Gå til innhold

Nytt surround annlegg


Anbefalte innlegg

De inrømmer jo kort å godt at dolbiprologic kun mikser to kanaler over fire eller 5. Det blir jo det samme som god gammel stereo bare at de spiller på 4 høyttalere. Burrde være ullovlig å kalle det surrund i det hele tatt. Da kan man jo likegodt lage en forsterker med kun en kanal men mulighet for 5 høyttalere og kalle det for f.eks dolly super, så kjøper alle de intetanende elkjøp kundene dette her siden det var så mye billigere enn de andre surround forsterkerne

Ikke drit deg ut da! Dolby Prologic II er jo noe helt annet enn 5 kanals stereo. Det hører man med engang. Dolby Prologic II mikser lyden fra to kanaler til 5, det stemmer, men den filtrerer signalet og sender forskjellig lyd til kanalene. Resultatet er faktisk ganske så bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det går alltid ann å begynne med det små

 

eg gjekk å frå creative 5.1 surround til det som eg har nå :)

koster jo bare eit par hundrelapper for sånt

 

Du kan og alltid bygge vidare på surround settet ditt.

Uansett god forsterker er det viktigaste, små forsterkere sprenger høytalere lettare

Lenke til kommentar

Joa.. men point is, jeg har stereo nå..

Vil ha surround :D

kan nesten ikke bruke de høytalerne jeg har nå i et evt selvbyggd surround sett, fordi de er for gamle:)

slitt osv..

jaja, får snart pakken fra komplett tenker jeg.. får se om jeg beholder det, eller bruker angrerett og kjøper noe annet.

Lenke til kommentar

Vil gjerne svare på litt av hva dere har skrevet her.

 

Ledninger:

 

Når det gjelder kabel størrelser er det mest i bassen at man hører forskjell, jeg merket ENORM forskjell når jeg byttet fra de vanlige 0.75 mm kablene som fulgte med mitt første anlegg, og til en cat 5 kabel, som alle ledere var tvunet sammen (0.6mm x8=4.8mm).

 

Men det som gjelder mest for kabler, når de er fra 4mm og mer, er renheten i lederen, jo renere jo bedre. Mindre motstand gjør at signalet kommer helere frem, noe alle burte vite. Normale billige kabler har mer motstand enn andre. en kabel som er beregnet for 50Hz (lampe ledning) har mer grums i koberet en en som er beregnet for 100MHz (cat 5).

 

Dolby Pro Logic 2:

 

Bare prøv selv, det blir som om du sitter blandt bandet, men for musikk, husk å sett den i MUSIC mode, ikke MOVIE mode, STOR FORSKJELL. I Movie blir er senterkanelen hoved kanal, noe som ikke høres bra ut i musikk, men i Music blir frontene brukt som hovedkanal, og senter som en bru i mellom.

 

Watt:

 

Det er ikke antall watt som utgjør stor forskjell, en billig 100W forsterker vil spille lavere enn en dyrere 50W, det er heller hvordan de blir brukt. Jeg kan nesten garantere at du ikke vil kunne hører forskjell på Denon sine 60W og Pioneer sine 100W, Denon skal være bedre på lyd.

Lenke til kommentar

PL2 er en forbedring av nummer 1, har selv ikke giddet å teste den gammle versjonen, men den er mer lagt for PL encodede spor, for det meste filmer og noen få spill. Men den funker ok fra en digital kilde, har aldri fått det til å funke noe særlig på VHS, funker meget bra fra LaserDisc

Lenke til kommentar

har fått satt opp annlegget mitt nå.. spiller greit OK! Mamma klager uansett alltid på at jeg spiller for høyt og sier at jeg må skru ned lyden, så eltax settet holder til mitt bruk:)

Ang. dolby prologic 2 vil jeg bare si at det har sine ups- and downs.

Noen ganger når jeg ser på tv merker jeg at den ikke klarer å mixe stereo lyden til å passe det som skjer i bildet.. men hva kan man egentlig forvente? Hva skjer om man bruker prologic 2 mode på en kilde som allerede er surround? Har nemlig 2 "surround valg" på min forsterker, prologic 2 og advanced surround. I manualen står det at man skal bruke advanced surround på kilder som inneholder surroundlyd. Vil prologic på noen måte ødelegge surroundlyden fra en surroundkilde? Er det bare[/i] ment å bli brukt på stereo kilder?

 

sikkert mye kluss i dette innlegget ogås:(

Lenke til kommentar

Du har jo ikke verdens beste komponenter, så at det skjer noen feil er kanskje ikke så veldig rart. Du kan jo prøve å med forskjellige romplasseringer.

 

Ellers så er det mange programmer på tv som er optimert for Dolby Surround. Disse har som regel logoen på slutten av "rulleteksten". Du kan jo prøve å bruke advanced surround på disse.

Analoge tv sendinger har ikke surround, bare stereo. Men de kan optimere lydsporet slik at det blir "lettere" å mikse over til surround.

 

Så Prologic2 ødelegger neppe lyden, men kanskje produsenten av forsterkern oppdaget at prologic2 mikser ikke greide å mikse "optimerte" sendinger på riktig måte. Istendenfor å fikse selve problemet, la de til en mikser til. Egentlig bare vill tipping, men slike ting er ikke helt uvanlige.

Lenke til kommentar

Surround fra analoge TV sendinger går greit det, men det kommer helt ann på hva TV kanalen sender ut, selv om det står at TV sendingen har, F.eks. Simpsons, har Dolby Surround Lyd, men TV3 sender, i hvertfallher, kun i mono. Fra TV 2 sending funker PL2 helt fint. Men den funker utrolig mye bedre fra en digital kilde, som DVD og LaserDisc.

 

Et bedre utgangspunkt gir alltid bedre resultat. Sender du møkk inn får du møkk ut, er du heldig så slipper du lukta.

 

Husk å teste de forskjellige innstillingene på forsterkeren din, ekspirimenter mye, jeg har hatt mitt nåværende annlegg i 1 år nå, og jeg stiller litt av og til enda.

Lenke til kommentar
Tidenes tilbud på hifiklubben. Denon AVR-1403 til 1998 kr. Er ikke lenge siden den kostet 3498. Dette er latterlig billig.

 

Ville jeg også gjort, og heller brukt mer penger på høyttaler. Har eltax, de stinker. Ville kjøpt Dali høyttalersett fra HiFiklubben tror jeg eller noe annet. Husk også at sånne svære høyttalere er helvete når du flytter...

Lenke til kommentar

Skal man ha anlegg, må man matche, teste i eget rom og flytte og teste og flytte og teste. Å si at tykke kabler alltid er best eller de med renest kobber alltid er best. Det er sammenhengen, kapasistans, induktans og resistans. Andre faktorer er dielektrisk absorpsjon og dielektrisk dissipasjon, isolasjonen påvirker altså signalet.

Mitt oppsett:

Meridian 598

Meridian 861 (v4.0 snart)

EAD Powermaster 2000 (modifisert)

Jmlab Mezzoutopia

Jmlab Centerutopia

Jmlab Miniutopia

Jmlab Subutopia2

Seleco CRT-prosjektør

Stewart Studiotek 130, 100 tommers 16x9

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...