Gå til innhold

Forbrukslån til bil hos postbanken


Joffii

Anbefalte innlegg

Skandiabanken har 50 dagers betalingsutsettelse og litt under 14% i effektiv rente. Men jeg forstår egentlig ikke hvorfor trådstarter valgte å opprette tråden når han uansett (tydeligvis) har bestemt seg for at han uansett skal låne dyrt hos Postbanken.

 

Lurte jo på i tråden på totalkostnaden på et lån hos postbanken iløpet av et år. Ikke på hvor det var best å låne.

 

Syntes det ikke var så galt, og liker å holde ting på en plass

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er 6% forskjell på rente nivået og du bryr deg ikke?

 

Vi snakker om relativt mye penger for deg her, du må låne 20.000 for å kjøpe deg en bil, men du gidder ikke å låne der det er billigst?

 

Ikke svarer du på det vi spør om heller, hvor lenge skal du jobbe? Hvor mye vil du tjene? Hva med å låne fra foreldre?

 

Om du kan velge mellom to like lån, hvorfor velger du det dyreste?

Lenke til kommentar

Hvor lenge er litt usikkert, men regner med å tjene en 20k iløpet av juli/aug pluss at jeg kan bruke et par tusen av studielånet i august.

 

Grunnen til lån er mest pga vil ha bil til bruk i sommer, og vil ikke vente til etter sommern.

 

Foreldrene mine har ikke muligheten til å hjelpe.

 

Men Mhreina,

Hvor mye mener du jeg kan spare på å bruke banken du mener? Si jeg lånte 20000 som jeg betalte 10000 på i august og resten over et år. Hvor mye er forskjellen på postbanken og banken du snakker om?

Lenke til kommentar

Du sparer 6% av det utestående beløpet hver eneste mnd, leter du enda bedre finner du sikkert banker med enda bedre betingelser... For deg vil jeg tro det utgjør litt penger siden du ikke har så mange, kun ett vennlig tips :)

 

6% av 10.000 er faktisk 600 kroner. Er du villig til å betale det ekstra pr mnd kun for å være i postbanken?

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg blir litt lost i regninga. Kan ikke stort med dette her med renter, men 600kr hørtes veldig mye ut ekstra i mnd.

 

Skjønner ikke helt forskjellen på nominell og effektiv rente så klarer ikke regne ut selv.

 

Men kan du/noen vise hvordan jeg sparer 600kr i mnd med en annen bank?

 

Er det mye forskjell skal jeg jo selvsagt vurdere, men trodde det var snakk om at jeg ikke sparte mer enn 1000-2000kr

Lenke til kommentar

Siden andre er bedre til å forklare så:

 

Nominell rente er løpende pålydende rente, normalt oppgitt som årlig (p.a = pro anno = per år).

 

Effektiv rente er nominell rente pluss alle gebyrer og andre kostnader på lånet. I dette inkluderes bl.a. termin-, etablerings- og depositumsgebyr. Den effektive renta er dermed den faktiske prisen på lånet. Det er viktig å få vite hvor stor den effektiv renta er, før du går inn i en avtale om lån. Når du sammenlikner lån, er det den effektive renta som forteller hvor mye lånet egentlig koster.

Kilde: http://forbrukerportalen.no/faq/1066298271.49

 

Hvor mye du sparer kommer an på hvilken bank du velger og hvor lang tid det tar deg å betale tilbake summen.

 

Ett eksempel vi kan ta er om du låner 20.000,- på mastercard med XX antall dager rentefritt, la oss si 50 dager som er det beste vi til nå vet om, da ser det slik ut:

Du låner: 20.000,-

Du betaler tilbake: 10.000,- før 50 dager har gått, da slipper du renta.

Resterende lån: 10.000,-

 

Av disse 10.000,- må du betale renter, den beste renta noen har funnet til nå var på 16 prosent. Det vil si at hver eneste mnd du har dette lånet på 10.000 kroner må du betale renter for det utestående beløpet: 1.600 kroner KUN i renter og avgifter på ett lån er faktisk ganske mye i denne str orden. For å betale ned på lånet ditt må du betale minst 1.601 kroner (nye lånet ditt er da: 9.999 kroner). Du må altså betale mer enn kun det rentene krever for at lånet ditt skal bli mindre. (Ser du nå hvorfor mange havner i "luksusfella"?)

 

Når du nå har ett lån på 9.999 kroner er 16% av dette 1.555,84 kroner, du må altså betale mer enn denne summen for at lånet skal bli mindre igjen. Ser du at rentene du må betale blir mindre jo mindre lånet ditt blir?

