Gå til innhold

spørsmål ang raid 5 og z mm.


Anbefalte innlegg

Kva med denne? http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:1961947;c:36139

Så får du plass til opptill 3 stykker harddiskkabinetter som støtter hot swap(altså opptil 12 disker) :)

Ser no bra ut det :) korleis finner ein ut hvilken disk som er ødelangt når ein har mangen disker i raid? må eg merke av en og en disk hvilket nr den har?

 

Veit att i ubuntu server må diskene settes i rekkefølge 1-* slik at en ikkje fucker opp fila til disk rekkefølge osv, går på portene fra hk.. noke eg synest er veldig kjipt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, skal høyre med en butikk her eg bor, de har en lian li server cube med totalt 16 hot swap hdd brønner, dette er da brukt så burde kunne få det til en fin pris :)

 

Port Multiplier, er det en måte å skaffe mangen sata porter på? og korleis vil diskene bli ved å bruke eit skilt oppsett? vil 5 disker på en slik enet komme opp som en disk (jbod)? eller vil det bli 5 disker? som eg kan sette opp i raid-z i freeNAS? må tenke fram over, laster ned mykje rart som eg tar vare på, så blir fort opp i 500gb i mnd, så kan ikkje kjøpe ny server kvar gang en anna er full.

 

Ang raid kort, mulig att de viser alle hdd'ene som er koblet til slik at en kan lage software raid? (raid-z)

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

hmm, skal høyre med en butikk her eg bor, de har en lian li server cube med totalt 16 hot swap hdd brønner, dette er da brukt så burde kunne få det til en fin pris :)

 

Port Multiplier, er det en måte å skaffe mangen sata porter på? og korleis vil diskene bli ved å bruke eit skilt oppsett? vil 5 disker på en slik enet komme opp som en disk (jbod)? eller vil det bli 5 disker? som eg kan sette opp i raid-z i freeNAS? må tenke fram over, laster ned mykje rart som eg tar vare på, så blir fort opp i 500gb i mnd, så kan ikkje kjøpe ny server kvar gang en anna er full.

 

Ang raid kort, mulig att de viser alle hdd'ene som er koblet til slik at en kan lage software raid? (raid-z)

med multiplier får du opp alle som enkeltdisker, men de 5diskene deler da hastigheten av den ene kabelen som kan bli en flaskehals.

men er viktig at du kjøper en multiplier som går sammen med kontrollern det står på, spesielt silicon image multiplierene kan være ustabile om ikke brukt på kontroller som også bruker samme silicon image utgaven.

 

lian li server cube er romslig men svær og dyrt kjøpe rammene til de, hvor mange disker trenger du samt makspris? skal du opp over 10-12 hotswap + kabinett lønner det seg stortsett kjøpe ferdige racks.

 

jeg endte selv opp med en norco kasse av denne typen:

norco4020ao3.jpg

med 20x hotswap samt vifter inkludert ble det billigere enn lian li cube med hotswap rammer for 12disker.

drasse med en lian li cube på lans etc er også mindre koselig.

Endret av cruzader
  • Liker 1
Lenke til kommentar

kjøpte fra dustin til 2200kr men de fører ikke norco lenger.

norco sin egen pris i deres butikk atm er 325$, sist jeg snakket med norco på msn angående en annen 4u var porto til norge ca 120$.

med moms blir det vel nesten 3400kr da.

 

en lian li cube er 2000spenn så 500kr pr 3disk hotswap ramme (netshop sine priser atm avrundet), og da er ikke det engang skuffer i hotswap rammene men bare tre disken innpå spor.

så for 12hotswap uten vifter etc 4000kr + porto.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Ser veldig grei ut den cruzader, men får lian li cuba med 12 hot swap plasser til 2500 :) verdt å slå til på?

Hdd'er er jo litt dyrt også, da en trenger minst 3 disker for raid 5 / raid-z og mister 1/3 av plassen pga sikkerhet.. får jo disker til innkjøps pris av en kompis, men forsatt 1000kr disken og eg tenkte på 6 2tb disker slik at eg fikk 8tb til filmer ol :) hd filmene tar jaggu nok plass =//

 

Las at siDDIs mente WD green 2tb var nåke dritt i raid også, men var dette kun eit extremt tilfelle? (raid 5) eller ville det blitt slik i raid-z også?

 

Skulle hjerne hatt billige disker vist eg sku kjøpe eit såpass "dyrt" kabinett også.. men kan trenge plass til filmer da eg skal eit år til på skule, ikt.. og har tatt alle almenfaga da eg gikk tømrer så blir veldigt masse død tid..

 

Får Samsung SpinPoint F3 2TB til 830kr da, men blir litt med 6 disker, men er det ikkje mulig å lage 2 raid-z "partisjoner" og jbod'e de sammen til en stor? så en slipper å ha drøssevis med forskjellige disker her og der?

 

Tenkte kjøpe først 3 disker så 3 senere og jbod til en :)

 

Takk for svar :new_woot:

 

Edit: fant denne på Dustin Home , men måtte velge bedrift får å se dette kabinettet, har det nåke å seie? :)

Endret av ThaBear
Lenke til kommentar

personlig hadde jeg nok ikke kjøpt lian li cube til filserver siden den er så jævla svær og ikke er helt optimal kjølingsmessig for 24/7 bruk.

mye større fan av ferdig racks ment for filserver bruk hvor de er designet og testet akkurat for kjøling av maks antall disker 24/7.

er helt lukket på sidene med luftehull back så 3-4solide vifter rett bak diskene som trekker inn luften mellom diskene i front som gir en veldig effektig og stabil kjøling.

er mer info om norco kassen Her, de er stortsett rimelig like med diskkoblinger på en side og strøm på en side for ryddig kabling.

