Gå til innhold

Skal starte NUF. Har et par spørsmål


Anbefalte innlegg

Faren min er i en veldig merkelig og irriterende klemme med pensjonsordningene.

Situasjonen er kort sakt at han ikke kan tjene mer enn 15 000kr i året de neste årene.

 

Han jobbet inntil nylig i nordsjøen. Nå er planen å starte ett NUF og leie seg selv ut til gamle arbeidsgivere, så tar han ut lønna når han er ute av denne situasjonen, inntil da tar han bare ut 1 000kr i lønn pr. måned.

Han tenker også å ta på seg oppdrag fra private, itillegg til nordsjø oppdrag.

 

 

Har hørt noe om at man må ta ut lønn som står i stil med inntekten i firma. stemmer det? evt. detaljer?

 

Regnskapsføring er dyrt og itillegg er det noen som ikke vil ha NUF som kunder. Jeg har gått salg å service VG1 og VG2, og kan føre enkelt kasseregnskap, er det veldig mye av regler etc. jeg må lære for å gjøre regnskapsføringen?

Noen som vet om det går an å ha regnskapsføringen gjort i Sverige? evt. er det noen penger å spare på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

 

Har ikke behov for kreditt eller lån, og har heller ikke 100 000kr til å bruke på aksjekapital. Så det må bli NUF.

 

 

Har kontaktet fire regnskapbyråer, alle har hatt hver sin grunn til å si nei. Itillegg er de temmelig dyre.

Noen som vet om det er mulig å få regnskapsføringen gjort i for eksempel Sverige, og eventuelt er noen penger å spare på det?

Lenke til kommentar

Hva er dyrt?

Jo lengre unna de store byene du kommer jo billigere blir det, og det koster fort mye penger og ikke gjøre det korrekt. I og med det er masse sære regler så er det neppe noe og tenke på og få det ført i Sverige.

Hvor mange bilag er det snakk om? Er det bare fakturering av konsulenttimer eller er det noe varesalg inne i bildet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet det er regnskapsførere som tar NUF, selskapsformen er endel brukt av folk som jobber for firma som passer på rusmisbrukere og psykisk ustabile personer. I utgangspunktet kan man jo godt gjøre det selv, et NUF med mindre enn fem millioner kroner i årsomsetning er fritatt for revisjonsplikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet det er regnskapsførere som tar NUF, selskapsformen er endel brukt av folk som jobber for firma som passer på rusmisbrukere og psykisk ustabile personer. I utgangspunktet kan man jo godt gjøre det selv, et NUF med mindre enn fem millioner kroner i årsomsetning er fritatt for revisjonsplikt.

 

Nemlig. Og da kan man lett slippe unna med 15 000 NOK årlig, eller gjerne mer.

 

Ville sjekket ut Firmahjelp sin regnskapsavdeling, og i tillegg har de god erfaring fra NUF.

Lenke til kommentar

Kan du forklare hvorfor dette skulle være svindel ?

 

Hvis jeg starter et firma i dag, hvor jeg eier 100 %, som så går med kr. 1000,- i overskudd pr- år i f.eks 50 år til jeg går av med pensjon.

Hvis vi ser bort fra skatt og renteinntekter (i disse 50 årene) for å gjøre det litt enklere, så står det da kr 50.000,- på firmakontoen den dagen firmaet skal legges ned.

 

Har jeg ikke lov til å betale 28 % i skatt på dette utbyttet, for så å ta det ut etter at jeg har blitt pensjonist ?

Lenke til kommentar

Kan du forklare hvorfor dette skulle være svindel ?

 

Hvis jeg starter et firma i dag, hvor jeg eier 100 %, som så går med kr. 1000,- i overskudd pr- år i f.eks 50 år til jeg går av med pensjon.

Hvis vi ser bort fra skatt og renteinntekter (i disse 50 årene) for å gjøre det litt enklere, så står det da kr 50.000,- på firmakontoen den dagen firmaet skal legges ned.

 

Har jeg ikke lov til å betale 28 % i skatt på dette utbyttet, for så å ta det ut etter at jeg har blitt pensjonist ?

 

Det er ikke snakk om om 50 år - det er snakk om de neste årene. Der han har inntektsbegrensning.

Lenke til kommentar

50 år var et eksempel.

Så det er ulovlig å være eier i et firma, og vente 5 år før man tar ut utbyttet ?

 

Det har karakter av bedrageri å utføre arbeid, og så forskyve inntekten i den hensikt å omgå en (forutsatt lovlig) restriksjon på inntekt for den perioden arbeidet er utført.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

50 år var et eksempel.

Så det er ulovlig å være eier i et firma, og vente 5 år før man tar ut utbyttet ?

 

Det har karakter av bedrageri å utføre arbeid, og så forskyve inntekten i den hensikt å omgå en (forutsatt lovlig) restriksjon på inntekt for den perioden arbeidet er utført.

 

det er fult lovlig og veldig vanlig!

 

 

NUF i england er veldig fint, trenger bare 1 pund i startkapital

 

http://www.hegnar.no/juss/article364862.ece er veldig fin

 

husk også å nevne på selvangivelsen at du har penger på bok i et annet land viss du driver et slikt NUF selskap

Lenke til kommentar

50 år var et eksempel.

Så det er ulovlig å være eier i et firma, og vente 5 år før man tar ut utbyttet ?

 

Det har karakter av bedrageri å utføre arbeid, og så forskyve inntekten i den hensikt å omgå en (forutsatt lovlig) restriksjon på inntekt for den perioden arbeidet er utført.

 

det er fult lovlig og veldig vanlig!

 

At det er vanlig overrasker meg ikke - men det er nok i strid med pensjonsordningens avtalevilkår. Og da kan man begynne å snakke om bedrageri (forlede noen til å utbetale en ytelse du ellers ikke ville mottatt).

Lenke til kommentar

 

Har hørt noe om at man må ta ut lønn som står i stil med inntekten i firma. stemmer det? evt. detaljer?

 

Det stemmer. Se følgende høyesterettsdom. Innehaver av virksomhet er pliktig å ta ut markedslønn for arbeidsinnsatsen han yter.

 

La oss si at faren din er en borearbeider og vanlig lønn for slike er 500 000 kr/år. Tjener han inn 500 000 kr til firmaet må ha ta ut alt i lønn. Tjener han inn 2 000 000 kr til firmaet må han ta ut minimum 500 000 kr, og kan tilbakeholde inntil 1 500 000 kr.

 

Sorry mate, det er ikke lett å lure Skatteetaten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...