 

Så som nevnt tidligere; billån på fks 50.000 kroner kan se langt langt penere ut i "bortkasta" penger i renter i forhold til hva du sitter igjen med av verdi.

 

Ett billån på 50.000 kroner og 3% i renter pr mnd vil kun koste deg 1500 kroner i renter pr år uten at du betaler ned på lånet. Da har du lånt 30.000 kroner mer til en bil som er sikrer og nyere (Sikkert er bedre, både med tanke på sikkerhet, penger du vil trenge til vedlikehold og annet)

 

Håper det var forklarende nok :)

 

Edit: Glemte å nevne at rentene er over ett år.. Fikset

Endret av Mreinha
Lenke til kommentar

Ser hva du vil fram til.

 

Men effektive renta på 21.50% hos postbanken, gjelder den for hver måned?

 

dette står på sidene dems : 1) Effektiv rente er beregnet med en løpetid på 1 år, etableringsgebyr kr 500,- og termingebyr kr 20,-.

 

Så da trodde jeg at med 10000 i lån ville jeg ende opp med 12150 etter 1 år. Eller tar jeg feil ?

Lenke til kommentar

Den gjelder for hver måned og kan godt bli høyere, eller lavere for den del.

 

Som sagt, hva du ender opp med å betale kommer an på hvor fort du betaler ned gjelda de, betaler du lite de første månedene vil du betale mer enn om du betaler mye med en gang. Logisk nok.

 

12150 hørtes lite, 500+80=580 kroner i gebyrer bare. 1570 kroner i rente, hørtes det riktig ut med tanke på hva jeg skrev i stad om hvordan rentene regnes ut fra ett beløp? (21.5% rente på 10.000 kroner blir 2150 kroner over ett år..)

 

*Beklager meg selv, jeg har nevnt mnd og ikke år over her, så regnestykkene over skal jeg redigere asp!

Lenke til kommentar

Ble mye mnd/år forvirring nå :p

 

Men hvis jeg nå har skjønt det riktig ender jeg opp med å betale totalt ca 13000kr hvis jeg betaler ned et lån på 10000 over et år.

Dette med en nominell rente 1.35% månedlig og effektiv rente 21.50%

 

 

Ikke for å pirke, setter virkelig pris på at du gidder hjelpe :)

Men etter det jeg skjønner fra det du skrev over(fortsatt etter du har edita noe) måtte jeg ha betalt rundt 2150 i renter hver mnd, som hørtes forferdelig mye ut igjen. Mangler det mer mnd/år feil? :blush:

 

Er sent så blir fort surr, men stemmer det jeg skrev først her ?

Lenke til kommentar

Ja men daså :p Hørtes lån litt greiere ut ^^

 

Skal sjekke litt forskjellige plasser for å se hva renta ligger på. Ellers blir det nok forbrukslån, billån på 50k blir å gape for høyt for min del dessverre :)

 

Fant forresten ingen feil nå, bare jeg som surra litt :p Takk så mye

Lenke til kommentar

(21.5% rente på 10.000 kroner blir 2150 kroner over ett år..)

Kun hvis du ikke betaler ned underveis. Gjør man det i like store annuiteter pr måned høres ca 1300,- helt riktig ut.

 

Sett heller opp et regneark, så får du full kontroll. Månedsbeløp regner du med pmt funksjonen i både excel og OO Calc. Med tallene nevnt litt lenger oppe:

 

Månedsbeløp, oppstart i lånebeløpet: pmt(1.35; 12; -10500) = 953

Inkl termin: 973

Totalt etter 12 mnd: 11684

 

Eller, ender opp med å betale ca 1684 kr mer enn lånebeløpet på 10k.

Lenke til kommentar

Nei, det kommer fremdeles an på hvor mye han klarer å betale ned per avdrag.

 

Ingen(!) av oss kan regne ut akkurat hvor mye han vil betale i renter da verken trådstarter eller vi kan vite hvor mye han skal betale i avdrag pr mnd. Store forskjellen blir det nok ikke men...

Lenke til kommentar

Han sier jo selv at han ikke vet hvor mye penger han har til overs hver mnd etter sommeren... På ett såpass lite lån som 10.000 kroner er det ikke noe problem så lenge man klarer å betale minst rentene hver mnd.

 

Det som burde bekymre både ts og alle andre er hvordan han skal ha råd til bensin, vedlikehold, reparasjoner (de må du forvente deg på billige biler) og ikke minst en forsikring...

 

Men som du nevner MailMan13 så er ett budsjett over alt sammen ett godt sted å begynne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...