Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, 1 viser at du ikke har noe særlig snev av kompetanse i faget, mens "ikke vurdert" viser at det ikke har vært mulig å vurdere deg. Jeg ville lest sistnevnte som "for lat til å møte opp såpass at læreren fikk sette karakter". Hva som er best eller verst vet jeg ikke. Om du har noe mål om å få studiekompetanse en gang i fremtiden må du uansett ta fagene opp igjen. Siden det ikke er allmennfag kan du muligens velge andre fag med samme antall timer. Skal du ut å lære trenger du vel ikke å ta det opp før du eventuelt vil ha fagbrev, så sant noen vil ha deg som lærling slik det er nå.

Lenke til kommentar

Det står ingen steder at det skal avholdes det som her kalles "prøver" i et fag. Som du skriver i innledningen av tråden så leverte dykk ei mappe, som eg forstår dithen at den er en samling av ein del arbeid gjennom året. I tillegg skulle det avholdes en muntlig prøve. Dette er ein vanlig måte å organisere arbeid på på blant annet høgre studier, og meir vanlig også på videregående etter kvart.

 

Du skriver at du ikkje fikk levert denne mappen fordi fristen var midt i streiken. Kva med dei andre i klassen din? Korleis fikk dei levert den? Ein frist er ein frist, uansett, men så klart når det er streik så er det litt andre tilstander enn vanlig. Hvis lærer har startet med rettearbeidet under streiken, så er han jo ein streikebryter, og det er heller ikkje bra.

 

At du ikkje møter opp på muntlig framføring/presentasjon må du ta på din kappe, og eg ville aldri ha argumentert med at du ikkje møtte opp fordi du ikkej tåler trynet på han. Da taper du med ein gang uansett om det er sannheten. Det er DU og ingen andre som er pliktig til at lærer har nok grunnlag til å sette karakter på deg ut fra det arbeidet som kreves gjennom skoleåret. Ingen andre bærer dette ansvaret. Så på dette punktet må du nok kokkelere opp eit godt argument.

 

Du sier at han stryker deg på grunn av hatforhold. For meg ser det ut som han har strøket deg nettopp på grunn av manglende grunnlag (uavhengig av korleis forholdet dykk imellom er).

 

Budskapet du ønsker å bruke i din klage, som "Jeg har jobbet godt, og vært flink, jeg synes du skal revurdere", korhen kan du bevise dette? Korhen i denne saken kan du sette fingen din og virkelig bevise at det skal være grunn til det? Du møtte jo ikkje opp til muntlige framføringen din.

 

Ser det er mange som sier at det er læreren sin feil at det ikkje har vært prøver etc. Men mappeinnlevering og ein muntlig framføring er i aller høgste grad det som her inne kalles prøve. Det er ingen steder i lovverket brukt formuleringer om at det skal være et hvist antall prøver av den og den formen.. Slikt avgjør faglærer sjølv. At faglærer har vært mykje borte skal heller ikkje ha noko å sei, da vikarer skal gi tilbakemeldinger om det som har skjedd i timene.

 

Kva andre lærere veit, og du veit om din kompetanse i faget er uvesentlig så lenge du ikkje har bevist det. Og som eg har skrevet tidliger, det er din plikt å kunne vise ut fra de arbeidskravene som er satt.

 

Når det gjelder varsel om å ikke få karakter, så er en i følge lovverket pliktig til å varsle om dette så tidlig som mulig, dog senest ca. midt i terminen dersom ein elev står i fare for å ikke få karakter, eller står i faresonen for å stryke. MEN, det betyr ikkje at han ikkje har lov til å stryke deg, for etter denne fristen kan det allikevel skje ting som tilsier at en elev ikkje kan bli vurdert.

 

Men for å sei det sånn, du har ingenting å tape på ein klage, så eg ville ha køyrt på som berre det. Men vær forsiktig med kva du tar med i klagen. Ikkje baser den på kva du og andre tror, men kun det som er fakta. Når det gjelder årsaken til at du ikkje møtte opp på muntlig framføring, så ville eg tenkt meg godt om, for der vil du garantert bli spurt om kvifor du ikkje tok opp dette med skoleledelsen eller andre på et tidligere tidspunkt. Mykje av dette vil ebbe ut i "ansvar for egen læring", noko som eg tolker dithen at du har forsømt.

 

Lykke til uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...