Gå til innhold

"Bad cluster" på hard disk, Toshiba Satellite laptop


Anbefalte innlegg

Tjenare folkens.

 

Jeg har et lite sprøsmål angående en Toshiba Satellite M55-S325 til en venninne. OS er Windows XP Pro 32-bit. Holder på å fikse den fordi laptopen bare krasjet hele tiden så hun ropte på hjelp.

Kjørte chkdsk via XP CD på den og det fikset oppstarts problemet, men like etterpå krasjet den igjen, først med BSOD feil 0x00000004 tror jeg det var. Etter restart kom den berømte “Windows cannot start because C:\Windows\System32\Config\System is damaged or missing” feilen. Kjørte chkdsk igjen via XP CD og problemet ble fikset enda en gang. Men problemet gjentok seg igjen, så jeg lastet ned Ultimate Boot CD og kjørte en overflate test med ViVARD som kom opp med ”Bad cluster”. Kjørte samme programmet igjen med remap funksjonen og ViVARD fullførte sukseesfullt. Ingen feil eller BSOD skjedde under oppstart eller bruk av laptopen etterpå. Virker fint for øyeblikket.

 

Men spørsmålet er altså: Etter som det var en bad cluster på hard disken, hvor lenge kan jeg regne med at hard disken (Toshiba MK1032GAX) vil virke fint før en eventuell ny bad cluster eller dårlig sektor hopper opp? Det er uansett snakk om at laptopen må virke maks to måneder til fordi hun skal kjøpe ny.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

.. spørsmålet er altså: Etter som det var en bad cluster på hard disken, hvor lenge kan jeg regne med at hard disken (Toshiba MK1032GAX) vil virke fint før en eventuell ny bad cluster eller dårlig sektor hopper opp? Det er uansett snakk om at laptopen må virke maks to måneder til fordi hun skal kjøpe ny.

Hvor lang er en strikk? :hmm:

Hvis PC'en 3 år gammel eller mer, ville jeg sagt at disken allerede er i ferd med å dø, men man kan aldri si hvor lang tid det vil ta før den er på gravens rand.

 

Jeg ville ha satset på at den holder 2 måneder til, men jeg ville ha steppet opp backup-aktiviteten min til et høyere nivå inntil ny disk eller ny PC var på plass. Selv om det ganske sikkert vil være mulig å hente ut filer fra en disk som PC'en ikke lenger klarer å boote fra, så er det mye enklere å lese filene fra en USB stick, særlig hvis man har dårlig tid. (Og Murphy sørger jo for at diskcrash sjelden eller aldri kommer beleilig.)

 

[ Selv skal jeg bytte PSU i en stasjonær PC i kveld og se om det kan få den til å slutte å crashe brått og umotivert. Det er en Hiper type R som sitter der, og utfra de mange erfaringene med denne PSU'en som har blitt postet her så det er vel nærmest et mirakel at den har virket så lenge som den har gjort.]

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på hvor gammel den Toshibaen er, men den har nok passert 4 år av alder tenker jeg. :whistle: Så sjansen er jo stor for at hard disken holde på å legge inn årene, men jeg håper at den holder 2 måneder til.

 

Som du sier nebrewfoz, så får hun heller ta backup litt oftere. Det er jo bare dokumenter, bilder og musikk som er på den maskinen uansett. Er jo en del programmer au, men det er mye rask ja.

 

(Angående PSU, mistenker at jeg må bytte PSU snart i madamen sin stasjonære PC. Volten begynner å se litt rar ut, 12 V er nede i 11,5 V av og til, 5 V er heller ikke på topp. Husker ikke hvilken PSU det er som er i den.)

 

Edit: Takker så mye for svar, regner med går bra som sagt. Setter denne tråden til løst, hvis Løst kanppen virker da. :innocent:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...