Gå til innhold

Ny spille-PC. Hvilken CPU?


Reddog

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har falt litt av CPU utviklingen fra min CPU idag som er en AMD Athlon X2 6000 :)

Jeg tenkte å oppgradere til en i7 CPU.

Jeg ser at i7 levers i to forskjellige sockets. 1156 og 1366.

Hva skal jeg hvelge?

 

Tips til et bra hovedkort? Helst Asus. Har alltid hatt Asus. Helt tilbake til 1995, og har vært veldig fornøyd hele tiden.

Ønsker meg SATA3, og en SSD disk til OSet.

Tar gjerne imot tips fra dere flinke hw-guruer :)

Tenkte også å slenge med den 27" Samsung LCDen hos Komplett.

 

På forhånd, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har og kun hatt asus i alle mine dager og er superfornøyd med de :)

 

anbefaler i7 920 (socket 1366 da den er billig samt veldig god ytelse i den og kan lett overclockes :)

 

i5 750 har ikke Hyper Threaading og derfor vil være mye dårligere enn i7.. det er mange andre ting som ikke er med på i5 men som er på i7

 

samt i7 920 koster bare noen få hundre mer :) absolutte godt kjøp og verdt kronene

 

vil du gå hardcore så er jo i7 x 980 (8kjerners) noe å tenke på men den er svindyr og egentlig ikke verdt pengene

Lenke til kommentar

Har lest litt på i5, og tror jeg går for den. Kan overclocke den, slik at det skulle gi bra "guffe" til BF BC2.

 

Jeg er veldig utsikker på hovedkort. Trenger noen konkrete forslag.

Tenkte mest på dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=487818

 

 

Kjøpte meg nettopp en i5 750 selv. Smelte den på et Asus Maximus III Gene MATX kort, 4,2ghz på 1.288v :] Var forsåvidt heldig med chippen.

 

Men ville valgt dette hket + en i5 750, helt klar, meget god ytelse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=494704

 

Det blir jo ATX broren til GENE versonen, er selv veldig fornøyd. Og med en god cpukjøler skal du greie å få cpu til 4ghz på +/- 1.35 volt, eller lavere om du har en god chip.

 

Kjør på med en i5 du! :w00t:

Endret av gent0805
Lenke til kommentar

Valget mellom 1366 og 1156 brygger ned til PCI-E lanes i disse dager.

På P55 får du MAKS 16 stykk å jobbe med, noe som kan være frustrerende om du skal kjøre CrossFire og ha ett kontrollerkort i tilegg.

På X58 derimot, er det litt over dobbling av tilgjengelige lanes så du får mye mer å boltre deg på.

Og skal du ha skikkelig SATA 6.0 Gb ytelse og fortsatt ha full fart på GPUen og spesielt flere GPUer så er P55 ut, 16x PCI-E lanes fordelt på de tre går ikke opp.

 

Da igjen, nyeste SATA standarden får man ikke se noen skikkelig utnyttelse av enda, selv om SSDer kommer som drar denne ut, så er de fortsatt langt utenfor de fleste lommebøker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...