Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sprøtt problem med windows etter nytt skjermkort


Anbefalte innlegg

Det startet med at viften skjermkortet mitt, Sapphire Radeon HD4850 1GB, sluttet å fungere. Jeg oppdaget det ved at skjermkortet ble for varmt og pcen klikket. Da jeg oppdaget problemet sendte jeg inn skjermkortet og fikk et nytt, Gigabyte Radeon HD4850 1GB. Da startet problemet med Windows 7. Kom inn i windows på helt vanlig måte, bare at oppløsningen var resetta til 640x480 eller noe lignende. Det første jeg gjorde var å avinstallere skjermkortdriveren. Det var samtidig en del oppdateringer på windows update som jeg installerte, men skjermdriver var ikke en av oppdateringene. Etter restart fikk jeg se loadingskjermen til windows, men etter den ble alt helt svart, musepekeren vistes heller ikke. Eneste måten jeg kom meg inn i windows nå var å bruke sist fungerende instillinger. Men restartet jeg etter det, skjedde det samme, en helt blank svart skjerm. Jeg tenkte at det var vel noe krøll med drivere eller noe sånt, så jeg formaterte c: og la inn windows på nytt. Men etter første restart under windows-installasjonen blir det blåskjerm, hver gang på samme sted. Har prøvd med flere windows-plater. Får ikke installert windows.

 

Hardware:

HK: Asus P5Q Pro

CPU: Core 2 Quad Q9300

Minne: 4gb

Skjermkort: se over

HDD: 1x160GB, 1x250GB, 1x1500GB

 

Noen som har peiling på hva det kan være som er problemet?

 

På forhånd takk.

Endret av quad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo prøve å skaffe et, men er det realistisk at det kan være derfor jeg får blåskjerm under windows install? Det funker jo fint da jeg stiller inn språk osv tidlig i installasjonen, men mot slutten kommer blåskjermen hver gang.

Lenke til kommentar

Høres ut som det fungerer i BIOS og under Windows install, men når du skal ha høyere oppløsning så fungerer det ikke?

Da kan det være GPU som er defekt, mens VGA delen fungerer.

Riktig, funker i BIOS og i install, det er på slutten av installasjonen det blir blåskjerm, muligens da driveren blir installert? Før jeg formaterte prøvde jeg å kjøre windows i lavoppløsningsmodus (640x480), men det funket heller ikke.

Lenke til kommentar

Ta ut alle komponenter utenom CPU og CPU-kjløer fra hovedkortet og sett dem tilbake igjen. Forsikre deg om at de sitter godt i sporene og sikre skjermkort med skrue.

 

Kjør deretter innstallasjonen på nytt.

 

Dette har fungert for meg flere ganger tidligere.

Lenke til kommentar

Ta ut alle komponenter utenom CPU og CPU-kjløer fra hovedkortet og sett dem tilbake igjen. Forsikre deg om at de sitter godt i sporene og sikre skjermkort med skrue.

 

Kjør deretter innstallasjonen på nytt.

 

Dette har fungert for meg flere ganger tidligere.

Takk for forslaget, har nå prøvd dette, men funket ikke. Kommer fortsatt blåskjerm. Hva kan det ellers være?

Lenke til kommentar

Jeg hadde et lignende problem for en stund tilbake.

Det med at skjermen ble svart etter installasjon av drivere.

Og blåskjerm under formatering.

 

Jeg prøvde et annet kort å akkurat det samme skjedde,

men du burde jo selvfølgelig også prøve et annet kort.

(Jeg kjøpte et nytt et for å prøve..)

 

Men det var faktisk PCI-Express porten på hovedkortet som var feilen,

så jeg fikk et nytt Hovedkort.

 

Rett å slett, pga. av at PCI-e porten er ødelagt, så takler den ikke å yte sitt fulle potensiale når driveren skal 'aktiveres' - det som skjer når du har rebootet etter installasjon av driver, eller under installasjon av Win7.

Lenke til kommentar

Jeg har nå testet kortet i den andre PCI-E porten, og det kom samme blåskjerm. Fikk lånt et annet kort, og da funket faktisk installasjonen. Da er det 100% sikkert at skjermkortet er problemet. Kan det hjelpe å kjøre BIOS-oppdatering? Burde jo ikke være det som er problemet, siden det er samme kortet, bare annen leverandør, som det forrige (Det nye er Gigabyte, det gamle var Sapphire).

 

Har nå sendt retursøknad uansett, tusen takk for alle forslag!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...