Gå til innhold

Ikke mange kameraer som bruker SD minnekort. Enda.....


Anbefalte innlegg

Når blir det vanlig med SD minnekort i speilrefleks?

 

Kamereaene i canon sin xxxD og xxxxD serie har for lengst gått over til SD minnekort i stedet for CF. Får vi noen gang se dette i de mer proffe modellene ala 1D/5D/7D osv.... Nå har ikke jeg oversikten på hvordan det ligger ann hos de resterende produsentene, men skulle tro at CF var det mest utbredte der også.

 

Jeg trodde hastigheten på SD kontra CF skulle være ganske lik. Den er hvertfall ikke noe dårligere ved SD kortene, hva er det som hindrer produsentene i å gjøre dette?

 

SD kort er mye mer fleksible og kan brukes til det meste, alle bærbare maskiner har i dag en minnekortleser for SD minnekort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CF brukes i de fleste semi-proffe og proffe modellene. Det har rett og slett med ytelse å gjøre. Selv de raskeste SDHC kortene er slappe i forhold til de beste CF kortene.

 

Men nå som SDXC standarden har kommet på plass, så tror jeg vi vil se en overgang til SD også i de proffe modellene. Jeg vil f.eks. ikke bli overrasket om Canon 60D (en modell vi tror vil komme om noen måneder) har SDXC støtte.

Lenke til kommentar

Må helle ikke undervurdere hvor konservative mange "pros" er. Tok år og dag før minnekort i det heletatt ble akseptert blant pros i videobransjen. Skal ikke se bort i fra at det er grunnen til at CaNikon tviholder på CF...

 

Skal ikke se bort i fra at mange "proffe" som du sier er så blodige konservative at de ikke er klare til å bytte enda.

Har SD har blitt snikinnført i 1D serien fordi at fotografene skal bli komfortable med det?

 

kom over denne siden der begge korttyper er sammenliknet. SD kom best ut av det med den raskeste skrivehastigheten.

Lenke til kommentar

Når det gjelder den fysiske størrelsen så er jo også forskjellen mellom CF og SD egentlig helt uvesentlig når alikevel skal bruke det i et relativt stort speilreflekshus.

 

Faktisk så foretrekker jeg å bruke CF i mitt D300s (som har støtte for begge formatene) rett og slett fordi det er litt mer håndterbart og ikke så smått og puslete (= lett å miste/rote bort).

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

kom over denne siden der begge korttyper er sammenliknet. SD kom best ut av det med den raskeste skrivehastigheten.

Nå sier vel den testen mer om 1D MkIIn enn om korttypene.

 

Som en tommelfingerregel, så har de raskeste CF-kortene vært omtrent dobbelt så raske som de raskeste kontemporære SD-kortene. Det gjelder noenlunde greit fremdeles, og ingenting tyder på at utviklingen vil forandre seg. Hva forskjellige kameraer er i stand til å utnytte i praksis er en annen sak.

Lenke til kommentar

Der er fortsat to forskelle i ydelse på CF og SD.

De hurtigste CF-kort idag kan skrives på med ca. 90 MBytes/sec - der mener jeg ikke de hurtigste SD-kort kan følge med endnu. For brugere af kameraer, der kan tage 8-10 billeder/sec i høj opløsning er det ikke uden betydning ved serieskydning.

 

Selvom den nyeste SD-standard (SDXC) kan have kort på indtil 2TB, så har nyeste CF-kort-standard et maximum på 144 PBytes. For de, der ikke ved hvad en petabyte er, svarer det til 144.000 terabytes. Begge maximim-størrelser er ikke tilgæmgelige i handelen idan, men CF-kort kan købes størrfe end de største SD-kort.

 

Desuden er hurtige CF-kort endnu lidt billigere end tilsvarende SD-kort.

Personligt tror jeg at CF-kort fortsætter adskillige år endnu - og ikke kun på grund af konservatisme. Den kendsgerning at de er fysisk større vil sansynligvis betyde at de også "digitalt" vil kunne fremstilles på flere GB (eller andet) end SD-kort.

 

Der er fortsat to forskelle i ydelse på CF og SD.

De hurtigste CF-kort idag kan skrives på med ca. 90 MBytes/sec - der mener jeg ikke de hurtigste SD-kort kan følge med endnu. For brugere af kameraer, der kan tage 8-10 billeder/sec i høj opløsning er det ikke uden betydning ved serieskydning.

 

Selvom den nyeste SD-standard (SDXC) kan have kort på indtil 2TB, så har nyeste CF-kort-standard et maximum på 144 PBytes. For de, der ikke ved hvad en petabyte er, svarer det til 144.000 terabytes. Begge maximim-størrelser er ikke tilgæmgelige i handelen idan, men CF-kort kan købes størrfe end de største SD-kort.

 

Desuden er hurtige CF-kort endnu lidt billigere end tilsvarende SD-kort.

Personligt tror jeg at CF-kort fortsætter adskillige år endnu - og ikke kun på grund af konservatisme. Den kendsgerning at de er fysisk større vil sansynligvis betyde at de også "digitalt" vil kunne fremstilles på flere GB (eller andet) end SD-kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...