 

angående WD green for raidbruk så er jeg helt enig i at det ikke er noe bra plan, du kan se hardware sin egen test av wd green vs black wd Her.

vi snakker falle fra 113mb/s til 81mb/s pr disk, altså kjører du 5disker mister du potensielt 150mb/s i total ytelse.

 

disker koster litt ja men du kan jo utvide etterhvert, jeg startet med 6x1,5tb seagate i min og har utvidet med 2disker hvergang jeg har hatt bruk for mer, er nå oppe i 16stk.

 

chenbro kabinettet er også et veldig bra alternativ, kvalitet og løsningsmessig er de nok hakket over norco som jeg gikk for egentlig kun grunnet pris.

Lenke til kommentar

Vel, kabinettet ser veldig bra ut :) det gjere for so vidt det eg linket også, men det er sas backplate vist eg fårstod det rett, da må eg vel ha eit raid kort med mini sas porter? og da har eg vel ikkje muilighet til å bruke raid-z? kun raid 5, men 5 virker jo veldig greit, kan expande raidet som en vil med disker (riktig?).

 

Kva seie du cruzader, kjøpe det kabinettet, sette det opp med 1,5tb disker og finne eit godt raid kort til raid 5?

 

Må hugse på att lommeboka mi ikkje er så veldg feit :p men kan nok klare eit par tusenlapper,

 

Kan ikkje du komme med forslag :)

Her er foresten kabinettet eg linket.

Lenke til kommentar

du må ikke ha mini-sas kontroller, du kan kjøpe reverse breakout cable som går fra 4sata til mini-sas på backplaten.

men om du ikke trenger mini-sas kan du prøve maile de om det er mulig ta inn sata utgaven, sata bruker ligge et par hundrelapper under mini-sas.

 

av lian li cube og det chenbro hadde jeg soleklart tatt det chenbro.

Lenke til kommentar

Vel, om du seie, er ikkje kjekt å komme på lan med eit pc kabinett en trenger 2 stk får å flytte på når det er så forbanna stort, vekta er nok ikkje den verste, men størrelsen, vart forelska i det eg linket :p sikler omtrent kvar gang eg ser på rack kabinetter med mangen hot swap porter, og 500kr meir får det kabinettet er nok ikkje det verste.

 

Korleis blir det med psu? går det med en vanlig atx? det fant eg lite info om, Skal eg bare ringe å snakke med dustin ang å ta inn sata backplate kabinettet?

 

Men for min del spiller det ingen rolle, trenger raid kort vist eg skal gå får det der.

Og lommeboka er ikkje så veldig tjukk, så må spare litt her og der, kas billig kort kan du anbefale?

Er ikkje ein mb/s geek, så klarer meg fint med 200-300mb/s read, write kommer lite an på da en stort sett henter stuff fra en vanlig hdd som ikkje klarer så veldig masse, og vist eg skal gå får 16 disker (over tid), er det ikkje best å gå får raid 10?

Eller bare flere arrys?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

er vanlig atx psu ja.

for hk så brukte jeg et gammelt e-atx socket 604 som har pci-x spor.

så kjøpte jeg 2stk 3ware9500s-12 som tar 500-600mb/s med 12porter til 99$ stk fra ebay.

 

av pci-e er det mye dell perc 5/6 til en ok pris som er 8porters oem kvalitetskort.

 

raid10 mister du mye disk på, jeg har 2stk 8disk raid5.

må nesten ta raid6 for 16stk i et stort raid men dyrere kontrollere da og laaaang byggetid erstatter du en ødelagt disk.

 

billigste er kjøpe e-atx socket 604 eller lignende hovedkort med pci-x spor på.

de finner du til 40-60$ med cpus.

dobble gigabit nettverkskort til pci-x finner du for 20-25$.

så 2stk 3ware 9500s-12 og du har plenty porter til en ok pris

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Har det gamle P45 kortet og en E8500 (skam clocket) (sikker ustabil med standar frekvens og volt) og 4gb ram liggende, Også en dell perc 5/i uten bbu (er det viktig?) og kabler selfølgelig, så da trenger eg nok bare en til :) (etter kvart)

 

Perc 5/i må vel moddes på pinnene vist en skal bruke det ellers?

 

Takk for svar:)

Lenke til kommentar

bbu er ikke liv og død men greit og ha, det sikrer dataen du har i cache.

ryker servern på strømmen så holder bbu cachen på kontrolleren "i live" til servern starter opp igjen og kan skrive ferdig til diskene.

ytelsen er den samme, minuset kjøre uten bbu er at om strømmen ryker idet du lagrer noe på raidet må du starte pånytt.

 

selv kjører ikke jeg bbu på mine 2, ser på ebay i ny og ne men ikke funnet 2 til en grei pris, finner jeg til en 200-300kr stk kjøper jeg meg nok 2.

 

ser det ligger perc 5 bbu til 29$ + 15$ porto her, under 300kr totalt.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Så Chenbro kabinetter, P45 hket, 4gb ram, E8500 cpu, Perc 5/i raidkontroller. kjøpe en atx strømforsyning, nåke meir da?

 

Hdder, seff :p

 

Hvilket os vil du anbefale? skal nok berre vere en filserver, Ubuntu server? har win lisenser i massevis, server 08 alle typene osv :)

 

Har satt opp ubuntu server før, så skal nok gå fint, korleis blir det med å utvide raid i linux? må konfig i raid bios?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...