Gå til innhold

Nytt surround annlegg


Anbefalte innlegg

Hei:)

skal kjøpe meg nytt surround annlegg. Tenkte å slå til på det eltax settet som komplett selger så billig fortiden. Trenger ikke ikke 'top-notch' akkurat nå. Må også ha ny forsterker, da jeg tvilker på at audigy kortet mitt klarer å driver 2 såppas store fronthøytalere..står på eltax sin side at det er annbefalt 130w per høytaler..whatever that means:p

 

Er helt fersk på området høytaler/forsterker..

Da er spørsmålet, hvilken forsterker skal jeg velge?

så på denne fra poineer.. Helt grei til de høytalerne jeg har valgt?

 

Evt andre forslag til forsterker? må helst ikke overskride 3200,- :)

takker for svar!

 

edit: her er link til høytaler speccs: Eltax Discovery Surround Bøk Front, Bak og Center-høyttalerer

 

her er link til en revew av Pioneer VSX-D511-S, som er den forsterkeren jeg tror jeg ender opp med..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei:)

skal kjøpe meg nytt surround annlegg. Tenkte å slå til på det eltax settet som komplett selger så billig fortiden.

 

Visste virkelig ikke at det fantes fulle høytalersett til prisen av sobwooferkabelen min! Prisen er det iallefall ikke noe galt med.

 

Skal anlegget ogsaa brukes til musikk? Hvis du ikke har altfor hoeye krav til kvalitet skal nok dette fungere greit...

Lenke til kommentar

Diskanten er så skarp at det skjærer i ørene hver gang det kommer en lyd som ligner på lys, og det finnes ikke kontroll i bassområdet. Bortsett fra det er det sikkert et ypperlig opplegg. Neida, kan godt hende det fungerer fint i forhold til prisen, men høytallerne var ikke akkurat dyre..

Lenke til kommentar

skal kjøpe meg nytt surround annlegg. Tenkte å slå til på det eltax settet som komplett selger så billig fortiden. Trenger ikke ikke 'top-notch' akkurat nå. Må også ha ny forsterker, da jeg tvilker på at audigy kortet mitt klarer å driver 2 såppas store fronthøytalere..står på eltax sin side at det er annbefalt 130w per høytaler..whatever that means:p

 

 

Jeg kjøpte nytt anlegg for en stund siden (okey, beggyner å bli en stund siden), men jeg var å kikket på hifi-clubben etc. og syns det var veldig dyrt, så etter en stund fant jeg ut at jeg hadde lyst på et par fra siba.Billige og greie (men nå er jeg ikke den typen som bryr meg så mye om kvalitet, klarer ikke å høre forskjell på et dyrt og et billigt anlegg any way ;) ) syns di spiller drit bra selv med en 5x90 watt's forsterker

 

høyttaler

Lenke til kommentar
Visste virkelig ikke at det fantes fulle høytalersett til prisen av sobwooferkabelen min! Prisen er det iallefall ikke noe galt med.

Skal anlegget ogsaa brukes til musikk? Hvis du ikke har altfor hoeye krav til kvalitet skal nok dette fungere greit...

liten luring du ;)

neida..har ikke for høye krav.. må kunne spille litt høyt,noe jg tror(og håper) de klarer :-?

er ikke noe audiofil kar,så de skal vel holde til mitt bruk,som er musikk og film :)

hva slags annlegg har du da,iom at den ene ledningen din kosta like mye som høytalersettet jeg har kjøpt?!

Lenke til kommentar
Hei:)

Er helt fersk på området høytaler/forsterker..

Da er spørsmålet, hvilken forsterker skal jeg velge?

så på denne fra poineer.. Helt grei til de høytalerne jeg har valgt?

 

Evt andre forslag til forsterker? må helst ikke overskride 3200,- :)

takker for svar!

 

 

Jeg synes Pioneer har litt skarp og skrikende lyd, så jeg ville heller valgt f.eks. JVC RX-5030V eller RX-5032V. JVC bruker nok litt mindre penger på markedsføring i Norge, men det er ikke det samme som at JVC er dårligere.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte nytt anlegg for en stund siden (okey, beggyner å bli en stund siden), men jeg var å kikket på hifi-clubben etc. og syns det var veldig dyrt, så etter en stund fant jeg ut at jeg hadde lyst på et par fra siba.Billige og greie (men nå er jeg ikke den typen som bryr meg så mye om kvalitet, klarer ikke å høre forskjell på et dyrt og et billigt anlegg any way ;) ) syns di spiller drit bra selv med en 5x90 watt's forsterker

 

høyttaler

Hva slags kontakt er det bak på høytalerne?

pleier det å være en standard på høtalere nå fortiden? kontakter eller bare en kabel man stapper inn? :p

glemte å kjøpe kabel.. dumme meg.. tenker jeg må kjøpe på en llr annen hi-fi butikk i oslo..

 

om det er forskjellig kontakter på reciveren og høytalerne, finnes det da noe slags konverter?

takker for svar:)

Lenke til kommentar

Hva slags kontakt er det bak på høytalerne?

pleier det å være en standard på høtalere nå fortiden? kontakter eller bare en kabel man stapper inn? :p

glemte å kjøpe kabel.. dumme meg.. tenker jeg må kjøpe på en llr annen hi-fi butikk i oslo..

