Gå til innhold

Investeringer i eiendom


Stumble

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har vurdert ganske lenge nå om jeg skal begynne å investere i eiendom. Tenker da på leiligheter som jeg leier ut i noen år for deretter å selge viss leiligheten har steget i verdi. Har noen generelle spørsmål jeg håper å få svar på.

 

Hva er bankens syn på å gi ut lån for kjøp av leiligheter som skal leies ut? Jeg har ikke store egenkapitalen, men klarer å dekke 10-20% av lånesummen. I tillegg til at jeg nettopp har kjøpt egen leilighet. Så det totale lånet vil ende opp i ~4mill. kr.

 

Er det en fordel å starte med en utleiemegler? Har de noen garantier på at leiliheten blir leid ut over en viss periode?

 

Hvilke typer utgifter kan jeg regne med å få? Vet om de vanlige, dokumentavgift osv. Er det noen flere "skjulte" utgifter jeg kan ende opp med å betale?

 

Hvilke pliker har jeg som utleier? Tenker da på reperasjoner, møbler og lignende.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Banken syns det er helt supert å låne ut penger til kjøp av leilighet!

 

Men som vanlig må sikkerhet og betjeningsevne være tilfredstillt. Banken vil neppe legge til grunn de leieinntektene som du håper å få inn. En veldig enkel måte å gå ut i fra 10 måneders leieinntekt i løpet av året.

 

Ved bruk av utleiemegler forsvinner fort 10% av inntekten din på fast basis, i tillegg til at de ofte har høye etableringsgebyrer. I praksis kan du fort oppleve at hele din nettofortjeneste forsvinner.

 

Utleie av en leilighet er nok generelt dårlig butikk. Mener at proffesjonelle krever minst 200 leiligheter for å få lave nok enhetskostnader og dermed en god nok avkastning.

 

Jeg har ikke så mye tro på utleievirksomhet som privatperson. Det vil si at jeg tror ikke at utleievirksomheten i seg selv er spesielt god butikk. Det som kan være intressant med det, er å spekulere i videre prisoppgang på eiendom.

 

Men det fins det enklere måter å gjøre på enn å drive utleie. Kanskje finnes det også andre mer intressante måter å investere på.

Lenke til kommentar

Kan jo ta eks tatt ut ifra virkeligheten:

Kjøpssum 1 600 000

Utleie (eks. strøm) 7000NOK/mnd

Vann og avløp 350NOK/mnd

avfall 300NOK/mnd

forsikring 1000kr/mnd (ren gjetting, aner ikke hva denne koster)

 

7000-350-300-1000 = 5350kr/mnd

 

Internrente (sett bort fra oppussingskostnader og verdifall/stigning): 3.34%

 

Ikke akkurat lukrativt etter min mening. Setter du på kostnader for oppussing så er du under bankrente fort. Eneste grunn til å "investere" i bolig er dersom du tror markedet skal opp, evt. unngå formueskatt.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Det beste vil nok være å kjøpe et hus hvor du leier ut kjeller og eventuelt loft/andre etasjer du ikke trenger. Har en kompis som fikk bedre lån på 2,5mill pga han skulle leie ut kjeller + et rom, dette på en vanlig elektrikker lønn.

 

I det huset jeg bor nå, koster den etasjen(andre) jeg bor i 12000,- i tillegg leies loft og kjeller ut mens eier bor i første.

 

Det å kjøpe for å leie ut mener jeg at kan lønne seg (men ikke før boet selges). Mener at Dinside regnet på det og fant ut at man i Oslo og Tr.heim kunne ha en 500,- fortjeneste på å leie ut en 60kvm leilighet. En ting du må huske på med salg er at du må skatte 25% av fortjenesten, hvis du ikke har bodd der selv de 2 siste årene. Dette gjør det mindre lønnsomt.

 

Utleiemegler ville jeg kun brukt hvis du kjøper bo på en plass hvor du ikke bor selv (annen by), ellers klarer du å gjøre det selv. Som regel ikke mye arbeid (sett bort i fra når du bytter leietakere.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...