Gå til innhold

Koble til adslutstyr på en isdn-boks?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått bestilt telenor adsl gjennom jobben til leiligheten jeg bor i. Uttaket ser ut til å være av typen "telenor n1", dvs en gammel (2002-ish) isdn-boks. Er det noen som har erfaring fra denne boksen, og hvordan jeg kobler opp adsl utstyr mot denne?

 

her er et bilde av den:

Mobile%20Photo%205.%20juni%202010%2020.34.37.jpg

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fått en splitter i pakka?

Det trenger du. Koblingen er slik:

telefonuttak - splitter, splitterren har to uttak, et som går til NT1-boksen, og ett som går til ADSL-modemet (ruteren) din.

 

Forresten, dersom du ikke har telefon, så kan du bare koble bort NT1-boksen og koble inn ADSL-modemet istedet, da trenger du ikke splitter.

Lenke til kommentar

Har ikke planer om fasttelefon nei. Har ikke mottatt pakka enda. Da regner jeg med jeg bare kan koble ut nt1-boksen..

 

Viss dere ser på bildet, så er det et lite deksel nederst. Jeg åpna nettopp dette og tita inni. På linje inn er totalt 8 ledere, hvor 2 av disse er terminert direkte inn i nt1-enheten. De andre er ikke i bruk.

 

Kan jeg klippe av disse to lederne og selv terminere disse i en rj45-plugg? Hvor i pluggen skal isåfall disse lederne stå? I midten? I hvilken rekkefølge da?

 

--

 

Alternativt, kan jeg bare bruke enheten som den er nå og koble til en tp-kabel fra "isdn"-uttaket på den nt1-boksen og inn i adsl-modemet?

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Det beste er vel å skru ned boksen og heller montere en standard veggkontakt med RJ-45.

 

Det følger ofte med engangsverktøy for montering når du kjøper veggkontakt.

 

De to lederene som er i bruk skal tilkobles de midterste pinnene på RJ-45-kontakten.

Rekkefølge er ikke viktig.

Lenke til kommentar

ISDN boksen må vekk. Det er de samme to lederne som går til ISDN boksen som skal inn i ADSL. 

Det pleier å følge med noen overganger til telefonplugg. Rekkefølgen er likegyldig.

Telefonplugg? Mener du da rj45 eller rj11? Isåfall hvorfor må jeg bruke rj11?

 

 

Det beste er vel å skru ned boksen og heller montere en standard veggkontakt med RJ-45.

 

Det følger ofte med engangsverktøy for montering når du kjøper veggkontakt.

 

De to lederene som er i bruk skal tilkobles de midterste pinnene på RJ-45-kontakten.

Rekkefølge er ikke viktig.

Jeg har ikke veggkonktakter tilgjengelig, bare rj45-plugger, håper det går bra.

Lenke til kommentar

Har du tang for å lage pluggen da?

 

Du åpner dekselet, og setter på en RJ-45 plugg på det trådparet som er koplet inn i isdn-boksen (NT1). Trådene skal termineres på pinne 4 og 5 ( i midten ). Det spiller ingen rolle hvilken rekkefølge de er terminert på i RJ-pluggen, så lenge det er pinne 4 og 5 men korrekt er blå på pinne 4 og rød på pinne 5. Alternativt hvit/blå på pinne 4 og blå på pinne 5.

 

Etter du har laget RJ-pluggen, setter du denne inn i splitteren merket vegguttak/linje. Så kopler du modemet til der det er bilde av en pc, alternativt der det står modem. Vil du fremdeles bruke ISDN-linja så tar du en patchesnor som du kopler mellom Telefon på splitter og uttaket merket "linje" på isdn-boksen. Forøvrig ser det ikke ut som om boksen pr idag er i bruk, da det for meg ser ut som om linjelyset er slukket.

 

PS!

 

Den stikkontakten som står til høyre på bildet for isdn-boksen, ser livsfarlig ut!

Endret av Andre1980
Lenke til kommentar

Linja er deaktivert enda ja, da den ikke har vært i bruk på ei stund. Har laget meg noen kabler før, så har plugger og tang.

 

Sier du nå at jeg må bruke splitteren mellom denne kabelen og modemet? Sa ikke hårek at jeg ikke trengte det? Referer til følgende:

 

 

Du kobler vekk ISDN boksen og kobler på ADSL modem istedet. Skal du ha vanlig analog telefon så kobler du også via en splitter.

 

Jeg skal forøvrig ikke ha fasttelefon.

 

Hva mener du jeg skal gjøre med den stikk-kontakten på sida forresten? Den var slik da jeg flytta inn i leiligheten. Jeg har ingen planer om å benytte den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...