 

om det er forskjellig kontakter på reciveren og høytalerne, finnes det da noe slags konverter?

takker for svar:)

Så godt som alle tilkoblingsterminaler tar ihvertfall bar kabel. Vil tippe det er klemtilkoblinger på både høyttalerne og recieveren, disse "tar" foruten bar kabel kun kabelstifter (men drit i å bruke penger på det).

Lenke til kommentar

Hvis du er litt lur, så kjøp litt og litt til anlegget, da får du et mye bedre anlegg, det har jeg selv erfart, særlig hvis man ikke har ett tonn med penger. Først ville jeg, hvis jeg var deg, droppet eltek høytallerene, og brukt den summen på kun 2 fronthøytalere, sjekk rundt om kring for tilbud, akers mic pleier å ha det. som surround høytalere kan du bruke det du har for øyeblikket, eller finne/låne noen som andre ikke bruker, og kjøpe det senere. I første omgang trenger du ikke senterhøytaler forran, du kan integrere den med de to frontene. Men etter en stund, spar skikkelig, og kjøp en ordentlig senterhøytaler, den er den viktigste når du ser film. Til slutt kan du kjøpe en Sub.

 

Når det gjelder forsterkere, er den du så på sikkert grei, eller se på en fra Sony eller Yamaha, som også er meget annerkjente i den delen av bransjen, brodern har en billig sony for øyeblikket, og den funker meget bra, spesielt å tenke på at senterhøytaleren hans er dyrere en selve forsterkeren.

 

Men vær ops på at du burte invistere i en litt dyrere, KVALITET KOSTER, men til kun dobelt pris (ca 6300) for du faktisk en skikkelig bra Yamaha forsterker, med det meste av det siste av lydformater, inkludert Pro Logic 2, som er super på musikk.

 

Men det anlegget du har tenkt deg, funker sikkert ok, men ikke forvent allverden når du får lyst til å skru opp din favoritt sang eller film, det kan jeg garantere ikke blir for bra.

Lenke til kommentar
Veldig mye bra!

 

Det han sa! :yes: Kjøp den sølv-farga pioneer'en du har linka til i første posten , og finn deg et par andre høyttalere. (Evt. bruk de du har fra før av en stund). Du vil ende opp mye mer fornøyd enn å bare kjøpe alt med en gang, siden du får litt forventninger til hver gang du kan handle noe nytt og teste det.

 

Hvis dette ikke er aktuelt så kan du gå for det settet du har linka til i første post, men jeg vil også anbefale en aktiv subwoofer for å få litt mer trøkk i bunn når du ser film og sånt. Surround uten sub er rimelig tafatt om du ikke har store/dyre fronthøyttalere og bra forsterker. Lykke til med kjøpet! :woot:

Lenke til kommentar

Hva slags kontakt er det bak på høytalerne?

pleier det å være en standard på høtalere nå fortiden? kontakter eller bare en kabel man stapper inn? :p

glemte å kjøpe kabel.. dumme meg.. tenker jeg må kjøpe på en llr annen hi-fi butikk i oslo..

 

om det er forskjellig kontakter på reciveren og høytalerne, finnes det da noe slags konverter?

takker for svar:)

 

Det er normalt muligheter for både strippa kabler og spader/bananer på de aller fleste forsterkere, nesten uansett prisklasse. Iallefall vil det være feste for strippa kabler med klemmer så det burde ikke være noe problem. På signalkabelen derimot har du mye å velge mellom. Alt fra optisk via coax-digital til analog RCA. Der må du nesten bare velge ut fra hva slags utganger film og musikk-kilden din har.

Lenke til kommentar

For å få utbytte av bra kabler, kreves det litt av anlegget også. Jeg må bare si som de andre i denne tråden, spar litt penger og start med et greit stereoanlegg med en forsterker og høytalere du kan bruke videre. Hva med å kjøpe et par høytalere i samme prisklassen du kan bruke som bakhøytalere i et senere system? Og senere investere i et par fronthøytalere som kan dra bassen litt dypere ned i kjelleren, og evnt senere supplere med senter samt sub? Vil tro du vil få et anlegg du kan ha det utrolig mye mer moro med. Har hvertfall ikke noe særlig inntrykk av de rimeligere pakkene, da det gjerne ikke er noe tess til noe av manges hovedhensikt med surround, nemlig å kunne spille høyt.

 

Jeg kan hvertfall spille utrolig mye høyere og bedre når jeg ser film enn naboen min med billigsurroundsett.

Lenke til kommentar

Okey:) i get your points!

Men jeg bor hjemme enda,og får ikke alltid lov å spille like høyt:(

tror dette holder for meg de resterende årene jeg bor hjemme(max 3 år til:)

Da er det nye speakers asso!

takker for alle svar..godt å få et par innveninger før man kjøper noe.

Btw, statusen på ordren min hos komplett har vært "plukkeliste" i snart 3 dager.. er det normalt? trodde de hadde fått nytt og raskere lagersystem jg?!

Lenke til kommentar

okey.. er det no stor forskjell på kabeltyper da? :)

Det er tvilsomt at du vil høre forskjell på kabler på det anlegget, lampettledning eller vanlig 1,5 mm ht-kabel til 10-15kr meteren holder i massevis. Som sgnalkabler vil sikkert vanlig "lakrissnøre" gjøre susen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...