Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-133


HKS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Raptor' timestamp='1299690080' post='17058853']

Wheels stop!

 

Da er det bare å gratulere NASA med nok et vellykket oppdrag.

Vi får også takke Discovery for hennes tjeneste. 39 velykkede oppdrag, og totalt over 365 dager i verdensrommet!

 

Og hvor er så kjønnsorganet på den romferga som definerer at det er et hunkjønn ? TELL MEE !

Lenke til kommentar

For skip er det. Bare til å spørre en hvilken som helst sjømann. Hvorfor det er blitt sånn vet jeg ikke.

 

---------

 

Da var Discovery pensjonert og er det slik at det skulle to oppskytninger til før resten av de ikoniske romfergene blir pensjonert også?

Lenke til kommentar

Da var Discovery pensjonert og er det slik at det skulle to oppskytninger til før resten av de ikoniske romfergene blir pensjonert også?

Jepp...

 

STS-134 - Endeavour

STS-135 - Atlantis

 

Btw.

STS-133 astronautene er nå ferdig med "post-landing" aktivitetene, og er nå på vei ut av Discovery.

Lenke til kommentar
Etter dagens landing gjenstår det bare én bekreftet tur før romferjeprogrammet avsluttes, da med Endeavour og oppdraget STS-134 som har sannsynlig oppskytingsdato i midten av april.

 

Det eksisterer imidlertid teoretiske muligheter for en ytterligere romferjeoppskyting, men den har foreløpig ikke fått grønt lys eller finansiering fra Washington DC.

Lenke til kommentar
Etter dagens landing gjenstår det bare én bekreftet tur før romferjeprogrammet avsluttes, da med Endeavour og oppdraget STS-134 som har sannsynlig oppskytingsdato i midten av april.

 

Det eksisterer imidlertid teoretiske muligheter for en ytterligere romferjeoppskyting, men den har foreløpig ikke fått grønt lys eller finansiering fra Washington DC.

Det er ikke helt riktig... STS-135 har fått grønt lys, men all finansieringen er ikke på plass enda, men det er kun en formalitet.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1299692323' post='17059089']
Etter dagens landing gjenstår det bare én bekreftet tur før romferjeprogrammet avsluttes, da med Endeavour og oppdraget STS-134 som har sannsynlig oppskytingsdato i midten av april.

 

Det eksisterer imidlertid teoretiske muligheter for en ytterligere romferjeoppskyting, men den har foreløpig ikke fått grønt lys eller finansiering fra Washington DC.

Det er ikke helt riktig... STS-135 har fått grønt lys, men all finansieringen er ikke på plass enda, men det er kun en formalitet.

Ah, så de har altså fått grønt lys. Stilig.

Lenke til kommentar

Discovery blir nå tauet bort fra rullebanen og til OPF-2.

 

De neste ukene skal Discovery igjennom standard prosessering etter et oppdrag. Etter det er feridg beggynner prosessen med å fjerne alle komponenter dra Discovery som kan brukes igjen senere til andre ting, og prosessen med å fjerne alle farlige komponenter for å forberede henne til å bli stilt ut på et museum.

 

Antakeligvis er Discovery ferdig med dette mot slutten av året.

 

I midten av april planlegger NASA å annonsere hvor romfergene ender opp. Discovery vet vi allerede er tilbudt til Smithsonian og hun vil høyst sansynlig ende opp på National Air and Space Museum, Steven F. Udvar-Hazy Center dette museet ligger rett ved siden av Dulles International Airport utenfor Washington DC.

Lenke til kommentar

Takk for at du lager disse trådene [GDI]Raptor, følgte ikke så mye med på dette før. Men skal si interessen har nådd nye høyder nå. Daglig under STS-133 var jeg og så alle nye videoer fra ISS, intervjuer og NASA TV var på i hele går lenge før de fikk go for de-orbit og så videre. Så nå er det bare til å se frem til STS-134 som har launch 19.april.

 

Håper virkelig at Discovery ender opp der det er planlagt at hun skal. Kan vel si at grunnen til det er at Icelandair starter opp flyging til Dulles i mai. Så det vil det gjøre det ganske lett for meg å se denne fantastiske maskinen med mine egne øyne.

 

Men så fort går det nok ikke, så håper jeg får anledning til å fly over til neste år. Har lagt USA turen i år på is, da jeg holder på å bygge meg bolig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Veldig hyggelig at folk setter pris på disse trådene!

For spørsmål om Discovery kan dere gjerne bruke denne tråden.

 

Skal prøve å oppdatere denne tråden nå og da frem til Discovery har kommet frem til endelig plassering på et museet.

 

For diskusjon vedrørende neste romfergeoppdrag, STS-134 så har jeg opprettet en ny tråd for dette:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1310884

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...