Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye høyttalere, a little help please (A)


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt et komponentsett med en høyttaler jeg skal putte i døra, og en diskant som da skal på dashen..

Det fulgte med delefilter og...

 

Jeg må jo koble det på ledningen inni døra, koble fra filteret og bort på "wooferen" og fra filteret, ut av døren knote som et hel* under dashen og oppå der en plass til diskanten..

 

Det jeg lurer på er hvor er det best å sette delefilteret?

Og hvordan er det enklest å få ledningen til diskanten opp på dashen skjult uten å skru frahverandre halve bilen? (Er en peugeot 406 btw)

 

Evt noen i Kristiansand som er interessert i å hjelpe? (Kan sikkert spandere en pizza eller no som takk for evt hjelp :D)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har diskantene mine på dashen, og jeg har tredd kabelen ovenifra og ned bak en kant ved A-stolpene. Du har sikkert noen deksler over A-stolpene du også? Ta de av og se om du kan tre kablene ned der, og hvis det går gjennom så ser du jo at den kommer ut under. :)

 

Angående delefilterne kan du jo f.eks. feste de til midtkonsoll-veggen med skikkelig kraftig dobbeltsidig teip (Biltema sin er billig og bra)... Et eksempel:

 

DSC00994.jpg

 

"Master!! ...master!!!" :D

Lenke til kommentar

Hvordan har du tredd kabelen fra døra da? Den må jo ut fra høyttaler kabelen inni døra, inn i delefilteret, tilbake inn i døra til høyttaleren og fra filteret og opp til diskanten? Eller har du trekt nye ledninger fra spilleren ? (Det hakke jeg planer om :p)

 

Også har jeg ikke lyst til å demontere halve bilen :p

Lenke til kommentar

Hehe, jeg bruker ikke passive delefiltre lengre jeg da, jeg deler i spilleren og bruker tre eksterne forsterker så det blir litt annerledes. ;)

 

Men uansett, du skal kjøre rett på spilleren? Da må du koble delefiltrene spillerens høyttalerkabler, også blir det nok minst styr om du kjøper noen 1.5mm^2 høyttalerkabler til resten...

Lenke til kommentar

Skal kjøre på spilleren foreløpig, ja.

Pioneer DEH-7200SD :p

 

Jeg får se om jeg finner kablene inni dashen før døra en plass å spleise de på da. Kjøpte et par meter med høyttalerkabel i sta.

 

Klistrer iallefall delefilterene opp sånn som du har gjort det. (DOH glemte å innom biltema)

Lenke til kommentar

Jeg brukte bare ledningene som allerede var i døren til de nye høytalerne jeg. Dermed er alt ferdig strekt. Finn ut hvilke ledninger bak spilleren som fører til dørhøytalerne, og koble det derfra.

 

Ledningen som går fra høytaler inn i spiller klipper du i to. Delen som kommer fra høytaleren går inn i delefilteret, og så den andre delen av ledningen går fra delefilteret og inn i spiller/forsterker.

Lenke til kommentar

Du klippet altså ledningen ganske nerme spilleren og trakk ledning fra spilleren til delefilteret og koblet fra delefilteret og inn på den løse spillerledningen inni dashen? Ingen dum idè :D Skal se på dette. Mange takk! :D

Bør jeg gjøre det på bilens orginale ledning, eller koble meg inn på ledningen som fulgte med spilleren? (Altså overgangen fra ISO til spiller)

 

Skjøter du de bare med kabelsko fra biltema eller no sånt fancy?Har noen skjermede kabelsko liggende, det funker vel ?

Endret av TMK9C
Lenke til kommentar

Bruk vanlige røde (0.75 - 1.50mm^2) eller blå (1.5-2.5mm^2) kabelskoskjøter fra Biltema du, koster vel rundt 30,- for en pakke med tjue stykk... Du trenger ikke begynne å lodde eller gjøre noe fancy nei, så lenge du har litt krefter så du klarer å klemme skikkelig på hver side. ;)

 

Hvordan frontsett har du kjøpt forresten!? Håper det er noe bra :p

Lenke til kommentar

Kjøpte alpine ett eller annet.. Husker ikke navnet.

 

Jeg fikk det til forresten! :D Kjøpte de blå kabelskjøtene på biltema iom at høyttalerkabelen jeg hadde var 2,5 kvadrat...

 

Fikk tilogmed skjult ledningene. Kan ta et bilde av hvordan det ser ut i morra :p

 

Nå er det jo enkelt hvis jeg skal ha det på forsterker, for da er det jo bare å bytte ut ledningene som kommer fra spilleren med ledninger fra forsterker når den tid kommer (på delefilteret altså)

Lenke til kommentar

Må ta de i morra for mobilkameraet suger så da er dagslys en fin ting :p

 

Ble mye kabler bak spilleren nå, så halve spilleren stikker ut av dashen.. Jævla franske drittbil med trange franske åpninger.. Skal bare bygge ut dashen tror jeg xD

 

Funker det å skru forsterkeren fast bakpå subkassa btw ?

Endret av TMK9C
Lenke til kommentar

Skal funke greit det, men det beste hadde selvfølgelig vært å ha en fastmontert plate som forsterker(e) kan skrus fast i. Men for all del så er det jo helt OK, det viktigste er at forsterkeren sitter godt fast - og da må jo selvfølgelig kassa også sitte godt fast så den ikke flytter på seg under kjøring osv. :thumbup:

 

Dette gjelder egentlig alt, jo fastere des bedre; f.eks. så bør du skru midbass/mellomtone skikkelig godt fast så det ikke sparker fra seg - da vil du få best mulig midbass gjengivelse. Hvis du i tillegg slår på stortromma og demper dørene vil det bli enda bedre lyd med mer fylde og mer "punch" i (/mid)bassen. :)

 

Er det Type R, eller kanskje Type X det Alpine-settet? :)

Lenke til kommentar

Var alpine SPG ett eller annet. Glemte nummeret xD Men er 6,5" høyttaler iallefall.

 

Nå skal jeg ned med kameraet i den kokende bilen, så skal jeg prøve å få løsnet på baksetene så jeg kan få trekt noen kabler under de så det blir skjult og fint. Også¨håper jeg jeg finner gjennomføring i torpedoveggen :D

 

Trekkefjær <3

Lenke til kommentar

SPG 17 CS, ja. De sitter godt fast ja :D

 

Fikk trekt strømkabel fra batteriet nå.. Brukte 2 timer på å få dritten bakover.. Så rekker den akkurat inn i bagasjerommet, og thats it xD Har kjøpt ekstra kabel og skjøtestykke :D

 

Gruer meg til RCA kablene :p Skal prøve å få trekt de i midtkonsollen..

 

også må jeg til å skjære bort noe plastikk inni der som spilleren står for å få den helt inn.. Thats a job for baufilblad :p

 

(Finner ikke kabelen til kameraet, så blir dårlig med bilder..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...