Gå til innhold

spørsmål ang raid 5 og z mm.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, må nesten finne ut kormykje dette kabinettet bråker først, har som sakt ikkje anna en hybel / heilighet atm så det er ikkje kjekt med ein server på 40db i stua.. må nesten ta en titt på økonomien før eg kjøper, må kanskje vente til neste lønning og feriepenger.

Lenke til kommentar

kjøpe hardware er morro ja :D

 

kikket på ebay isted og fant 1u hp servere til 30£ stk med rails (3,2ghz xeon 2gb ram)

90£ porto for 5 til norge, rundt 3000kr for 5stk med moms etc da, kjenner det frister litt :p

 

la ut ubrukt hardware for rundt 30k på finn tidligere i dag, så blir vel noe "leker" på meg også snart.

tipper 10k til i løse deler/kabinetter så burde vel fått slengt ut det også, men stress med alle smådelene :/

Endret av cruzader
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig att dette er din annonse? :p

 

Foresten: kor kraftig strømforsyning trenger en til å drive 20 disker? Har E8500 cpu som da er på 70w load, og eit simpelt 8400 skjermkort som da muligens blir tatt ut etter konfig.

 

Har en 500w ocz stelth extreme som eg vurderer å ta i bruk. noken som seie att 20w per disk får å vere sikker, trur du det går fint med den psu'n og 20 disker?

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

hmm, får sjå kva eg finner på.. tenkte å prøve ut open solaris, windows server er så standar, kjedelig..

 

Kanskje det blir en linux eller unix server til slutt, kven veit :)

 

Edit: Usb minnepenner er jo så forbanna treige uansett, har en 16gb liggende, men den bruker eg til backup av småting, selfølgelig kryptert :) så må ha en ny systemdisk av eit eller anna slag, så berre å komme med forslag:)

 

Edit2: Wake on lan, er dette noke som krever mer enn kun eit hovedkort som støtter dette? eller må eg til med mer maskinvare?

 

Takk for svar :thumbup:

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

Kabinettet er enda ikkje komt :thumbdown: Er muligens pga streiken som var innen transport osv. Har heller ikkje eit sporing's nr, er ikkje dette rart? trudde slikt var obligatorisk.

 

Men men, får håpe det kjeme snart, tenkte å lage eit rack skap til det da eg ikkje har penger til eit skap med en dyr logo på, og ikkje vil ha noke stort større enn eit 16u + plass til ruter :)

 

Kva har egentlig eit kvalitets skap å by på? noke eg mister vist eg bygger eit sjølv? :)

 

Edit: Pakken kom idag! Der eg har reg. adresse tho, men får den litt seinare :) Gleder meg!

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

for privatbruk har du nok ikke behov for et skap til 30k og kan fint bygge et selv.

til proffbruk ville jeg nok ikke bygget selv akkurat :p

 

hovedforskjellen er egentlig strømfordelingen, luftingen samt sikkerheten.

de dyre fine skapene har solide låser, kjølesystem samt strømskinner oppover sidene innvendig istedenfor at du rackmonterer egne.

 

gamle racket mitt bygget jeg selv av 2x4toms så kjøpte selve rackprofilene på ebay.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Fikk ikkje kabinettet før kl 7 i går kveld, og hjalp dama tin en kompis med flytting så vart ikkje ferdig med å innstalere hardware før nå, og error checks. Hadde prob med strøm til diskene, er jævli trangt der, måtte flytte på vifte braketten ol får å komme til. hadde kun en batteri drill å bruke da eg ikkje fant igjen skruhjernet :whistle: Men funket no det også..

 

Hadde en morsom error :!: "Chassi intruded !" begynte å lete litt på nettet, var vist en jumper som manglet, stjal den da eg prøvde å flashe ssd diskene mine som da eg ikkje er brukbar til.

 

Men dette fungerte faktisk ikkje, las videre; kunne også vere att det var kontakt fra en kontakt fra psu'n over til kabinettet, er håplaus å ha eit slikt kabinett uten modulær psu, eller kondomer å strips :p

 

Men nå er det kun å skaffe disker og innstalere og sette opp os :) har valgt Open Solaris, da eg liker tanken på raid-z :) Blir kanskje raid 5 med raidkontroller senere når eg ikkje har flere portet på hk'et, med bbu selfølgelig :)

 

Vel, tenkte litt på dette med byggingen, 2x4" er overkill til eit rack kabinett, tenker mer på 2x2" eg vil ikkje ha noke svært rack skap, 16u + plass til kvm og ruter.

Ang ventilasjon, kva er å annbefale der? lufte kanaler nede på sidene, og framme, og det samme oppe? og så 4 stk 25cm vifter bak. må jo vere dør der også, eller mulighet til å ta vekk på ein enkel å grei måte.

 

Kassen bråket som fan! hørest ut som eit fly som akkuratt bryter lyd-muren..

Så må nesten få dempet lyden på en eller anna måte, støydempings plater mellom 2x2"en? eller vil ikkje dette hjelpe?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...