet er involvert...Dette har med at målet helliger middelet som er å slå ned på juks!

 

orke å ta meg seriøst? du bør nok bry deg mer med deg selv som mener at Kaka dytter Keita ;)

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...